۱۳۹۹-۰۱-۱۷ - ۹:۱۱

۸۰ درصد صادرات غیر نفتی ایران مواد خام معدنی است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایرانی و چین با بیان این که ۷۰ تا۸۰ درصد صادرات کشور را مواد خام معدنی، فولاد و مواد پتروشیمی تشکیل می‌دهد، گفت: با توجه به فشار تحریم‌های آمریکا، سال گذشته سال خوبی برای اقتصاد کشورمان نبود.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مجیدرضا حریری  درباره وضعیت تجارت و اقتصاد ایران در سال گذشته گفت: سال ۱۳۹۸ به غیر از یک ماه آخر سال که با شیوع ویروس کرونا در کشور مواجه شدیم، سال خوبی برای اقتصاد کشورمان نبود و فشارهای ناشی از تحریم‌های آمریکا نیز شرایط اقتصادی را سخت‌تر کرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایرانی و چین با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا گفت: برخی کشورها از جمله کره جنوبی حتی از آمریکا هم بیشتر نسبت به اجرای دقیق تحریم‌ها دقت نظر دارند. در حالی که ممکن است این موضوع توجه چندانی نشود.

حریری با اشاره به فشارهای سیاسی تحمیل شده از خارج کشور و تاثیر آن بر اقتصاد کشورمان بیان داشت:‌درگیری‌های سیاسی و داخلی کشور بین جناح‌های مختلف و اتفاقاتی مانند حوادث آبان ۹۸ راه تنفس اقتصاد کشور را تنگ‌تر کرد.

وی با اشاره به وضعیت صادرات در سال ۹۸، بیان داشت: حدود ۷۰ تا۸۰ درصد به عبارتی بخش عمده‌ای از صادرات کشور را مواد خام معدنی، فولاد، مواد پتروشیمی و … تشکیل می‌دهد که صادرات این بخش هم با شیوع ویروس کرونا متاثر شد و با کاهش تقاضا افت قیمت‌های صادراتی در این بخش را نیز شاهد بودیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایرانی و چین اظهار داشت: علاوه بر این با توجه به تصمیم‌گیری‌های کشورهای همسایه در مورد بازگشایی و مسدود کردن مرزها در یک ماه پایان سال ۹۸ به علت شیوع ویروس کرونا، صادرات کالاهای مصرفی هم دچار اختلال شد و روال عادی صادرات کالاهای غیرنفتی در این بخش دستخوش تغییرات شد.

حریری با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت در اواخر سال ۹۸، بیان داشت: اگرچه صادرات نفت متاثر از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، کاهش چشمگیری یافته ودرآمد حاصل از آن بسیار اندک است، اما با کاهش جهانی نفت همان درآمد اندک هم کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه تمامی عوامل یاد شده، کشور را در تامین درآمدهای ارزی با مشکل مواجه می‌کند، گفت: در کنار این عوامل شیوع ویروس کرونا به شدت اقتصاد بنگاه‌های خرد و متوسط را متاثر ساخته و بازار داخلی کشور را با رکود مواجه کرده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایرانی و چین با اشاره به رکود حاکم بر بازار داخلی اظهار داشت: این رکود بر روند مالیات ستانی از بنگاه‌ها تاثیر می‌گذارد، زیرا توان پرداخت مالیات برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک سخت‌تر می‌شود و بر این اساس درآمدهای ریالی دولت هم با کاهش مواجه می‌شود.

حریری در پاسخ به این سؤال که با توجه به مطالب بیان شده در سال ۹۹ برای قوی‌تر شدن اقتصاد چه باید کرد، گفت: باید داخل کشور از نظر سیاسی به وحدت و تفاهم برسیم، ضمن اینکه با دیپلماسی تنش‌های سیاسی و بین‌المللی را کاهش دهیم.

وی افزود: بخش زیادی از آنچه که برای اقتصاد کشور اتفاق افتاده منهای بحث شیوع کرونا متاثر از روابط سیاسی داخلی و خارجی و راه حل بهبود اقتصاد کشور آن است که در فضای سیاسی به دنبال راه حل باشیم.

 

منبع: فارس

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=2601
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما