۱۳۹۸-۱۱-۲۳ - ۸:۵۶
رئیس اتحادیه مبل سازان :

۱۰ درصد اشتغال کشور به صنعت مبلمان اختصاص دارد

عباسی گفت: بخش عمده‌ای از قیمت تمام شده مبل به پارچه‌های روی آن اختصاص پیدا می‌کند که نظارت کافی بر فروش آن وجود ندارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛علیرضا عباسی رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان اظهار کرد: صنعت چوب و مبلمان یکی از صنایع سبک و زود بازده کشور محسوب می‌شود که ۸ تا ۱۰ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است بنابراین اهمیت خاص و ویژه‌ای برای بخش اقتصادی دارد.

او با تأکید بر اهمیت توجه مناسب به این صنعت گفت: واحد‌های تولیدی امروز کشور ما با ظرفیت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند در حالی که گسترش صادرات می‌تواند باعث به کارگیری ظرفیت‌های فوق شود.

عباسی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخل اظهار کرد: از مسئولان بخش‌های مختلف کشور تقاضای همکاری با واحد‌های تولیدی کشور را داریم تا بتوانیم از دل مشکلات اقتصادی سربلند خارج شویم.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان درباره میزان صادرات این صنعت تصریح کرد: به هیچ عنوان آمار قابل قبولی در زمینه صادرات نداریم. ارقامی مثل ۲۰ میلیون دلار یا ۲۵ میلیون دلار را نمی‌توان نتیجه صادرات یک صنف دانست پس باید گسترش مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

او ادامه داد: با برنامه ریزی‌های انجام شده قصد داریم تا ۵ سال آینده آمار صادرات این صنعت را به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم؛ در کشور‌های همسایه حدود ۵۰۰ میلیون جمعیت وجود دارد و بازار‌هایی مثل عراق، سوریه، گرجستان، ارمنستان و کشور‌هایی از این قبیل می‌تواند بازار خوبی برای صنعت مبلمان در کشور ما باشد.

عباسی تأکید کرد: بنا شده است تا کارگروه صادراتی در اتاق اصناف تهران راه اندازی شده و بازار‌های هدف را تحت پوشش قرار دهد تا شاهد گسترش صادرات واحد‌های تولیدی مختلف از جمله صنف مبل سازان و درودگران کشور باشیم.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان گفت: حدود ۵ هزار واحد صنفی دارای مجوز و پروانه و ۱۰ هزار واحد بدون پروانه کسب در کشور وجود دارد که هماهنگی‌های لازم برای ارائه پروانه کسب آن‌ها انجام شده است.

او اظهار کرد: در مجموع حدود ۱۵ هزار واحد صنفی دارای مجوز و بدون مجوز در تهران وجود دارد که جمعیتی ۳ میلیون نفر را در برمی‌گیرد.

عباسی با اشاره به وجود مشکلاتی مثل مالیات ادامه داد: بنا بود تا مطابق قانون خریدار محصول نهایی درصدی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده بپردازد، اما متأسفانه ساماندهی نامناسب در این حوزه مشکلات بسیاری را به وجود آورد به طوری که یک تولید کننده برای تولید مبل چند بار مالیات بر ارزش افزوده را می‌پردازد. بنگاه‌های کوچک و متوسط اغلب اطلاعات کافی برای ارزیابی مناسب در حوزه‌های مالی را ندارند و گاهی مجبور به پرداخت مالیات سنگین می‌شوند که در نهایت افزایش قیمت تمام شده محصول و مشکلات اقتصادی در کشور را به همراه دارد.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان با تأکید بر اهمیت توجه به افراد ذی نفع در قانون گذاری افزود: برای رفع موانع تولید اقدامات مناسبی انجام شده است. کمیسیون‌های لازم تشکیل شده و بخش‌های مختلف مطابق برنامه ریزی پیگیری می‌شود. هماهنگی لازم با مسئولان انجام شده و به زودی می‌توانیم شاهد آثار تلاش‌ها باشیم.

او درباره قیمت محصولات این صنف برای مردم کشور اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما بالا بودن قیمت تمام شده کالا است برای مثال در تولید مبلمان انتظار داریم صنعت نساجی با تولید کنندگان این حوزه همراه شود بخش عمده‌ای از قیمت تمام شده محصولات در این حوزه به پارچه‌های روی مبل اختصاص پیدا می‌کند، اما نظارت کافی بر قیمت گذاری و فروش این محصول وجود ندارد به طوری که حتی در بسیاری از موارد پارچه‌های تولید شده در داخل ایران با نام و برند خارجی به فروش می‌رسد.

عباسی افزود: تصمیم گیری افراد غیرمتخصص در حوزه‌های مختلف صنعتی گاهی مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد در حالی که حضور در مراجع تصمیم گیری و قانون گذاری می‌تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان ادامه داد: از طرفی حدود ۲ سال است که در نقاط مختلف کشور نمایشگاه‌هایی با عنوان فروش مبلمان برگزار می‌شود که گاهی حتی با حضور افرادی بدون شناسه صنفی همراه می‌شود و در نهایت فروش مبل با قیمت نامعقول را به همراه دارد که آسیب‌هایی در بازار فروش این صنف ایجاد می‌کند.

او تصریح کرد: نمایشگاهی در نهایت باید منجر به گسترش صادرات در کشور شود و با تبادل دانش و تکنولوژی بین واحد‌های تولیدی همراه باشد، اما اگر بنا باشد نمایشگاهی برای فروش به شهروندان راه اندازی شود ماهیت خود را از دست داده است.

عباسی گفت: کالا‌های تولید شده در داخل کشور در سه فاز مبلمان کلاسیک، مدرن و مبلمان صفحه‌ای قابلیت رقابت با مبلمان تولید شده در کشور‌های خارجی را دارد و تولید کنندگان ما آمادگی لازم برای حضور در بازار‌های جهانی را دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=1017
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما