۱۳۹۹-۰۱-۲۰ - ۱۱:۴۰

سه برابر شدن کشفیات قاچاق در سال ۹۸

رئیس کل گمرک با بیان اینکه در سال ۹۸ کشفیات قاچاق نسبت به سال قبل از آن سه برابر شد، گفت: علی‌رغم آنکه طبق قانون مدیریت واحد مرزی در بحث تجارت به گمرک محول شده ولی برخی از دستگاه‌ها تمکین نمی‌کنند و این امر بعضی اوقات چالش‌برانگیز است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛«مهدی میراشرفی» در نشست هم‌اندیشی درباره اقدامات گمرک برای مقابله با کرونا و برنامه‌های گمرک در سال جهش تولید در حضور معاون اول رئیس جمهوری گفت: در پایان سال ۹۸ موفق شدیم یک هزار میلیارد تومان مازاد بر درآمد محقق شده کسب کنیم که این امر نتیجه تلاش و همت مدیران و کارکنان گمرک است.

به گفته وی علی‌رغم آنکه طبق قانون، مدیریت واحد مرزی در بحث تجارت به گمرک محول شده اما برخی دستگاه‌ها تمکین نمی‌کنند و این امر بعضی اوقات چالش‌برانگیز است.

میر اشرفی با اشاره به حرکت گمرکات پیشرفته جهان به سوی کنترل‌های غیرمزاحم و غیرمملوس گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای افزایش امنیت و تسهیل تجارت، اقدامات زیادی انجام داده که ازجمله آنها می‌توان به پیاده‌سازی سامانه‌های الکترونیکی، پنجره واحد تجارت فرامرزی، سامانه کارشناسی مجازی، گمرک موبایل، پلمپ هوشمند و شبکه فعالان مجاز اقتصادی (AEO) اشاره کرد.

وی ادامه داد: با به‌کارگیری پلمپ هوشمند و نصب تراشه الکترونیکی RFID بر روی آن، در حال حاضر مبادی ورودی و خروجی ۶ گمرک مهم کشور به این سامانه مجهز شده که در آینده با توسعه این سامانه، تمام مسیرهای ترانزیتی کشور تحت پوشش قرار خواهد گرفت و امکان هرگونه تخلف و انحراف از مسیر در مورد محموله‌های ترانزیتی به صفر خواهد رسید.

به گفته این مقام مسوول، سامانه رهگیری پلمپ هوشمند هم‌اکنون به صورت آزمایشی در گمرکات بازرگان، سرخس، لطف‌آباد، دوغارون و… راه‌اندازی شده است.

رئیس کل گمرک اظهار کرد: یکی از روش‌های مؤثر برای کنترل و رصد محموله‌های تجاری به‌ویژه کانتینرهای حامل کالای ترانزیت خارجی و داخلی، استفاده از “کوادکوپتر” است که می‌تواند به افزایش امنیت و کاهش تخلفات تجاری از جمله قاچاق کالا کمک کند که این ابزار را در گمرک به‌کار گرفته‌ایم.

وی همچنین توسعه دروازه‌های مشترک مرزی با کشورهای همسایه، توسعه و تکمیل پنجره واحد تجارت فرامرزی، پیاده‌سازی مدیریت ریسک هوشمند و پویا، توسعه پروژه تیر الکترونیکی و گمرک موبایل را از برنامه‌های مهم گمرک در سال‌جاری عنوان کرد.

میراشرفی با بیان اینکه ما در گمرک به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: علاوه بر انجام وظایف جاری در حال حاضر مدیران و کارکنان گمرکات مرزی به خاطر تحریم‌ها و شروع بیماری کرونا فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند.

وی اجرای مدیریت ریسک در گمرک را موفقیت‌آمیز خواند و افزود: در بحث مدیریت ریسک سه مسیر سبز، زرد و قرمز داشتیم که در مسیر سبز حجم کالاها در سال ۹۸ از ۳۵ درصد به ۵۱ درصد رسید و معنای آن این است که برای فعالان اقتصادی تسهیلات بهتر و بیشتری فراهم شده است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=2755
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما