۱۳۹۹-۰۶-۲۰ - ۱۱:۵۹

جزئیات صادرات فرش دستباف ایران و رقبا

در حالی که ایران در سال ۲۰۱۸ دومین صادرکننده بزرگ فرش دستباف ایران بوده اما با کاهش حدود ۲۰۰ میلیون دلاری صادرات این کالا در سال ۲۰۱۹ به رتبه سوم صادرات این کالا در جهان تنزل یافت.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ شاید اغلب ما ایرانی ها تولید و صادرات فرش دستباف را منحصر به ایران بدانیم و تصور کنیم که ایران یکه تاز تولید و صادرات فرش دستباف در جهان است.

البته اگرچه این موضوع به لحاظ کیفیت، نقشه و طراحی تولید فرش دستباف ایرانی درست است و هیچ کشوری در این زمینه ها نتوانسته رقیب فرش دستباف ایرانی باشد اما واقعیت آن است که کشورهای مختلفی از جمله هند، چین، پاکستان، ترکیه، نپال و حتی کشور مصر در این زمینه فعالیت می کنند.

لذا محدودیت های صادراتی ناشی از تحریم ها ظالمانه امریکا فرصت مناسبی را برای توسعه صادرات فرش دستباف این کشورها بوجود آورده است.

  پیش از این فرحناز رافع رئیس مرکزی ملی فرش ایران گفته بود با غفلت ایران از ظرفیت‌های درآمدزایی و اشتغال زایی فرش دستباف، کشورهایی مانند مصر با حمایت‌های دولتی پا به عرصه تولید در این صنعت نهاده‌اند و در زمانی کوتاه خود را در این صنعت به دنیا معرفی کرده اند.

به طوری که صادرات فرش دستباف پاکستان که در سال ۲۰۱۸ به ارزش ۶۶ میلیون دلار بود در سال ۲۰۱۹ به ۸۰ میلیون دلار افزایش یافته است و صادرات فرش دستباف ترکیه از ۴۲ میلیون دلار ۲۰۱۸ به ۴۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. هند نیز با افزایش ۵ میلیون دلار صادرات فرش دستباف از ۳۱۴ میلیون دلار صادرات سال ۲۰۱۸ به ۳۱۹ میلیون دلار صادرات این کالا در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

این در حالی است که صادرات فرش دستباف ایران در سال ۲۰۱۸ به ارزش ۲۳۸ میلیون دلار بوده که در سال ۲۰۱۹ با کاهش قابل توجهی به ۷۳ میلیون دلار رسیده است.

به گفته فعالان صنعت فرش دستباف کاهش صادرات فرش دستباف ایران در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) نسبت به سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) به علت اعمال تحریم های جدید آمریکا بوده است.

حامد چمن رخ عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران در این باره گفت: با وضع تحریم های ظالمانه آمریکا در سال ۱۳۹۷ یا همان سال ۲۰۱۸ صادرات فرش ایران به آمریکا که بازار سنتی و هدف صادرات فرش ایران بود متوقف شد و با توقف صادرات فرش به این کشور صادرات فرش دستباف ایرانی حدود ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافت بطوری که در سال بعد از تحریم ها یعنی سال ۹۸ یا همان سال ۲۰۱۹ افت شدید صادراتی را شاهد بودیم و صادرات این کالا به کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار رسید.

  ایران در سال ۲۰۱۸ با ۲۳۸ میلیون دلار صادرات فرش بعد از هند رتبه دوم صادرات این کالا را داشت اما با کاهش صادرات این کالا به ۷۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ ایران در این سال به رتبه سوم صادرات فرش تنزل یافت.

در سال ۲۰۱۸ هند ۳۱۴، پاکستان ۶۶، ایران ۲۳۸، نپال ۷۳، ترکیه ۴۲ و چین ۴۹ میلیون دلار صادرات فرش دستباف به جهان داشته اند.

در سال ۲۰۱۹ نیز هند ۳۱۹، پاکستان ۸۰، ایران ۷۳، نپال ۶۷، ترکیه ۴۷، چین ۳۸ میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشته اند.

گفتنی است صادرات فرش دستباف در سال ۲۰۱۸ ارزش معادل یک میلیارد و ۳۲۴ میلیون دلار داشته که در سال ۲۰۱۸ به ۸۳۸ میلیون دلار کاهش یافته است.

 

منبع: فارس

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=8784
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما