۱۳۹۸-۱۱-۱۷ - ۷:۴۶

زعفران ایران به نام اسپانیا به ۴۰ کشور صادر می‌شود

مدیر ملی طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) وزارت کار گفت: در حالیکه زعفران ایران از طریق اسپانیا به ۴۰ کشور دنیا و به نام برند اسپانیا صادر می‌شود. تولید خود اسپانیا یک تن در سال است و بقیه مربوط به زعفران تولید ایرانی است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مدیر ملی طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) وزارت کار گفت: طرح تولید مبتنی بر قرارداد برای ۱۰ هزار کشاورز اجرا شد.

 رضا تازیکی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با توجه به اینکه قبلاً در اعطای تسهیلات بانکی انحراف زیادی ایجاد می‌شد بنابراین طرح تولید مبتنی بر قرارداد را راه‌اندازی کردیم که به جای دادن تسهیلات به تولیدکننده به محصول او تسهیلات بدهیم و محصول او را براساس قرارداد قبلی به قیمت تضمینی خریداری کنیم.

وی افزود: طرح تولید مبتنی بر قرارداد در سه بنگاه نوین زعفران، زعفران مصطفوی و رژین تاک کرمانشاه برای ۱۰ هزار کشاورز اجرا شده که حاصل این امر علاوه بر اینکه بهره‌وری در تولید این کشاورزان افزایش یافته از نظر فروش محصولات خیال آنها راحت شده و درآمد کشاورزان نیز از محل بهره‌وری افزایش یافته است.

تازیکی همچنین گفت: براساس طرح تولید مبتنی بر قرارداد این قراردادها قبل از فصل کشت بین خریدار و تولیدکننده منعقد می‌شود و شرکت تضمین می‌دهد که اگر محصول کشاورز از رقمی کمتر شد آن را به قیمت مشخص شده از تولیدکننده خریداری می‌کند و این تسهیلات فقط در زمان محصول بابت تولید به کشاورز پرداخت می‌شود.

مدیر طرح ملی تکاپو وزارت کار افزود: برای کشاورزانی که زعفران تولیدی خود را براساس طرح تولید مبتنی بر قرارداد فروخته بودند علاوه بر اینکه کیفیت تولید افزایش یافته بود و همچنین بهره‌وری تولید در واحد سطح ارتقا یافته بود همچنین محصول زعفران را کیلویی بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان گران‌تر می‌فروشند و درآمد کشاورز افزایش می‌یابد و سودی که قبلاً به دلالان اختصاص می‌یافت براساس طرح مبتنی بر قرارداد، مشترکاً‌ به جیب کشاورز و کارخانه فرآوری واریز می‌شود.

وی گفت: برای هر ۲۵ میلیون تومان تسهیلات واحد تولیدکننده را ملزم می‌کنیم که با یک کشاورز قرارداد بندد و همچنین برای ارتقای کیفیت محصول یک مهندس کشاورزی نیز استخدام کند. بنابراین در ازای یک میلیارد تومان تسهیلات حدود ۳۰ مهندس کشاورزی استخدام می‌شوند و ۴ هزار کشاورز در قرارداد مبتنی بر تولید مشارکت می‌کنند. همچنین برای بانک هم ۴ هزار مشتری جدید پیدا می‌‌شود.

تازیکی این را هم گفت: براساس طرح تولید مبتنی بر قرارداد هیچ انحرافی در تسهیلات اعطایی پیدا نمی‌شود.

مدیر طرح ملی تکاپو وزارت کار افزود: در آمریکا ۴۵ درصد از کشاورزان به روش قرارداد مبتنی بر تولید کار می‌کنند، در برزیل این میزان به ۷۰ درصد می‌رسد، در ایران این طرح از یکسال و نیم گذشته شروع شده و در حال حاضر حدود ۸درصد کشاورزان خراسان رضوی از این روش استفاده می‌کنند و بیشترین کشاورزان در استان خوزستان از روش قرارداد مبتنی بر تولید استفاده می‌کنند.

وی گفت: هدف ما این است که ۱۰۰ هزار کشاورز را تحت پوشش قرار دهیم و از این محل ۱۵۰۰ فارغ‌‌التحصیل کشاورزی مشغول می‌شوند. همچنین تسهیلات مورد نیاز برای این تعداد کشاورز ۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

تازیکیگفت: با روش قرارداد مبتنی بر تولید می‌توانیم کشاورز را در رشد اقتصادی و ارزش افزوده محصول سهیم کنیم.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت ایران سوبسید نمایشگاه را به کشورهای مقصد صادرات مانند عراق می‌دهد در حالی که باید این سوبسید به کالاهای صادراتی تعلق گیرد و زعفران ایران بازاری در عراق ندارد بلکه بازار زعفران ایران ژاپن و کشورهای دیگر است که برای آن نیز سوبسیدی نمی‌دهند.

تازیکی گفت: سند توسعه زنجیره ارزش زعفران، پوشاک، مبلمان، آی‌تی، کفش و زنبورداری توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده است و برای اولین‌بار ۲۶ تولیدکننده پوشاک به برندهای بین‌المللی وصل شده‌اند که در این زمینه ۲۲ میلیون یورو سفارش خرید دریافت کرد‌ه‌اند.

وی افزود: ما مخالف مکانیزاسیون برداشت زعفران هستیم زیرا اشتغال با مکانیزاسیون از بین می‌رود و در فصل برداشت زعفران تعدادی زیادی مشغول به کار می‌شوند.

همچنین در این مراسم سیداحسان مصطفوی کارآفرینی که در زمینه قرارداد مبتنی بر تولید با کشاورزان زعفران‌ کار می‌کند، اعلام کرد:‌ ما می‌خواهیم همانگونه که اوپک در زمینه تولید و صادرات نفت به عنوان یک سازمان مرجع شناخته می‌شود برای کشورهای تولیدکننده و صادرکننده زعفران که ۱۱ کشور در دنیا هستند سازمانی به نام اوسک راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: برای معاملات شفاف زعفران باید از ظرفیت بورس کالا استفاده کنیم و پیشنهاد می‌شود روز ملی زعفران نیز در تقویم کشور لحاظ شود.

مصطفوی با بیان اینکه تولید زعفران در کشور به حدود ۲۸۸ تن می‌رسد، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود اگر بهره‌وری در روش کشت زعفران به کار گرفته شود این رقم می‌تواند به ۴۰۰ تن برسد.

وی همچنین گفت: نیاز کشور به پیاز زعفران در کشور سالانه ۶۵ هزار تن است در حالیکه ۱۹۰ هزار تن مازاد تولید پیاز زعفران انجام می‌شود که بخش عمده آن به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

مصطفوی افزود: میانگین تولید زعفران از هر هکتار ۳.۸کیلوگرم است که باید با انتخاب پیاز مناسب و روش کشت این رقم به ۱۰ کیلوگرم افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: کشاورزانی که در طرح تولید مبتنی بر قرارداد مشارکت می‌کنند آنها را ملزم می‌کنیم پیاز بالای ۸ گرم استفاده کنند که بهره‌وری تولید زعفران این نوع پیاز افزایش می‌یابد.

این کارآفرین زعفران گفت: هزینه هر کیلو زعفران برای کشاورزی که از زمین اجاره‌ای و چاه آب خریداری شده استفاده می‌کند ۷.۵ میلیون تومان است اما اگر زمین از کشاورز باشد و بهره‌وری تولید نیز افزایش یابد درآمد کشاورز از هر هکتار زعفران‌کاری افزایش پیدا می‌کند.

مصطفی همچنین مقصد صادرات زعفران ایران را کشورهای چین، امارات و اسپانیا ذکر کرد و گفت: ۸۰ درصد زعفران ایران به این کشورها صادر می‌شود در حالیکه زعفران ایران از طریق اسپانیا به ۴۰ کشور دنیا و به نام برند اسپانیا صادر می‌شود. تولید خود اسپانیا یک تن در سال است و بقیه مربوط به زعفران تولید ایرانی است.

وی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر قیمت زعفران دنیا در بورس کالای ایران تعیین می‌شود که قیمت زعفران در ایران کیلویی ۱۰میلیون و در امارات ۱۴میلیون تومان است اما این تفاوت قیمت ناشی از هزینه حمل‌ونقل و صادرات است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=807
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما