۱۳۹۸-۱۲-۲۶ - ۹:۲۱

زیان صادرکنندگان هندی از توقف تقریبی تجارت با ایران

ترس از ویروس کرونا باعث توقف تقریبی تجارت بین ایران و هند شده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛علاوه بر صادرکنندگان، بانک «یو سی او» و بانک «آی دی بی آی»، دو بانکی که مکانیزم پرداخت در تجارت دو جانبه بین ایران و هند را حمایت می‌کنند هم تحت تاثیر قرار گرفته و بسیاری از سپرده گذاری های کم هزینه خود را از دست داده اند.

به گفته یکی از مقامات ارشد بانک یو سی او، سپرده گذاری هایی که به واسطه این مکانیسم خاص برای تجارت با ایران انجام شده شدیداً کاهش یافته اند و بانک تا زمانی می تواند از آن حمایت کند که منابع مالی در دسترس باشند.

این یک بدشانسی دیگر برای صادرکنندگانی است که از قبل درگیر کاهش تجارت با ایران طی یک ماه گذشته به خاطر کمبود کانتینر بوده اند. این کانتینرها توسط چین عرضه می‌شدند. اگر صادرات و واردات متوقف شود، این مکانیسم پرداخت هم برای بانکها بدون استفاده خواهد بود.

به خاطر تحریم های آمریکا علیه ایران،هند نمی تواند از طریق دلار با ایران تجارت کند. بنابراین یک مکانیزم تجارت خاص با ریال و روپیه جایگزین آن شده است. پالایشگاه های نفت هند پول نفت وارد شده از ایران را به روپیه به بانک واریز میکنند و از آن برای پرداخت صورتحساب صادرات از هند به ایران استفاده می شود.

 ۶ ماه است که هند هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است، بنابراین شرکت های نفت واریز پول به این بانک های خاص را متوقف کرده اند. واردات نفت هند از ایران متوقف شده ولی صادرات کاهش چندانی نداشته است.

اطلاعات دولتی نشان می‌دهد واردات هند از ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تقریبا ۱۳ میلیارد دلار بوده ولی در سال مالی جاری، بین آوریل ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۰، تا ۱.۳۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. درعوض کاهش صادرات کمتر بوده است. صادرات هند به ایران در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برابر با ۳.۵ میلیارد دلار بود درحالیکه در سال مالی جاری به ۲.۸۰ میلیارد دلار رسید.

برنج، چای، شکر و محصولات دارویی از مهمترین محصولات صادراتی از هند به ایران بوده اند که بیشترین سهم آن را برنج تشکیل می داد.

مدیر مجمع صادرکنندگان نفت هند می گوید تجارت برنج با ایران تقریباً متوقف شده است چون با کمبود شدید کانتینرها مواجه هستند. چین حدود ۳۰ درصد کانتینر های عرضه محصولات در سراسر جهان را تامین می‌کند.

صادرکنندگان چای به ایران هم می گویند صادرات به این کشور به خاطر در دسترس نبودن کانتینرها و عدم تمایل شرکت های کشتیرانی متوقف شده است.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=2220
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما