۱۳۹۹-۰۷-۱۳ - ۱۳:۳۳

ریزش ۲۳ هزار و ۲۱۰ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از جهش روز گذشته امروز با ریزش ۲۳ هزار و ۲۱۰ واحد روبرو شد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران گرچه روز گذشته با جهش قابل توجه حدود ۴۰ هزار واحدی روبرو شده بود، اما امروز از ابتدای روز سر ناسازگاری گذاشته و در نهایت در پایان معاملات با ۲۳ هزار و ۲۱۰ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۵۲۲ هزار و ۹۴۳ واحد رسید.

همچنین ارزش بازاردر بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۵ میلیون و ۷۰۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌‌گران بیش از ۱۴ میلیارد سهام و یا حق تقدم و اوراق مالی در قالب یک و نیم میلیون معامله و به ارزش ۱۳ هزار و ۶۹۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات امروز فرابورس را که به بیش از ۴ هزار و ۳۷ میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از ۱۷.۶ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز گرچه ارزش معاملات نسبت به روز قبل رشد داشته اما متاسفانه شاخص کل بورس ریزشی بوده است.

امروز با نگاهی به شاخص‌های بورس درمی‌یابیم همه شاخص‌های بورس قرمزپوش و کاهشی بودند به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی هر کدام نسبت به روز گذشته یک و نیم درصد افت داشته‌اند.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم وزن و شاخص قیمت با معیار هم وزن هر کدام ۴۹ صدم درصد کاهش یافته‌اند.

شاخص آزاد شناور ۱.۱ درصد کاهش یافته، شاخص بازار اول بورس ۱.۳ درصد افت کرده و شاخص بازار دوم بورس ۱.۶ درصد کاهش یافته است.

نمادهای مهم بورسی که قبلا شاخص‌ساز بودند امروز همگی در کاهش شاخص بورس اثرگذار بودند و بیشترین اثر کاهشی بر بازار را نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، هلدینگ نفت وگاز و پتروشیمی تامین، ملی‌مس ایران، گل‌گهر، چادرملو، و پتروشیمی پارس داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در بورس که موورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته شامل پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، بانک ملت، فولاد مبارکه، پتروشیمی سرمایه ایرانیان، ملی‌مس ایران و بانک صادرات ایران بودند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع تعریفی نداشته و شاخص کل در پایان معاملات ۱۲۰ واحد ریزش داشته و به رقم ۱۷ هزار و ۸۳۳ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۹۴ هار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۲.۲ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۵۹ هزار معامله و به ارزش ۴ هزار و ۳۷ میلیارد تومان دادو ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد و گروه سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، بیشترین اثر تقویت در شاخص فرابورس را داشتند و بر عکس نمادهای آریاساسول، صباتامین، فولاد هرمزگان، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی تندگویان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده شامل بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری صباتامین، آریاساسول، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی زاگرس و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بوده‌اند.

  کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه بازار بورس دارای سهام متنوعی است که برخی از این سهام ارزنده و قابل خرید هستند و برعکس برخی سهام دارای حباب بوده و به صورت غیرواقعی باد کرده‌اند بنابراین توصیه شده است مردمی که فرصت کافی برای بررسی شرکت‌ها ندارند و یا تخصصی در این زمینه ندارند برای ورود به بازار سرمایه ابتدا از خرید سهام شرکت‌های عرضه اولیه، ای‌تی‌اف‌ها ، و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند و مستقیما وارد خرید سهام شرکت‌ها نشوند.

همچنین برای ورود به بازار سرمایه باید یک چشم انداز میان مدت و بلندمدت ترسیم کنند و از محل پول‌های مازاد خود که نیاز آنی و فوری ندارند در بورس سرمایه‌گذاری کنند و در هنگام ریزش بازار مجبور نباشند سهام خود را با قیمت ضرر و زیان بفروشند.

همچنین وظیفه سازمان بورس است که نظارت کند تا شرکت‌های حقوقی از کاهش عمدی بازار جلوگیری کند و در شرایطی که بازار رشد می‌کند امکان عرضه سهام جدید شرکت‌های دولتی را فراهم کند تا به عمق بازار کمک شود و از افزایش حبابی قیمت سهام در بورس جلوگیری شود.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=9780
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما