۱۳۹۹-۰۷-۰۱ - ۱۰:۱۹

قاچاق کالا چه تاثیری بر اقتصاد کشور می گذارد؟

پدیده قاچاق به عنوان یک عمل خلاف شرع، به اقتصاد، هویت ملی و برنامه ریزی کشور ضربه وارد می‌کند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛یکی از عوامل تهدیدکننده نظم و امنیت هر کشور پدیده قاچاق است، پدیده قاچاق یک عمل خلاف شرع و ضربه به اقتصاد و هویت ملی و برنامه ریزی کشور است که در صورت مقابله نشدن با آن زمینه ساز تضعیف تولید داخلی و ترویج اشتغال ناسالم خواهد بود.

قاچاق کالا آثار و تبعاتی در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، انتظامی و سیاسی از خود بجا می‌گذارد، قاچاق پدیده‌ای است مخرب که صدمه فراوانی بر پیکره اقتصادی کشور وارد می‌کند.

در اقتصاد‌هایی که در زمینه کمیت و کیفیت تولید، منابع ارزی و حمایت‌های گمرکی محدودیت شدید وجود دارد، همواره بخشی از تقاضای داخلی برای کالاها، به ویژه کالا‌هایی با کیفیت مرغوب، لوکس و حتی ضروری از راه‌های قانونی تأمین نمی‌شود.

بررسی عوامل قاچاق کالا

بیکاری از دلایل قاچاق است و سود و بعد از آن ناهمسانی قیمت‌های کالا در داخل و خارج استان نیز از عوامل دیگر قاچاق کالا  است .

عوامل سیاسی ـ امنیتی بعد از عامل اقتصادی که مهم‌ترین عامل در قاچاق کالا شناسایی شد، مهم و چالش برانگیز است.

عدم نظارت و کنترل مبادی و راه‌ها از شاخص‌های عوامل سیاسی ـ امنیتی است که اگر کنترل نشود، مشکلات و چالش‌های برای نظام اقتصادی و تولیدی خواهد داشت.

راه‌های مقابله با پدیده قاچاق چیست؟

بالا بردن سطح آگاهی شهروندان از طریق آموزش، استفاده از همکاری‌های واحد‌های حفاظت و اطلاعات و تقویت و توسعه فعالیت‌های اطلاعاتی به منظور شناسایی و متلاشی کردن باند‌های اصلی قاچاق کالا و ارز، ممنوعیت دخالت نهاد‌ها در تجارت به منظور شفافسازی و برخورد قاطع با عوامل دولتی دخیل در قاچاق و کیفری کردن قاچاق از راهکار‌های اجتماعی بسیار مؤثر در پیشگیری از پدیده شوم قاچاق است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=9255
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما