۱۳۹۹-۰۱-۲۹ - ۱۰:۰۵

اعلام فهرست اقلام مشمول تعرفه صفر برای صادرات به اوراسیا

معاون وزیر صنعت، از اعلام فهرست اقلام مشمول تعرفه صفر برای صادرات به اوراسیا خبر داد و گفت: محصولات کشاورزی، غذایی و دارویی در این لیست قرار گرفته‌اند.

به گزارش عصر صنعت ؛  حمید زادبوم با بیان این خبر افزود: شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا، لیست کالاهای ضروری وارداتی به آن اتحادیه را به منظور به حداقل رساندن اثرات منفی اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا و جلوگیری از کمبود این کالاها در کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب کرد و طبق این تصمیم، از اول آوریل تا ۳۰ ژوئن سال جاری (۲۰۲۰) این کالاها مشمول ترجیح تعرفه‌ای به صورت معافیت از حقوق گمرکی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه این فهرست با توجه به پیشنهادهای کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تهیه شده و شامل کالاهای غذایی، کشاورزی و پزشکی است، افزود: به دلیل افزایش تقاضا یا کمبودهای کوتاه‌مدت ناشی از شرایط فعلی در کشورهای عضو، واردات این کالاها ضروری اعلام شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح فهرست این کالاها اظهار داشت: کالاهای مشمول تعرفه صفر برای واردات به اوراسیا شامل برخی محصولات کشاورزی و غذایی (سیب زمینی، پیاز، سیر، کلم، هویج، فلفل، چاودار، برنج دانه بلند، گندم سیاه، آب‌میوه و غذای آماده کودک) و برخی محصولات دارویی و کالاهای پزشکی آماده (آندوسکوپ، دماسنج بدون تماس، پیپت‌های پزشکی یکبار مصرف) است.

زادبوم در ادامه گفت :علاوه بر این ، واردات برخی کالاهای مورد استفاده در ساخت داروها و همچنین محصولات پزشکی به اوراسیا (شامل کیسه‌های حرارتی، پوشش‌های مخصوص بطری آب و فریزرهای پزشکی) نیز از ۱۶ مارس تا ۳۰ سپتامبر امسال بدون پرداخت عوارض صورت خواهد گرفت.

وی بیان داشت: شورای همکاری اقتصادی اوراسیا تصمیم گرفته است به طور موقت استفاده از گواهی‌های مبدا A برای کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته را تسهیل کند و بنا بر تصمیم اعلام شده، امکان استفاده از نسخ کاغذی یا کپی‌های الکترونیکی گواهی مبدا فرم A به مدت شش ماه و عدم ارسال اصل آنها در طی مراحل اظهار گمرکی ممکن می‌شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: با توجه به اینکه ج.ا. ایران یکی از کشورهای استفاده کننده از نظام عمومی ترجیحات تعرفه‌ای آن اتحادیه (GSP) است، امکان فراهم شده برای تسهیل صدور و پذیرش گواهی مبدا فرم A نیز می‌تواند به تسهیل صادرات کشورمان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اقلام مشمول، در مدت شش ماه آتی کمک کند.

گفتنی است، کالاهای مشمول این ترجیحات در سایت سازمان توسعه تجارت ایران، بخش توسعه تجارت با اوراسیا با عنوان فهرست “کالاهای مشمول ترجیحات عمومی اوراسیا با ارائه گواهی مبدا فرم “A در دسترس قرار گرفته است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=3092
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما