۱۳۹۹-۰۱-۰۵ - ۱۳:۰۷

خودکفایی غذایی کشور به ۸۱ درصد رسید

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: خودکفایی غذایی کشور به ۸۱ درصد رسیده و پیش بینی ما آن است که امسال این عدد به ۸۳ درصد برسد.

عباس کشاورز با بیان اینکه سال زراعی مانند سال آبی از پاییز شروع می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد، گفت: ما سال زراعی را در سال گذشته با پاییز بسیار خوبی آغاز کردیم، اما سیل بنیان افکن بهار سال ۹۸ را هیچکس فراموش نمی‌کند به طوری که استان‌های لرستان، خوزستان، ایلام و گلستان درگیر سیل بودند و خیلی از استان‌های ما دچار آب گرفتگی شدند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: مشکل دیگری که در سال گذشته داشتیم حمله ملخ‌های صحرایی بعد از ۶۷ سال به کشور بود که این ملخ‌ها از قاره آفریقا حرکت می‌کند و مدتی در کشور ما اقامت دارد و بعد به پاکستان می‌رود.

کشاورز گفت: ما با تلاش همکارانمان از این حمله که در دنیا قحطی به بار می‌آورد سربلند بیرون آمدیم و حتی به یک هکتار زمین کشاورزی نیز خسارت وارد نشد و در واقع سال گذشته با بیش از ۷۵۰ هزار هکتار بدون پیش بینی و بدون هیچ‌گونه آمادگی مبارزه کردیم و در صحنه بودیم.

وی افزود: مساله سوم در سال گذشته، بحث تغییرات نرخ ارز و آثار آن بر کشاورزی بود که برای تولید داخلی و چه در بحث صادرات از اواسط سال ۹۷ آغاز شد، اما در بخش کشاورزی با تدابیری که اندیشیدیم این را به نفع تولید و به نفع صادرات و به نفع بنیه بخش کشاورزی به کار گرفتیم.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: مجموعه اقداماتمان باعث شد بخش کشاورزی بیشترین رشد یعنی ۷ درصدی را داشته باشد و این برای ما افتخار بزرگی است.

کشاورز افزود: ما برای سال پیش رو تدارک همه نهاده‌ها اعم از بذر، کود، آفت کش و مکمل‌های دامی و طیور، واکسن و سرم و فضای کاری مناسب را دیده‌ایم.

وی گفت: ما با کشاورزان رابطه بسیار نزدیکی داریم و برنامه کشت گندم ۶ درصد بیش از سال گذشته انجام و در کشت جو نیز ۱۶ درصد بیش از سال گذشته تدارک دیده شده است و در کشت کلزا نیز برغم اینکه برنامه بسیار بلندپروازانه‌ای داشته، ۱۴ درصد بیش از سال گذشته برنامه ریزی کرده‌ایم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ما در این خصوص به طور مرتب با استان‌ها به صورت ویدئوکنفرانس (به دلیل شیوع ویروس کرونا) جلسه مشترک داریم و آن را رصد می‌کنیم و بنده تقریباً هر دو روز یکبار از استان‌ها در این خصوص سوال و مشکل تولید و آفت‌ها را بررسی می‌کنم.

کشاورز گفت: ما چند فناوری جدید به بخش کشاورزی ارمغان آورده‌ایم که این فناوری‌ها آثار بسیار خوبی را نیز هم در مصرف و هم در افزایش تولید به ارمغان آورده است.

وی افزود: خودکفایی ما در بحث غذایی در سال گذشته و سال‌های قبل از آن در دولت تدبیر و امید، ۵۵ درصد بود یعنی ۴۵ درصد باید وارد می‌کردیم، اما آن را به بالای ۸۰ درصد رساندیم که عدد بسیار بزرگی است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته این عدد خودکفایی به ۸۱ درصد رسید.

کشاورز ادامه داد: پیش بینی ما آن است که امسال این عدد به ۸۳ درصد برسد درحالیکه بسیاری از کشورها آرزویشان رسیدن به ۸۵ درصد است، اما ما به این عدد نزدیک شده‌ایم و این در سایه تلاش کشاورزان بوده است.
لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=2372
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما