۱۳۹۹-۰۷-۱۲ - ۱۱:۰۲

کمبود ماشین آلات برداشت پنبه چالش پیش روی پنبه‌کاران

مدیر عامل صندوق پنبه گفت: امکان خرید ماشین آلات برداشت پنبه برای تمامی کشاورزان با نرخ‌های فعلی وجود ندارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه  با اشاره به اینکه کشت پنبه از دهم شهریور در استان گلستان آغاز شده است، اظهار کرد: بنابر آمار تاکنون کشاورزان استان گلستان ۷ تا ۸ هزار تن محصول برداشت  کرده‌اند و به کارخانه‌های پنبه پاک کنی تحویل داده‌اند.

حداقل نرخ خرید هر کیلو وش پنبه ۹ هزار و ۵۰۰ تومان

او افزود: بنابر توافق کارخانه‌های پنبه پاک کنی با کشاورزان، قیمت هر کیلو پنبه در شهریور ۹ هزار تومان تعیین شد و البته برخی از کارخانه‌ها وش با کیفیت‌تر را ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان بالاتر از این قیمت از کشاورزان می‌خرند.

کاویانی از کاهش پنبه خارجی در بازار خبر داد و گفت: با توجه به آنکه پنبه‌های خارجی در بازار کم است، از این رو صنایع تولیدکننده نخ ظریف با مشکلات متعددی رو به رو هستند.

به گفته مدیر عامل صندوق پنبه با توجه به کیفیت بالای پنبه در استان گلستان به سهولت امکان جایگزینی با پنبه‌های خارجی وجود دارد.

او با بیان اینکه پنبه‌های مشابه کیفیت خارجی، مناسب برای تولید نخ‌های ظریف با نرخ ۲۷ هزار تومان از کشاورزان خریداری شد، گفت: در پایان شهریور این پنبه‌های تولیدی با نرخ ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان در اختیار کارخانه‌ها قرار گرفت.

کاویانی از برداشت وش پنبه در مناطق گرمسیری خبر داد و گفت: در حال حاضر کارخانه‌های پنبه پاک کنی هر کیلو وش را از کشاورزان استان خراسان ۱۲ هزار تومان خریداری می‌کند؛ چرا که پنبه‌های این استان رطوبت کمتری نسبت به مناطق مرطوب دارد، ضمن آنکه هر کیلو تخم‌پنبه با نرخ ۶ هزار تومان در اختیار کارخانه‌های روغن کشی قرار می‌گیرد.

مدیر عامل صندوق پنبه در پایان با انتقاد از کمبود ماشین‌های برداشت پنبه تصریح کرد: با توجه به کمبود ماشین آلات برداشت از مسئولان دولتی انتظار می‌رود که وام‌های کم بهره در اختیار کشاورزان قرار دهد، چرا که امکان خرید ماشین آلات برای تمامی کشاورزان با نرخ‌های فعلی وجود ندارد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=9718
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما