۱۳۹۹-۰۷-۱۲ - ۱۰:۵۶

لبخند طلای سرخ به کشاورزان

شورای ملی زعفران برای نخستین بار قیمت هر کیلو زعفران را ۲۰ میلیون تومان اعلام کرد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛شورای ملی زعفران برای اولین بار قیمت پایه هر کیلو نگین زعفران را قیمت گذاری کرده  و قیمت ۲۰ میلیون تومان برای هر کیلو نگین زعفران تقریبا دو برابر قیمت فعلی است تا این محصول استراتژیک خراسان رضوی توان صادراتی بیشتری داشته باشد، با این حال اگرچه این تصمیم به نفع تولید کننده است، اما ممکن است با افزایش قیمت در بازار، مصرف داخلی را با مشکل مواجه کند.

محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران گفت: در نشست روز پنج شنبه که با حضور اعضای شورای ملی زعفران، متولیان بخش دولتی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران و برخی اعضای مجلس برگزار شد، جمع‌بندی نهایی درباره قیمت زعفران به این ترتیب بود که حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم گل زعفران توسط فعالان، تجار و صادرکنندگان یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم پوشال زعفران ۱۶۰ میلیون ریال و حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم نگین ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شد.

او با بیان این که اولین بار است که برای خرید محصول زعفران قیمت تعیین‌شده است، افزود: پارسال تنها قیمت تعیین‌شده از سوی دولت و تعاون روستایی بوده که قیمت هر کیلو نگین زعفران ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام‌شده بود و قیمت این محصول در بازار بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان بوده است و شورای ملی زعفران قیمتی اعلام نکرده بود و امسال با توجه به افزایش هزینه‌ها برای کشاورزان این قیمت‌ها تعیین شد.

تقاضای تسهیلات هزار میلیاردی

رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: خرید زعفران به قیمت تعیین‌شده منوط به دو موضوع است؛ ابتدا این که باید منابع مالی موردنیاز صادرکنندگان برای خرید محصول از زعفران کاران تأمین شود بنابراین تقاضای ما این است که دولت حداقل هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود ۱۵ درصد در اختیار صادرکنندگان زعفران قرار دهد. علاوه بر این سازوکار لازم برای خرید بدون واسطه زعفران توسط صادرکنندگان واقعی فراهم شود. زیرا معضلی که ما امروز ما با آن روبه رو هستیم حضور واسطه‌ها و صادرکنندگان بی‌هویت زعفران در این بازار است.

احتشام بیان کرد: متأسفانه هم اکنون تنها ۵۰ درصد زعفران توسط فعالان و صادرکنندگان واقعی این محصول خریداری و صادر می‌شود و باقی مانده بازار این محصول در اختیار واسطه یا بورس است. به همین دلیل تأکیدداریم برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلال‌ها از این بازار باید صادرکنندگان واقعی و بازرگانان اصیل این حوزه شناسایی شوند و خریدوفروش زعفران یک سازوکار مشخص داشته باشد.

او تصریح کرد: امروز قیمت تمام‌شده هر کیلو زعفران برای زعفران کاران با توجه به کیفیت آن بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان برآورد می‌شود و برای تولید هر کیلو زعفران بین ۷۵ تا ۸۰ کیلوگل زعفران نیاز است.

هزینه تولید ۱۰ برابر، قیمت ۴ برابر

اورانی رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم گفت: قیمت تعیین‌شده هم به نفع صادرکنندگان است و هم به نفع تولیدکننده است.

او افزود: در بررسی هزینه‌های تولید زعفران طی ۱۰ سال گذشته مشخص شد که سال ۸۸ برای کشاورز ۷۲۰ هزار تومان و قیمت این محصول در بازار حدود دومیلیون و ۳۵۰ هزار تومان بوده است این بررسی در سال ۹۸ نشان می‌دهد هزینه تولید هر کیلوگرم زعفران برای کشاورز به حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده، ولی متوسط قیمت زعفران در بازار پارسال حدود هشت میلیون تومان است. یعنی هزینه‌های تولید زعفران در ۱۰ سال گذشته برای کشاورز ۱۰ برابر شده، ولی قیمت این محصول در بازار تنها چهار برابر افزایش داشته و کشاورز متضرر شده است.

رقابت منفی صادر کنندگان و ضرر تولید کنندگان

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: به همین دلیل ما می‌گوییم قیمت تعیین‌شده به سود زعفران کار و صادرکننده است، اما سؤال این جاست چرا درحالی‌که ۹۰ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کنیم قیمت زعفران را ما تعیین نمی‌کنیم؟ دلیلش رقابت منفی صادرکنندگان ما در خارج کشور است. صادرکنندگان ما باید در خارج کشور یک قیمت پایه برای زعفران ایرانی تعیین کنند و کمتر از آن قیمت، فروش نکنند، اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و قیمت زعفران ایرانی به رغم کیفیت بسیار بالای آن در بازار جهانی پایین است.

اورانی بیان کرد: نتیجه این رقابت منفی صادرکنندگان متضرر شدن تولیدکنندگان است. زیرا صادرکننده برای این که بتواند سود خود را ثابت نگاه دارد و متضرر نشود قیمت خرید زعفران از کشاورز را پایین نگاه می‌دارد.

او درباره افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تعیین‌شده نسبت به قیمت پارسال و تأثیر آن روی بازار این محصول تصریح کرد: اگر صادرکننده و اعضای شورای ملی زعفران که بیشتر آن‌ها صادرکننده این محصول هستند قیمت را رعایت کنند برای زعفرانکار خوب است، زیرا امسال هزینه‌های تولید هر کیلو زعفران به ۱۲ میلیون تومان هم رسیده است و اگر این قیمت‌ها رعایت نشود قطعاً کشاورز متضرر می‌شود و ما با کاهش کشت روبه رو خواهیم شد.

تعدد واسطه‌ها در محصولات کشاورزی

رئیس جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: واسطه‌ها در همه بازار‌ها وجود دارند، اما مشکل حوزه کشاورزی تعدد واسطه‌هاست. علاوه بر این واسطه‌ها برای خرید زعفران سراغ تولیدکننده عمده و معتمد می‌روند و مثلاً قیمت یک کیلو زعفران را ۱۰ میلیون تومان از وی خریداری می‌کنند به این شرط که این کشاورز اعلام کند قیمت خریداری‌شده هفت میلیون تومان است تا واسطه‌ها بتوانند با استفاده از اعتبار تولیدکننده معتمد زعفران، قیمت را پایین نگاه‌دارند و سود کنند.

اورانی اظهار کرد: تلاش ما بر خرید این محصول به‌صورت حمایتی است و برنامه‌های خود را به سازمان تعاون روستایی کشور اعلام کردیم، اما با توجه به این که پارسال در تأمین منابع از بانک‌ها با سختی‌هایی روبه رو شدیم و امسال هم وضعیت منابع مناسب نیست باید دید تصمیم نهایی در سازمان تعاون روستایی چه خواهد بود، اما اگر این طرح اجرایی شود و تسهیلات مورد نیاز در اختیار صادرکنندگان قرار بگیرد درنهایت به سود کشور و استان است، زیرا زعفران یک محصول صادراتی است و افزایش قیمت آن در بازار‌های جهانی به سود کشاورزان و زعفران کاران و ارزآوری برای کشور خواهد بود.

او گفت: زعفران یک محصول صادراتی است، اگر زعفران با قیمت مناسب صادر شود منجر به تقویت درآمد جمعیت روستانشین جنوب، شمال و مرکز استان خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=9716
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما