۱۳۹۸-۱۱-۰۳ - ۸:۰۸

معرفی حلال سبز غیر سمی برای صنایع کفش

محققان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان جایگزین ماده متیل کلراید سمی و سرطان‌زا را برای صنایع کفش معرفی کردند که به گفته آنها این ماده در گذشته وارداتی بوده و به دلیل اعمال تحریم‌ها قیمت آن نوسان داشته است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمد رضایی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان  با اشاره به تولید ماده “متیلن کلراید”، گفت: این ماده یک حلال است که در تولید رنگ‌ها، رزین‌ها، پلیمرها، مواد غذایی، دارویی و لاستیک‌سازی کاربردهای وسیعی دارد.

وی با بیان اینکه متیل کلراید سمی و سرطان‌زا است، ادامه داد: به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه کشور و نوسانات قیمت این ماده، مشکلات زیادی برای صاحبان صنایع استفاده‌کننده از این ماده ایجاد شد؛ از این رو مطالعاتی را در این زمینه در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان اجرایی کردیم.

رضایی خاطر نشان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته ماده جایگزینی برای این ماده (متیل‌کلراید) در صنایع کفش معرفی کردیم. این ماده جایگزین که یک حلال سبز است، سمیت متیلن کلراید وارداتی را ندارد، ضمن آنکه کارایی بهتری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد.

مجری طرح با اشاره به کاربردهای این حلال سبز در صنعت کفش، توضیح داد: در زمان تزریق پلی‌یورتان به قالب، لازم است شرایط به گونه‌ای باشد که پلی‌یورتان به قالب نچسبد و برای جلوگیری از این امر نیاز به زیر لایه‌ای است که از چسبندگی پلی‌یورتان به قالب جلوگیری کند.

رضایی افزود: این حلال سبز در عین حالی که قالبکاری مناسبی را انجام می‌دهد، مانع چسبندگی قالب با پلی یورتان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه زیر لایه‌ای که برای این منظور در گذشته استفاده می‌شد، سمی و سرطان‌زا بوده است، ادامه داد: مشکلات زیست محیطی که این ماده سمی ایجاد می‌کرد، ما را مجبور کرد که به سمت تولید حلال‌های سبز حرکت کنیم.

رضایی کاربرد این حلال سبز در صنعت کفش را در زمینه شست‌وشوی قالب‌ها و قالب‌گیری ذکر کرد و گفت: قرارداد همکاری را برای تولید این ماده به امضا رساندیم و امیدواریم با همکاری فن‌بازار استان آذربایجان شرقی و صنایع کشور، این محصول را در اشل صنعتی تولید کنیم.

منبع: ایسنا 

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=312
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما