۱۳۹۸-۱۱-۲۳ - ۸:۲۶

کارنامه واریزی ارز صادرات به سامانه نیما

واریزی ارز صادرات در سامانه نیما به خصوص پس از پایان اولتیماتوم بانک مرکزی برای اتمام مهلت بازگشت ارز٩٧،سرعت فزاینده ای گرفته و اکنون مازاد ارزی این سامانه به بالغ بر دو میلیارد یورو می رسد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ آخرین مهلت بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادرکنندگان برای سال ٩٧ اول بهمن ماه به پایان رسید. بانک مرکزی اعلام کرده بود که هر صادرکننده‌ای اگر در این آخرین مهلت تعیین شده، ارز خود را به چرخه اقتصادی برنگرداند، حتماً به قوه قضائیه معرفی خواهد شد؛ چراکه مهلت این دوره دیگر قابل تمدید نخواهد بود.

بر این اساس صادرکنندگان برای استفاده از این مهلت بانک مرکزی دست به کار شدند و به هر روشی که می‌توانستند و البته مورد پذیرش بانک مرکزی هم بود، متوسل شدند تا بتوانند بازگشت ارز حاصل از صادرات خود را اثبات کنند.

بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی میانگین نرخ دلار در بازار آزاد شهر تهران در ۹ ماهه ۹۷ معادل ۱۰,۳۱۰ تومان بوده که با افزایش ۲۱.۸ درصدی به ۱۲,۵۶۰ تومان در ۹ ماهه سال جاری رسیده است.

به گواه آمارها، میانگین نرخ یورو نیز در بازار آزاد شهر تهران طی نه ماهه سال ۹۷ عددی معادل ۱۲,۰۵۰ تومان بوده که با رشد ۱۶.۹ درصدی، به ۱۴,۰۹۰ تومان در نه ماهه سال ۹۸ رسیده است.

بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، مجموع معاملات فروش ارز صادراتی از اول تا ۲۰ بهمن ماه ۹۸، ۱۴ میلیارد و ۳۶۴ میلیون یورو بوده که در مقابل برای ۱۲ میلیارد و ۱ میلیون یورو تقاضای وارداتی، تأمین ارز صورت گرفته است.

میانگین نرخ خرید دلار در بازار ثانویه ۱۲,۷۹۳ تومان و میانگین نرخ فروش دلار در بازار ثانویه ۱۲,۶۵۰ تومان بوده است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، نرخ دلار در سامانه نیما، هفت ماه است که نوسان خاصی نداشته و برخی با تلاش‌های مقطعی، قصد نوسان‌گیری در بازار ارز را دارند

منبع: مهر

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=1015
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما