۱۳۹۹-۰۲-۱۱ - ۹:۲۶

یکه تازی کفش چینی در بازار ایران

با وجود کیفیت بالای کفش ایرانی، اما بازار کفش همچنان مملو از کفش های چینی و ترکیه ای است که از کمترین کیفیت برخوردارند!

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ اساسا تولید کفش در ایران به‌ ویژه کفش دست دوز سابقه‌ای طولانی در این مرز و بوم دارد و طی سال های اخیر صنعتگران تولید کفش، با همت و پشتکار و  البته پشت سرگذاشتن تحریم ها توانستند کیفیت اجناس خود را به کیفیت اجناس خارجی برسانند به طوری که شاهد کیفیت با دوام کفش های دست دوز ایرانی هستیم.

زمانی که سری به بازارهای فروش کفش بزنیم به سختی می توانیم تفاوت کفش ایرانی و خارجی را تشخیص دهیم که این مورد نشان از پیشرفت تولید کنندگان داخلی می دهد.

اما در این بین تولیدکنندگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. کمبود مواد اولیه، مشکلات گمرکی و امور مالیاتی مواردی هستند که تولیدکنندگان از آن ناراضی بوده و از سوی دیگر نیز ورود کفش‌های چینی و ترکیه ایٰ وضعیت این بازار را با آشفتگی‌هایی مواجه کرده است.

در این روزهایی که کرونا دنیای همه را به چهار دیواری خانه محدود کرده است تولیدکنندگان کمر همت بستند تا بتوانند از این شرایط سخت کرونایی خارج شوند اما این دسته از مشاغل نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.

 آخرین وضعیت تولیدکنندگان کفش

رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز درباره آخرین وضعیت تولیدکنندگان کفش، گفت: قیمت مواد اولیه هم اکنون به شدت افزایش پیدا کرده است. کرونا تاثیرات منفی بسیاری در بازار کفاشان گذاشت به حدی که بسیاری از آنها مجبور به تعدیل نیروهای خود شدند، نیاز جدی به تسهیلات دارند تا بتوانند جبران خسارت کنند.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز  با تاکید بر اینکه در حال حاضر کفاشان با مشکلاتی همچون نبود مواد اولیه و خرید در داخل، دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: مواد اولیه در بازار کم است و از طرفی به دلیل بالارفتن ارز، قیمت آنها افزایش یافت که در نتیجه باعث شده کالای نهایی مورد استقبال زیادی قرار نگیرد.

شجری  با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز مشکلات زیادی را برای صنف کفاشان به‌ وجود آورده است، گفت: واردات برخی محصولات خارجی و رکود اقتصادی توانسته شرایط سختی را برای کفاشان داخلی ایجاد کند. امیدواریم با به ثبات رسیدن نرخ ارز وضعیت کفاشان دست دوز به تعادل برسد و قیمت‌ها کاهش یابد.

(گزارش)بی توجهی به که شانه به شانه رقبای خارجی خود در حرکت است/تولیدکنندگان کفش در انتظار حمایت دولت/قطع شدن پای بیگانگان از تولید داخل

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز گفت: در حال حاضر انبار برخی از کفاشان پُر است اما متاسفانه تقاضایی در این صنف وجود ندارد که همین روند باعث رکود شدید در این بازار شده است. قیمت مواد اولیه در اثر گران شدن ارز افزایش یافت و علاوه بر این کمبود مواد نیز باعث افزایش قیمت آنها شد.

او با تاکید بر اینکه تولیدکننده کفش در بازار همچنان با مشکلاتی دست به گریبان است و مشکلات در این صنف نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: ۶ هزار واحد صنفی فعال داریم. ۱۲۰ هزار نفر هم در صنعت کفش کار می کنند. بازار شب عید بسیاری از مشکلات مالی  را ماه اسفند حل می‌کرد، اما کرونا نگذاشت این اتفاق در پایان سال ۹۸ بیفتد.

شجری با بیان اینکه دولت باید حقوق بیکاری کارگران را دهد و بخشودگی مالیاتی اصناف را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: کارگران مشکلات جدی مالی دارند که دولت در شرایط کنونی باید به آنها بپردازد تا از این شرایط سخت بتوانیم به خوبی خارج شویم.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز با تاکید بر اینکه نیاز بازار داخلی به دست تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود، ادامه داد: میزان تولید بیش از نیاز بازار داخلی است، از این رو باید برنامه ریزی صورت گیرد تا محصولات به بازار‌های هدف صادر شود.

او با تاکید بر اینکه عوامل بسیاری در افزایش قیمت کالاها تاثیرگذار است، گفت: سال گذشته بحث گرانی بنزین  وقفه ۳ ماهه در بازار به جای گذاشت علاوه بر این گرانی ارز تاثیرات منفی نیز دارد. زمانی که قیمت کفش در بازار، ثبات پیدا کند دست دلالان و سودجویان در بازار کوتاه می‌شود.

شجری با تاکید بر اینکه نوسانات نرخ ارز تاثیرات زیادی بر بازار می گذارد، گفت: تحریم ها تاثیرات منفی بر بازار کشور گذاشت که پس از آن تولیدکنندگان داخلی کمر همت بستند تا به کمک یکدیگر بتوانند نیاز داخل را رفع کنند، اما با مشکلات متعددی از جمله کمبود مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز برخورد کردند که باعث عقب ماندگی آنها شد.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز با اشاره به اینکه  تولیدات داخلی گارانتی لازم را دارند، افزود: در صورتی که واحد‌های صنفی تخطی یا قصوری داشته باشند، مصرف‌کننده می‌تواند با در دست داشتن فاکتور به اتحادیه مراجعه و نسبت به خطای صورت گرفته شکایت کند.

شکایت تولیدکنندگان کفش از نداشتن حمایت

احمد چراغی یکی از تولیدکنندگان در خصوص مشکلات پیش روی صنف کفاشان، گفت:  کارگاهی در یک شهرک صنعتی دارم که هم اکنون با مشکلات متعدد تولید مواجه شده ام. سال گذشته با وجود مشکلات تولید و …  با همه توان سعی به روشن نگاه داشتن چراغ واحد خود بودم که مالیات و مالیات ارزش افزوده تیر خلاصی رو به پیکره کارخانه زدند و اکنون ۲ ماه است که خانه نشین شده ام و کارگرانم را هم تعدیل کردم.

(گزارش)بی توجهی به که شانه به شانه رقبای خارجی خود در حرکت است/تولیدکنندگان کفش در انتظار حمایت دولت/قطع شدن پای بیگانگان از تولید داخل

این تولید کننده گفت: برای اینکه بتوانیم تولیدات داخلی را افزایش دهیم تمام توان خود را به کار بردیم اما دولت هیچ حمایتی از ما نکرد. توقع داریم زمانی که حرف از ایجاد اشتغال و کارآفرینی می زند به این مورد عمل کند اما در عمل بر عکس است.

چراغی تشریح کرد: وضعیت فروش‌ به شدت با رکود مواجه شده است که بسیاری از تولیدی های دیگر چراغ مغازه خود را خاموش خواهند کرد و به کار دیگری رو خواهند آورد.

به گفته این تولید کننده ثبات نداشتن قیمت در بازار یکی دیگر از مشکلات است که با قیمت‌ها تثبیت شود. کفاشان، کفش را با منفعت کمی  می‌فروشند تا خریداران فراری نشوند، اما مشکلی که وجود دارد همان کفش را به قیمت فروش‌ هم نمی توان خرید.

محمدی یکی دیگر از تولید کنندگان  گفت: من و همسرم تولیدی کیف و کفش داریم که در آن چند نفر شاغل هستند، به علت رکود، تورم و گرانی در حال حاضر  بیشتر از یک سال است، کارگاهمان نیمه تعطیل شده و طلبکار‌ها شکایت کردند و هیچ نهادی یاریمان نمی کند.

این تولید کننده با درخواست کمک از دولت برای حمایت از کالای ایرانی، گفت: خواسته‌ بازاریان سیاسی نیست و همگی پایبند به انقلاب و نظام‌ هستند، اما از دولت‌مردان به‌خاطر رکود و نوسانات ارزی که منجر به بالا و پایین شدن قیمت‌ها می‌شود گله‌مندند و اتفاقاً به‌خاطر سوءاستفاده دشمنان ترجیح دادند کرکره‌هایشان پایین نماند.

محمدی گفت: نوسانات نرخ ارز می‌تواند در بازار تاثیرات زیادی بگذارد، چرا که برای تولید برخی محصولات به مواد اولیه خارجی نیازمندیم و در صورتی که نرخ ارز به یک ثبات نسبی برسد به طور قطع وضع تولیدکنندگان کفش در بازار بهبود می‌یابد.

حالا انتظار داریم که دولت در این شرایط کنونی که رکود اقتصادی شدیدی بر بازار حاکم است به تولیدکنندگان داخلی کمک کند تا بتوانیم شاهد رونق اقتصادی در سال داشته باشیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=3729
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما