۱۳۹۹-۰۲-۰۳ - ۸:۳۰

هدایت کسب و کار در شرایط کرونا ویروس جدید

یک کارشناس حوزه صنایع غذایی در یادداشتی با اشاره به ازسرگیری کسب و کارها و فعالیتهای تولیدی در بحران کروناویروس، مواردی را برای بکار بستن مدیران واحدهای تولیدی برای هدایت بهتر کسب و کار خود مطرح کرده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛در یادداشت مسیح انصاری آمده است: بعد از گذشت بیش از چهار ماه از همه گیری بیماری کرونا ویروس در جهان اگر چه بیشتر نگاه ها به سلامتی و بهداشت مردم معطوف شده است لیکن محدودیت تردد حمل و نقل و انسانها مراکز تولیدی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. بدیهی است در چنین شرایطی نه تنها مصرف کنندگان به دلیل ترس از کمبود مواد مصرفی مورد نیاز به مراکز خرید هجوم برده بلکه از سوی دیگر تعطیلی مراکز تولیدی و افزایش بیکاری نیز از دیگر عواقب همه گیری این بیماری در سطح ملی و بین‌المللی بوده که ضربات سنگینی بر اقتصاد ملی و جهانی وارد کرده است.

کارشناسان برآورد می کنند جهان در معرض شدید ترین بحران اقتصادی در ۹۰ سال گذشته قرار گرفته است. همچنین گفته می شود بیشترین آسیب به بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه وارد شود. ضمنا تحقیقات سازمان بین‌المللی کار حکایت از تعطیلی یا نیمه تعطیلی محل کار ۳.۳ میلیارد نفر در سراسر جهان دارد. بی تردید در این راستا چگونگی هدایت کسب و کارها از اولین اولویت مدیران هر واحد تولیدی به منظور کاهش خسارات اقتصادی به همراه نگرش بر سلامت کارکنان خواهد بود؛ لذا مناسب است مدیران واحدهای تولیدی برای هدایت بهتر کسب و کار خود در موارد بحرانی به ویژه بحران کرونا ویروس رعایت موارد زیر را برای کمک به کسب و کارشان مد نظر قرار دهند.

ارتباطات:

حفظ ارتباطات بین مدیران واحدهای تولیدی و کارکنان مجموعه از اهمیت بالایی در زمان بحران به ویژه بحران کرونا ویروس جدید برخوردار است. امروزه با توجه به گستردگی فضای مجازی امکان دسترسی به اطلاعات متناقض زیاد است که سبب احساس اضطراب و یا سردرگمی کارکنان شده است؛ لذا بر مدیران واحدهای تولیدی است تا ضمن ارتباط با کارکنان خود، اطلاعات زمینه ای و استدلال های مربوط به سیاستها را به گونه ای واضح و روشن در اختیار آنان قرار دهند و کارکنان با درک بهتر موقعیت قرار گرفتن واحدهای تولیدی در شرایط غیر قابل پیش بینی ابتکار عمل را به دست گیرند. مدیران واحدهای تولیدی با ایجاد موارد زیر می توانند ارتباطات بین خود و کارکنان را فراهم کنند.

– ایجاد کانال واتس آپ برای کلیه پرسنل به عنوان تابلو اعلانات

– ایجاد گروه های کاری واتس آپ مانند فروش، تولید، کنترل کیفی، لجستیک، مهندسی و …

– تشکیل جلسات مجازی در اسکایپ بیزینس با تعداد زیاد شرکت کننده

– در شرکت های بزرگتر که سرور دارند از نرم افزارهای پیچیده تر اختصاصی استفاده کنند که کلیه گروه ها روی سرورهای خود شرکت تشکیل می‌شود. تمام فایل ها سطح دسترسی دارند. جلسات مجازی تا ۲۵ نفر تصویری با کیفیت مطلوب امکان پذیر است و سایر مزایای نرم افزارها

– تقویت زیرساختهای سخت افزاری مانند به روز کردن لپ تاپها و افزایش سرعت اینترنت و تقویت سیستم دوربین‌ها و …

– فیلم برداری و تهیه گزارش کیفیت برای مشتریان و امکان کنترل و نظارت بر تحویل مجازی محصولات

– استفاده از فضای اینترنتی برای انتقال فایلهای حجیم تر

نیازهای کارمندان:

برآوردن نیازهای کارکنان در واحدهای تولیدی به‌ویژه در شرایط بحرانی جدید، نزد مدیران از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر با توجه به محدودیت رفت و آمد افراد در شرایط بحران کرونا ویروس جدید، نیازهای کارکنان برای دسترسی به آموزش، مراقبت های بهداشتی، مقررات روزانه و مواردی از این دست برانگیخته شده است. در این شرایط مدیران واحدهای تولیدی باید برای این موارد راه حل هایی از جمله ایحاد یک مرکز اطلاعاتی پیش بینی و توسعه داده، تا کارکنان بتوانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند. موارد زیر برخی از اطلاعات مورد نیاز واحدهای تولیدی را یادآوری می کند.

– آموزش پرسنل و نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی از لحظه خروج از منزل تا ورود به محل کار و در حیل زمان کار و بازگشت به منزل

– اخذ تعهد نامه از کلیه پرسنل حتی مدیران برای رعایت پروتکل بهداشتی شرکت

– تهیه پروتکل بهداشتی برای شرکت با همکاری پزشک و نماینده اداره بهداشت و اداره کار

– فاصله اجتماعی از اهم موارد رعایت پرسنل است. با تعطیلی محل هایی مانند نمازخانه و کانتین و … امکان استفاده از این مکان ها برای افزایش فاصله اجتماعی وجود دارد، در برخی محل ها خط کشی های دو متر فاصله مفید است.

– حذف ناهار و دوشیفت کردن فعالیت هایی که امکان پذیر است مانند دو شیفت ۶ ساعته

سفر:

با توجه به محدودیت تردد افراد در شرایط قرنطینه کرونا ویروس جدید، بر مدیران واحدهای تولیدی است که در خصوص سفر کارکنان خود سیاست گذاری های مسافرتی شامل مکان، دلائل، مجوزها و زمان را بررسی و بطور واضح و شفاف در اختیار کارکنان خود قرار دهند. در این بخش موارد زیر می توانند مد نظر قرار گیرند.

– حتی الامکان تمام سفرها لغو شود

– برای انجام بازاریابی از روش های مجازی و ارسال فیلم و … استفاده شود

کار از راه دور:

دور کاری کارکنان یکی از سیاست های اتخاذ شده توسط مدیران واحدهای تولیدی در شرائط بحرانی از جمله شرایط کرونا ویروس جدید است. در این راستا مدیران واحدهای تولیدی باید در خط مشی های خود واضح بوده، محل اعمال، چگونگی و زمان بررسی را نیز اعلام کنند. لازم به یادآوری است که کار در منزل توسط کارکنان دربعضی ازجغرافیاها بسیار نادر است. همچنین دور کاری در برخی از واحدهای تولیدی میسر نیست.

تثبیت زنجیره تأمین:

یکی از اصلی ترین سیاست های مدیران واحدهای تولیدی در شرایط بحرانی بویژه بحران کرونا ویروس جدید تثبیت زنجیره تامین می باشد. در این راستا بر مدیران واحدهای تولیدی است که با استفاده از ذخایر امن، منابع جایگزین وهمکاری با تأمین کنندگان برای حل تنگناها ارتباط نزدیکی داشته باشند. همچنین در صورت امکان پذیر نبودن اتخاذ راه حل های سریع، مدیران واحدهای تولیدی باید با تهیه برنامه هایی راه حل های موقت را برقرار کرده و برنامه ها را به کلیه ذینفعان مربوطه ابلاغ کنند. ضمنا مدیران واحدهای تولیدی در مواردی که تامین کننده متکی به شخص است می توانند امکان جایگزینی آن را بررسی کنند.

پیگیری و پیش بینی کسب وکار:

مدیران واحدهای تولیدی به یاد داشته باشند به احتمال زیاد بحران از جمله بحران کرونایی موجود، نوسانات غیر قابل پیش بینی ایجاد خواهد کرد؛ لذا بر آنان است تا چرخه های گزارش دهی سریع را به گونه ای تنظیم کنند تا بتوانند درک کنند که چگونه تجارت شان تحت تأثیر قرار می گیرد. آنان باید بدانند در کجا کاهش لازم است و یا در کجا سرعت عمل در حال بهبود است. همچنین ایجاد یک بحران به معنای مصونیت از عملکرد مدیریت نیست و دیر یا زود بازارها قضاوت خواهند کرد که کدام واحدهای تولیدی به طور مؤثر این چالش را مدیریت کرده اند. مدیران واحدهای تولیدی با ایجاد موارد زیر می توانند پیگیری و پیش بینی کسب وکار خود را فراهم کنند.

– باید دانست که کرونا حداقل یکسال با ماست و باید رعایت فاصله اجتماعی را همواره رعایت کنیم بنابر این روش های کاری باید برای درازمدت تغییر کند

– شرکت ها برنامه استراتژیک خود را با وجود کرونا بازبینی کنند و نقشه استراتژیک جدید تهیه کنند

– ممکن است نیازهای بازار از نظر کمی و کیفی تغییر کند و بنگاه ها باید تغییرات لازمه را انجام دهند

بخشی از راه حل گسترده تر:

واحدهای تولیدی به عنوان یک شهروند شرکتی باید از دیگران در زنجیره تأمین، صنعت، جامعه و تصمیم دولتمردان در سطح محلی و کشوری حمایت کنند. مدیران واحدهای تولیدی باید در نظر بگیرند که تجارت شان چگونه می تواند در مراقبت های بهداشتی، ارتباطات، مواد غذایی یا حوزه های دیگر مشارکت داشته باشد. آنان باید بین نیازهای حاد اجتماعی و توانایی های خاص خود متمرکز شوند به عبارت دیگر زندگی را هدف خود قرار دهند.

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=3380
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما