۱۳۹۸-۱۲-۱۶ - ۱۲:۴۰
مدیرعامل بورس تهران :

تغییرات دامنه نوسان سهام موقتی است

مدیرعامل بورس تهران گفت: تغییرات دامنه نوسان سهام در بازارهای بورس و فرابورس موقتی است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛علی صحرایی با اشاره به “فرهنگ‌سازی صحیح” و “توسعه زیرساخت‌های بازار سرمایه” به عنوان مهمترین دلایل ایجاد اقبال عمومی مردم به سرمایه گذاری بورسی در سال اخیر، بیان داشت: اکنون در شرایط کاهش رونق سایر بازارها و ایجاد رکود در بازارهای موازی، مردم بورس را مامنی شایسته و مفید برای سرمایه گذاری می‌دانند. از طرفی آثار سرمایه گذاری در تولید و اقتصاد مولد کشور دیده می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران برخی مزایای بازار سرمایه کشور را برشمرد و خاطرنشان کرد: در دسترس بودن و منصفانه بودن بازار در کنار ایجاد بیشترین شفافیت در بین سایر بازارها در اقتصاد ایران شرایط ورود اطمینان بخش سرمایه را به بورس کشور فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: در این میان وجود زیرساختهای الکترونیکی و قدرت نقدشوندگی بازار سرمایه از دیگر دلایل انتخاب این بازار از سوی صاحبان نقدینگی است. اما رشدهای اخیر در برخی حوزه ها از پشتوانه اقتصادی معنادار خارج است و ما به عنوان متولیان بازار مسئول حفاظت از سرمایه های مردم هستیم.

مدیرعامل شرکت بورس با تاکید بر ضرورت نگاه میان مدت و بلندمدت برای حفاظت از سرمایه ها در بورس گفت: هیات مدیره سازمان بر اساس وظیفه ذاتی تعریف شده در قانون بازار بورس و اوراق بهادار و بر اساس اختیارات بند ۷ ماده ۱۱ این قانون اقدام به اتخاذ تصمیم تغییر در دامنه نوسان بازارهای تحت نظارت خود گرفته است. بر اساس این تصمیم دامنه نوسان در تمام بازارها به جز بازار پایه و در تمام نمادها به‌صورت کوتاه مدت از ۵ درصد به ۲ درصد کاهش یافته است تا تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران با اتکا به تحلیل و منطق بیشتری صورت گیرد.

صحرایی اتخاذ این تصمیم را مکانیزم دیگر نهاد ناظر برای حفاظت از سرمایه گذاران جدیدالورود و ناآشنا با ساختار بازار سرمایه خواند و تصریح کرد: فضایی مجازی می تواند مانند هر ابزار تکنولوژیک دیگر مورد سوءاستفاده قرار گیرد و تازه‌واردان و کسانی که قبل از ورود به بورس خود را با دانش بازار تجهیز نکرده اند را به سمت و سوی شرکتهایی کوچک بدون پتانسیل بنیادی هدایت کند.

وی افزود: بر این اساس بازار سرمایه با اجرای این قانون درصدد است تا از این فضا ضرر و زیانی متوجه تازه‌واردان نشود و با تکیه بی چون و چرا بر سیگنال‌های فضای مجازی،فرصت تفکر و تعمق در کار بازار از دست ندهد.

این مقام مسئول تاکید کرد: البته آنچه همواره از سوی کارشناسان به این افراد توصیه شده و می شود، اجتناب از سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس و انتخاب روش های معقولانه‌تر و کم‌ریسک‌تر همچون صندوق های سرمایه گذاری بورسی است.

وی گفت: این در حالی است که سامانه های نظارتی ما به کرّات نشان می دهد سرمایه گذاران تمایل زیادی به ورود مستقیم در بازار و تملک مستقیم سرمایه دارند. اما در پی بروز هر شایعه یا واقعه ای دچار هیجانات کاذب می شوند و بر روند فعالیت بازار ولو به صورت موقت تاثیر می گذارند که این تصمیم در راستای کاهش اثر این هیجانات است.

کارمزدها جای بازنگری دارد

مقام مسئول در بورس اوراق بهادار تهران در خصوص تغییر در محاسبه کارمزدها با توجه به افزایش ارزش معاملات و بازدهی بازار نیز گفت: تصمیم گیری در حوزه کارمزدها تصمیمی دائمی است و در دو سال اخیر نیز برای سازمان و هم برای بورس ها کاهش داشته است. ولی جمع هزینه های کارمزدهایی که در بازار سرمایه از معاملات اخذ می شود ۱.۰۵ درصد و نیم درصد نیز مالیات است که بین کارگزار و ارکان اجرایی و بخشی نیز به عنوان حق نظارت سازمان در نظر گرفته می شود.

وی با اشاره به انعطاف موجود در تغییر کارمزدها بر اساس دستورالعمل ها افزود: سیاست محاسبه کارمزدها همواره دارای امکان بازنگری است و در حال حاضر نیز با توجه به افزایش ارزش معاملات بازار جای بازنگری مجدد دارد.از این رو باید به لحاظ حفظ مصالح کارگزاران و ارکان بازار بازنگری لازم صورت گیرد و شاید در جهت صیانت از حقوق سرمایه گذاران باز هم این عدد کمتر شود.

تغییرات دامنه نوسان موقتی است

صحرایی در پاسخ به گلایه برخی سهامداران بر لزوم اعلام تغییرات دامنه نوسان از سه روز کاری قبل به استناد ماده ۲۳ فصل ۷ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران مصوب ۱۳ آذر ماه ۹۸ گفت: این قانون برای تغییرات دائمی بر روی ساختارها از جمله دامنه نوسان و تغییرات حجم مبنا این موضوع ذکر شده است که با پیشنهاد هیات مدیره بورس‌ها و بررسی در هیات مدیره سازمان می تواند تغییرات پیشنهادی، جایگزین روش و ساختار قبلی شود و باید سه روز کاری قبل از اجرا اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

وی با اعلام استفاده از اختیارات قانونی سازمان بورس برای اتخاذ تصمیمات موقت برای مدیریت بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به استناد بند ۱۱ ماده ۷ این نوع تصمیمات سازمان مشمول صرف کاری مذکور نمی شود؛ چراکه این تصمیمات دائمی نیست و ضرورتی برای طی مسیر تغییرات دائمی ندارد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به قابلیت بازنگری در تصمیمات اخیر سازمان پس از طی دوره سه ماهه گفت: بر اساس آنچه در مصوبه ذکر شده است تصمیمات موقت سازمان بورس در بازه های سه ماهه قابلیت بازنگری دارد، همچنین اختیار تشخیص تغییرات بعدی نیز به سازمان بورس داده شده است که می تواند به فراخور شرایط اتخاذ و مورد اجرا قرار گیرد.

سازمان بورس در برابر سهامداران مسئول است

این مقام مسئول با اشاره به رشد چشمگیر شاخص در فصل زمستان گفت: سرعت رشد شاخص در یک ماه اخیر به‌صورتی است که از سرعت رشد نقدینگی پیشی گرفته و ما برای اینکه برخی شرکتها که از نظر بنیادی وضعیت مناسبی ندارند و سودآوری قابل اطمینانی ندارند، به راهکاری برای کاهش ورود مردم به سهام این شرکت‌ها نیاز داشتیم تا مردم با پشتوانه تحلیل دقیق بر این سهم‌ها ورود کنند.

وی یادآور شد: در برخی از این سهم ها مجمع برگزار می شود و هیچ سودی برای توزیع نیست. در حالی که سهم آن شرکت قیمت قابل توجهی دارد. بر این اساس و به دلیل وظیفه پاسخگویی سازمان در آینده نسبت به سرمایه گذاری در سهام این نوع شرکت ها نیاز به راهکاری بود تا مسیر غلط اصلاح شود و عقلانیت لازم بر تصمیم گیری ها حاکم شود.

سیاست های سازمان بورس برای کنترل نقدینگی

علی صحرایی با اشاره به اجرای برخی سیاست ها همچون محدودیت حجم مبنا و محدودیت کد اولی ها قبل از کاهش دامنه نوسان گفت: مصوبات سازمان بورس در خصوص محدودیت حجم مبنا و اعمال محدودیت معاملاتی برای کداولی‌ها از هفته گذشته اعمال شد و چند روز پس از اجرای آن متوجه شدیم که میزان نقدینگی وارد شده همچنان افسارگسیخته است،به طوری که در روزهای اخیر روزانه نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول وارد بازار شد.

مالیات ۳ درصدی منتفی شد

 صحرایی در خصوص مسائل مطرح شده در خصوص اخذ مالیات از خرید و فروش هایی که در بازه کمتر از سه ماه صورت می گیرد، اظهار داشت: عده ای به سازمان امور مالیاتی پیشنهاد داده بودند که از افرادی که به‌صورت کوتاه‌مدت خرید و فروش می کنند و در بازه سه ماه خرید و فروش دارند مشمول ۳ درصد مالیات شوند. اما پیشنهاد خود سازمان امور مالیاتی نبود. سازمان بورس هم به شدت عکس‌العمل نشان داد و با این پیشنهاد مخالفت کرد. ما معتقدیم بازار سرمایه به عنوان شفاف ترین بخش اقتصادی کشور نباید مالیات مضاعف پرداخت کند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=1860
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما