۱۳۹۸-۱۰-۰۷ - ۱۱:۵۰

درآمد صادرات اسباب‌بازی چین بیشتر از درآمد نفتی ایران!

نهاوندیان گفت: در شرایط کنونی درآمد حاصل از صادرات اسباب بازی در چین بیشتر از صادرات نفت در کشور ماست؛ بنابراین لازم است از حوزه اسباب بازی حمایت شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت توسعه صنعت اسباب‌بازی به عنوان یک راهکاری برای مقابله با تحریم‌ها گفت: در شرایط کنونی باید از هر فرصتی برای مقابله عزت مندانه با تحریم استفاده کرد.

  محمد نهاوندیان با اشاره به ضرورت حمایت جدی از صنعت اسباب‌بازی گفت: صنعت اسباب‌بازی باید جدی گرفته شود، چون یک راه مناسب برای مقابله با تحریم‌هاست. واضح است که در چنین شرایط اقتصادی باید از هر فرصتی برای مقابله‌ای عزتمندانه با تحریم و شرایط تحریمی بر اقتصاد کشور استفاده کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت سیستم بانکی کشور از صنعت اسباب بازی اظهار کرد: در سالی که گذشت چین رکورد فروش سه میلیارد دلاری در ماه را در حوزه اسباب بازی زده است. در شرایط کنونی درآمد حاصل از صادرات اسباب بازی در چین بیشتر از صادرات نفت در کشور ماست؛ بنابراین لازم است از حوزه اسباب بازی حمایت شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: بانک‌ها باید حمایت ویژه از صنعت اسباب بازی داشته باشند. همچنین می‌توان از تبصره ۱۸ که مربوط طرح‌های اشتغال زایی است در حوزه اسباب بازی  نیز استفاده کرد. از سوی دیگر می‌توان از صندوق کارآفرینی، صندوق شکوفایی و نوآوری و بانک توسعه صادرات اختصاص ویژه‌ای برای صنعت اسباب‌بازی داشت.

نهاوندیان با اشاره به ضرورت رقابت تولیدکنندگان ایرانی با تولید کنندگان خارجی در حوزه اسباب‌بازی گفت: حتما باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های بین المللی حضور داشته باشند. همچنین برندسازی در حوزه اسباب‌بازی باید مورد اهتمام قرار گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تقویت تشکلی صنف اسباب‌بازی گفت: تولید کنندگان و فعالان حوزه اسباب‌بازی باید از تعامل با هم قرار گیرد در صورت نیاز باید جلساتی در اتاق اصناف و اتاق بازرگانی تشکیل شود. صنف اسباب‌بازی حتما باید سخنگو و متولی داشته باشد.

نهاوندیان همچنین با اشاره به ارزش مالی بالای بازی‌های رایانه‌ای گفت: شنیده می‌شود که در حوزه بازی‌های رایانه‌ای رقم‌های عجیب و غریب وجود دارد؛ بنابراین می‌توانیم در کنار حوزه اسباب‌بازی بازی‌های رایانه‌ای جدی بگیریم.

معاون  اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به شعار پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی گفت: برای این جشنواره شعار تمرین زندگی انتخاب شده است. این یک عنوان عمیق است، چون باید بازی را تمرین زندگی بدانیم و به عنوان محور جدی در برنامه‌های آموزشی و پرورشی به آن بپردازیم. این شعار باعث می‌شود که فاصله بین فضاهای ذهنی با واقعیت‌ها کاهش یابد.

نهاوندیان با بیان این که نباید بازی را صرفا بازی بشماریم بلکه باید بازی را امری جدی بدانیم گفت: بازی در تربیت نسل آینده نقش مهمی دارد و باید در برنامه ریزی‌ها مورد اهتمام قرار گیرد. از جمله مولفه‌های مورد نیاز برای جامعه، تمرین عقلانیت، تصمیم گیری، توجه به معیارهای تصمیم گیری، انتخاب، آموزش کار جمعی، مسئولیت پذیری و پاسخگوی است که کودکان می‌توانند این مفاهیم را در عین بازی یاد بگیرند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر این که می‌توان بسیاری از کاستی‌های فرهنگی را از طریق بازی‌ها جبران کرد، گفت: باید تمرین تحمل یکدیگر، تمرین انتخاب و تمرین اخلاق عملی از طریق بازی به کودکان یاد بدهیم. دقت داشته باشیم که تمرین اخلاق عملی صرفا با خطابه‌ها و توصیه‌ به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: کودکان از طریق اسباب‌بازی خرید و فروش و معامله را یاد می‌گیرند که یک تمرین اقتصادی بزرگ برای آنها است. اما باید دقت کنیم که آیا درون این بازی‌ها آموزش اندیشه اخلاق عملی نیز وجود دارد آیا کودکان تفاوت درآمد حلال و حرام را یاد می‌گیرند؟ اگر آموزش اخلاق عملی در تجارت و اقتصاد به کودکان داده نشود ممکن است اینها در بزرگسالی وقتی در فرصت‌های اقتصادی با سود کلان مواجهه می‌شوند لغزش اخلاقی داشته باشند. بنابراین اسباب‌بازی فرصتی است که به واقعیت‌های جدی زندگی در یک بستر غیر جدی می‌پردازد.

نهاوندیان در ادامه سخنرانی با اشاره به رابطه دو سویه فرهنگ و اقتصاد گفت: در اقتصاد پارادایم سه گانه ساختار، رفتار و عملکرد وجود دارد. بدین ترتیب که عملکرد اقتصادها نتیجه ساختارها و رفتارها است. نوع ساختار اقتصاد در عملکرد تاثیر می‌گذارد همچنین رفتارهای فعالان اقتصادی، سیاستگذاری‌ها و فضای حقوقی کسب و کار  عملکرد اقتصادی را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: بازی و اسباب‌بازی امکان مناسبی برای شکل گیری رفتارهای اقتصادی است. می‌توانیم از طریق بازی مفاهیم تلاش، تعاون، رویکرد راه حل گرایانه، رویکرد ارائه راهکار و نگاه بلند مدت و همچنین مثبت گرای و امیدواری را به کودکان یاد داد.

نهاوندیان با بیان این که رشد و رفاه جامعه عامل اصلی برای مقابله با فساد است تصریح کرد: نباید به رشد اقتصادی منفی نگاه کنیم، چون لازمه اعتلای روحی و فرهنگی جامعه، رشد اقتصادی است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=79
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما