۱۳۹۹-۰۲-۰۲ - ۱۰:۱۷

فشار دلالان بر گلوی تولید/ چرا نهاده‌های دامی گران شد؟

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: واسطه‌ها در حال حاضر با سوء استفاده از شرایط، هر کیلوگرم ذرت ۱۳۵۰ تومانی را ۲۲۰۰ تومان و هر کیلوگرم کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۵۰ تومانی را ۳ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌کنند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛برومند چهارآئین درباره دلایل افزایش قیمت نهاده‌های دامی اظهار کرد: کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی به اندازه کافی در بنادر پهلو گرفتند، اما به دلیل اینکه ارز منتقل نشده محموله‌ها تحویل و ترخیص نشده است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به افزایش نرخ نهاده‌های دامی افزود: چند نرخی بودن نرخ ارز همواره این مشکلات را همراه خود داشته است حدود ۱۰ سال است فعالان اقتصادی خواستار تک نرخی شدن ارز هستند تا امکان رانت و بازار سیاه از بین برود.

وی گفت: زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌ها پرداخت می‌کنیم نظارت کامل نمی‌شود که آیا همه این نهاده‌ها به دست تولید می‌رسد یا خیر، بنابراین فضایی ایجاد می‌شود تا افرادی که در این بازار واسطه هستند، اقدام به ذخیره سازی این نهاده‌ها کنند و در زمان‌های اینچنین که امکان تخلیه از بنادر وجود ندارد و ذخایر شرکت بازرگانی نیز جوابگوی بازار نیست با قیمت بالا کالا را عرضه کنند.

چهارآیین بیان کرد: واسطه‌ها در حال حاضر با سوء استفاده از شرایط، هر کیلوگرم ذرت ۱۳۵۰ تومانی را ۲۲۰۰ تومان و هر کیلوگرم کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۵۰ تومانی را ۳ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌کنند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی خاطرنشان کرد: این مشکل به دلیل عدم نظارت در توزیع دقیق نهاده‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

وی تصریح کرد: سود برخی از افراد در وجود داشتن ارز چند نرخی است و این را می‌توان در شرکت‌هایی دید که در بازه زمانی کوتاهی ایجاد و برای بهره مندی از رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی تشکیل می‌شوند.

گفتنی است افزایش قیمت نهاده‌های دامی موجب گلایه شدید تولیدکنندگان شده و از این وضعیت انتقاد کرده اند.

این در حالی است که حسن عباسی معروفان مدیرعامل پشتیبانی امور دام از پیگیری برای ترخیص نهاد‌های دپو شده در بنادر خبر داد و گفت: همیشه در بنادر رسوب کالا بوده بخاطر همین هم انبار‌های با ظرفیت سه میلیون تن در بنادر وجود دارد چرا که بار از کشتی که خارج می‌شود باید اسناد خرید برسد و استاندارد آن بررسی شود که این پروسه ۱۵ روزی زمان می‌برد.

وی افزود: اینبار این پروسه طولانی شده و تنها پانصد و نود هزار تن نهاده در انبار داریم و با احتساب واردات بخش خصوصی دو میلیون و چهارصد هزار تن بار در کشتی و انبار مانده است و علت آن هم این است که ارز به آن‌ها نرسیده یا بانک مرکزی ارز اختصاص نداده یا اختصاص داده، ولی انتقال ارز به فروشنده به دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی انجام نشده است.

 

منبع: میزان

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=3325
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما