۱۳۹۸-۱۱-۰۶ - ۱۱:۳۶

حجم تجارت خارجی به ۷۲ میلیارد دلار رسید

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به روند تجارت در ۱۰ ماه اخیر گفت: با وجود تحریم ها، ۷۲ میلیارد دلار حجم واردات و صادرات بود و صادرات با ۳۵.۵ میلیارد دلار و رشد وزنی ۲۰.۷ درصد به ثبت رسید ولی ۳.۲ درصد کاهش ارزش صادرات را داشتیم.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ سید مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گمرک با اشاره به اینکه هر ساله سازمان جهانی گمرک برای سال جدید نامگذاری انجام می دهد، گفت: این نامگداری جدید گمرک تقویت کننده ثبات مردم، شکوفایی اقتصادی و محیط زیست نام گرفته است. سال گذشته مرزهای هوشمند نامگذاری شده بود.

رییس کل گمرک ایران اظهارداشت: گمرک ایران در اجرای اقتصاد هوشمند همراستا با شعار سازمان جهانی گمرک اقداماتی انجام داد. گمرک از سازمان های پیشرو در الکترونیکی کردن عملیات است و کاغذ از پروسه فعالیت ها حذف شد‌ و در زمینه جلوگیری از تبانی، موضوع تکمیل فعالیت کارشناسان مجازی را دنبال کرد‌.

میراشرفی تصریح کرد: بحث مجازی کردن خدمات را نیز داریم که در سال جاری بخشی از خدمات در قالب گمرک موبایلی ارایه شد. بحث هوشمندسازی فعالیت ها نیز دنبال شد و در ادامه فعالیت های مجازی گمرک، پیگیری شد و در سال جاری در تولید پلمب هوشمند عمل کردیم و در حال حاضر اماکن گمرکی به پلمب های هوشمند مجهز شد. همچنین گمرکات مبدا و مقصد مجهز به تراشه هایی شده که بتوان اطلاعات کالا را در اختیار داشت.

وی ادامه داد: تا قبل از پایان سال نیز امید داریم که خرید آنتن های آراف آی دی در جاده ها عمل کنیم و بتوانیم رصد محموله های گمرکی را داشته باشیم و ترانزیت هوشمند را داشته باشیم. در بعد بین المللی نیز با ترکیه و آذربایجان تجربه ای تیر الکترونیکی را پیش بردیم که مورد تقدیر جهانی قرار گرفت. همچنین کنوانسیون تیر در مسیر شرق نیز در حال توسعه است و مسیر ۴۵ روزه حمل کانتینر به ۱۰ روز تا یک هفته کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: اولین محموله کنوانسیون تیر هم از افغانستان به چابهار منتقل شد. در قالب رایزنی با گمرک هند، گرجستان و آذربایجان به دنبال ایجاد کریدور الکترونیک شمال – جنوب هستیم و در فاز بعدی روسیه و هند به این کریدور خواهد پیوست.

وی خاطرنشان کرد: بحث مدیریت یکپارچه مرزی نیز با هماهنگی ۲۵ سازمان به دنبال اعمال مدیریت هماهنگ هستیم که مدت زمان ترخیص و تسهیل تجارت را خواهیم داشت.

*تراز تجاری منفی ۶۰۰ میلیون دلار در ۱۰ ماهه امسال

میراشرفی با اشاره به روند تجارت در ۱۰ ماه اخیر، بیان داشت: با وجود تحریم ها، ۷۲ میلیارد دلار حجم واردات و صادرات بود و صادرات با ۳۵.۵ میلیارد دلار و رشد وزنی ۲۰.۷ درصد به ثبت رسید ولی ۳.۲ درصد کاهش ارزش صادرات را داشتیم.

میراشرفی تاکید کرد: در بحث واردات نیز ۳۶ میلیارد و ۸۱ میلیون دلار واردات انجام شد. این میزان واردات ۶۰۰ میلیون دلار از صادرات پیشی گرفت. عملا در ۱۰ ماهه امسال از ۲۸ میلیون تن واردات، ۱۹ میلیون تن کالای اساسی بود.

وی خاطرنشان کرد: شرکای تجاری ایران در بخش صادرات چین با ۸.۳ میلیارد دلار، عراق با ۸ میلیارد دلار، ترکیه ۴.۱ میلیارد دلار و امارات با ۳.۷ میلیارد دلار و افغانستان با ۱.۹ میلیارد دلار مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی بود. در بخش واردات نیز شرکای ایران چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان مبدا کالاهای وارداتی ایران بودند.

میراشرفی گفت: تاکنون ۲۱۳ شرکت تولیدی و دانش‌بنیان به عنوان فعال اقتصادی مجاز شناخته شده اند که تسهیلات بسیار ویژه‌ای می‌گیرند از جمله اینکه در مسیر سبز گمرک قرار دارند.

وی افزود: ۱۴ دستگاه ایکس ری کامیونی در گمرکات را نوسازی کردیم و قرارداد پنج دستگاه ایکس ری داخلی را بستیم که سه دستگاه به بهره برداری رسید. با توجه به مضیقه مالی با بخش خصوصی صحبت کردیم و اولین کامیون پرسرعت ساخت بخش خصوصی، در گمرک شهید رجایی مستقر خواهد شد.

رییس کل گمرک بیان داشت: در سال گذشته ۴۷ دستگاه ایکس ری چمدانی و ۳۰ دستگاه ایکس ری مسافری نیز ایجاد شد و میزان تخلفات زوار دز کالاهای ممنوعه از این طریق کاهش یافته است.

میراشرفی بیان داشت: برای کاهش رسوب کالا برنامه ریزی کردیم و در حال حاضر واردات کالا به ۴ روز و صادرات نیز به کمتر از یکروز رسیدیم که ارتقا ۴۵ پله ای در شاخص بانک جهانی اتفاق افتاد و شاخص لجستیک کشور نیز از این طریق ارتقا یافته است. میزان کشفیات امسال ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که این میزان در سال گذشته ۸۰۰ میلیارد دلار بود‌. در ۱۰ ماهه اخیر ۵۱۹ تن کشفیات موادمخدر داشتیم. در یک رقم هزار و ۲۹ کیلو هرویین بوده است. در ۹ ماهه در کشور نیز کل کشفیات کشور ۷۲۲ تن بود و این غیر از کشفیات گمرک است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=400
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما