۱۳۹۸-۱۲-۰۸ - ۸:۱۶

ایران محل ترانزیت مبادلات اقتصادی بین هند و روسیه

یک شرکت حمل و نقل هند روز چهارشنبه اعلام کرد که به زودی تاجران دو کشور هند و روسیه می‌توانند از طریق ایران مراودات اقتصادی داشته باشند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛به رغم سفر دونالد ترامپ به هند و ارائه پیشنهادات تجاری، این سفر نتوانست هند را از گامی در پیشبرد استفاده از زیرساخت‌های حمل و نقل برای ارتباط خیلی سریعتر با روسیه از طریق ایران که در کانون توجه تحریم‌های آمریکا قرار دارد، منصرف کند.

در همین رابطه “کالیانا راما” مدیر شرکت کانتینر هند (Concor) گفت: طی سه ماه، تجار هند و روسیه می‌توانند کالا را بین دو کشور از طریق ایران جابجا کنند.

سخنان راما در حالی عنوان می‌شود که روز سه شنبه توافق نامه‌ای میان شرکت کانتینر هند با لوژستیک شرکت تابعه راه آهن روسیه (RZD) برای حمل بار بین هند و روسیه به امضا رسید.

راما در ادامه با اشاره به توافقنامه حمل و نقلی با روسیه گفت: این اقدام از با کاهش زمان و هزینه حمل و نقل در مقایسه با حمل و نقل موجود از طریق کانال سوئز بسیار با منفعت‌تر برای صادرکنندگان و واردکنندگان میان هند و روسیه است.

وی افزود: مسیر جدید (عبور از ایران) باعث کاهش شدید زمان جابجایی کالاها خواهد شد (از حدود ۴۰ روز به ۲۵-۲۸ روز) زیرا باعث جلوگیری از مسیر حرکت دریایی فعلی از طریق کانال سوئز و همچنین در نتیجه صرفه جویی قابل توجهی در هزینه خواهد شد.

کومار اذعان داشت: شرکت حمل و نقل هند امیدوار است که شرایط مطلوبی را از بندر چابهار ایران، که شامل معافیت‌های تحریم‌های آمریکا است، دریافت کند.

بندر چابهار در مناسبات اقتصادی و سیاسی منطقه از اهمیت استراتژیک برخوردار است و می‌تواند در مناسبات سیاسی – اقتصادی، هند و آسیای مرکزی نقش مهمی را ایفا کند.

«سابرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند روز جمعه، ۱۸ بهمن ماه در جلسه شورای تجاری هند و آسیای مرکزی در دهلی نو اظهار داشت: هند قصد دارد با استفاده از بندر چابهار در ایران، مبادلات تجاری خود با آسیای مرکزی را گسترش دهد. پتانسیل بسیاری میان هند و آسیای مرکزی برای گسترش تجارت وجود دارد، اما نبود ارتباط زمینی مانع توسعه مبادلات تجاری هند و آسیای مرکزی شده است. این مساله باید از طریق بندر چابهار حل شود.

هند، ایران و افغانستان معتقدند که بندر چابهار به یک نقطه ارتباطی و حیاتی برای ارسال کالاهای هندی به افغانستان و فراتر از آن در آسیای مرکزی تبدیل خواهد شد. دولت هند در بودجه پیشنهادی خود برای توسعه بندر چابهار در سال ۲۱-۲۰۲۰ را با دو برابر افزایش نسبت به سال گذشته، حدود ۱۴ میلیون دلار اعلام کرد. وزیر امور خارجه هند در این زمینه گفت: افزایش بودجه بندر چابهار نشان دهنده تعهد هند برای توسعه این بندر و همچنین قاطعیت دهلی نو برای تبدیل آن به یک گزینه مناسب ارتباطی است.

بندر چابهار به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجاری کشورمان با سایر کشورهای منطقه دارد. این بندر به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر هند، افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشورها دارد.

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی ایفا می‌کند. این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار گرفته و فوریت‌های مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب دارد. بندر چابهار متشکل از دو پایانه شهید بهشتی و شهید کلانتری است که هر کدام پنج لنگرگاه دارند و مساحتی حدود ۴۸۵ هکتار را اشغال کرده‌اند.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=1582
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما