۱۳۹۹-۰۱-۲۲ - ۹:۵۰

تشکیل ستاد فنی کرونا برای کاهش خسارت بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی از تشکیل ستاد فنی کرونا برای کاهش خسارات فعالان عرصه کشاورزی، احیای مرغ لاین، خود اتکایی در بذور برخی صیفی جات و راه اندازی سیستم یکپارچه بخش کشاورزی خبر داد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛کاظم خاوازی که در برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه “اگر قرار باشد ویروس کرونا مدت بیشتری در کشور باقی بماند و به این زودی ها ریشه کن نشود، آیا وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی برقراری امنیت غذایی در کشور، برنامه‌ای برای ساماندهی این شرایط دارد؛ به نحوی که از ضرر و زیان تولید کنندگان کم شود و امنیت غذایی نیز دچار خسران نشود”، گفت: با توجه به اینکه براساس پیش بینیها کرونا ممکن است یک سالی در کشور باشد، ستاد فنی کرونا را در خصوص صادرات و موضوعات مربوطه را تشکیل خواهیم داد که با عضویت مدیرعامل بانک کشاورزی، سازمان تعاون روستایی و بخش های حمایتی مانند صندوق حمایت از بخش کشاورزی  همراه خواهد بود و همه بخش های سیاست گذار و منابع مالی وزارت خانه را در این ستاد جمع‌بندی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه باید با اتحادیه‌ها و اصناف نشست داشته باشیم  و تمام تلاشمان را بکنیم که تولید و کشاورزان کمتر صدمه ببیند، اظهار کرد: با  این همکاری مشترک با اصناف و اتحادیه ها، می توانیم منابع حمایتیمان را به سمتی ببریم که در بخش های کشاورزی، صنعت دام، طیور اتفاقی رخ ندهد.

خاوازی در ادامه گفت: روز شنبه یا یکشنبه نیز خبرهای خوبی را در خصوص واکسن منتشر خواهیم کرد. موسسه واکسن و سرم سازی رازی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است و کارهای ارزنده ای در زمینه واکسن شده و  خبرهای خوبی برای مردم داریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه هایی در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی دارید، تصریح کرد: یکی از مواردی که از آن غفلت کردیم، صنایع تبدیلی و  بسته بندی است. شناسایی حلقه های تاثیر گذار در این بخش از برنامه هایی است که در دستور کار قراردادیم و فعال‌سازی آن نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

تراریخته در اولویت کاری نیست

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه  رویکرد این دوره از وزارتخانه در خصوص بحث تراریخته چیست، گفت: دو سوال در اینجا مطرح می شود؛ سوال اول اینکه آیا باید در زمینه گیاهان تراریخته تحقیق کنیم و سوال دیگر این است که آیا باید گیاه تراریخته را در کشور بکاریم یا خیر؟ در پاسخ به سوال اول باید گفت که هیچ خط قرمزی در زمینه تحقیق و پژوهش وجود ندارد. در حقیقت باید در بخش پژوهش و تحقیقاتی کاملا آماده و مسلط باشیم که هر زمان کشور احساس نیز به این پژوهش ها داشت، با دستور حاکمیتی از آن استفاده شود.

وی ادامه داد: در پاسخ به سوال دیگر نیز باید گفت که هیچ بذر تراریخته ای در بخش کشاورزی وجود ندارد که تاییدیه گرفته و آماده کاشت در زمین باشد. از طرفی درخصوص این بذور نیز هیچ تحقیقاتی  که نشان دهد بذر تراریخته هیچ ریسکی برای انسان و گیاهان دیگر ندارد، نیز نشده است. در بخش کشاورزی نیز رویکرد ما این است تا وقتی می توان با کوچکترین نسخه تولید را بالا برد، از محصولاتی استفاده نکنیم که ممکن است گرفتاری هایی ایجاد کند. به بیان دیگر تراریخته بحث اولویت داری برای بنده در این شرایط نیست.

راه اندازی سیستم یکپارچه بخش کشاورزی

خاوازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا آمارهای متفاوتی از تولید برنج در کشور ارائه می شود، گفت: نحوه جمع آوری اطلاعاتمان به صورت سنتی است و برخی مواقع  تولید صرفا تخمین زده می شود. برنامه ای در دستور کار داریم که بتوانیم با استفاده از سیستم های جدید سنجش از راه دور، اپلیکیشن ها و نرم افزار ها سطح زیر کشت را به صورت آنلاین و با استفاده از عکس های ماهواره ای بدست آوریم و سیستم یکپارچه بخش کشاورزی را راه اندازی کنیم. سیستم یکپارچه کشاورزی می تواند آمار دقیقی از بخش کشاورزی در اختیار متولیان امر قرار دهد.

از مرغ لاین غفلت شده است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای  احیای مرغ چه برنامه هایی دارید، گفت: حدود ۴۰ یا۵۰ سال است که در کشور از مرغ لاین غفلت شده است. زیرا در گذشته بحث تحریم ها مطرح نبود و ارتباطات خوبی نیز داشتم. اما شرایط در حال حاضر متفاوت است. به همین دلیل  به محض ورود به وزارت خانه برای این موضوع مجری تعیین خواهیم کرد و طی یکسال و نیم آینده حداکثر دو سال تکلیف مرغ لاین را برای همیشه مشخص خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: مرغ لاین سرمنشا ژنتیکی نژاد مرغ گوشتی است و اهمیت زیادی دارد. هر قطعه از مرغی لاین تقریبا منبع  تولید حدود  ۴۳۰ تن گوشت مرغ است.

 برای خودکفایی در بذور صیفی و سبزی برنامه داریم

خاوازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای کاهش وابستگی در بذور صیفی و سبزی چه برنامه هایی دارید، گفت: خوشبختانه با اقداماتی که پژوهشگران ما انجام داده اند، ۹۹.۴ درصد در بذور زراعی خودکفا هستیم. بنابراین در تامین بذر گندم، جو، سوی، کنجد و بسیاری دیگر از بذور مورد نیاز کشاورزان مشکلی وجود ندارد. مشکل اصلی ما بذر صیفی و سبزی، چغندر قند و پنبه است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر خود اتکایی در بذر سبزی و صیفی ۲ درصد است که  قصد داریم با کمک شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی تا پایان دولت این خود اتکایی را به حداقل ۲۰ درصد برسانیم و ریل گذاری خوبی انجام دهیم. بنابراین برای خودکفایی این بذور نیز برنامه هایی در دستور کار داریم.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=2782
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما