۱۳۹۹-۰۶-۱۵ - ۱۳:۳۵

ارزش تجارت خارجی ایران از ۲۴ میلیارد دلار فراتر رفت

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ارزش تجارت خارجی ایران در پنج ماه نخست امسال به ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده که ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار آن به صادرات اختصاص دارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ از مجموع ۵۲ میلیون تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تجارت خارجی ایران در پنج ماه نخست امسال، سهم صادرات ۳۸ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳.۸ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.

در بخش کشاورزی نهاده‌های دامی، ۴.۳ میلیون تن به واردات ذرت اختصاص داشته که حدود ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

صادرات، سه و نیم برابر واردات

مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی در مردادماه به ۹ میلیون و ۸۲۲ هزار تن و ارزش پنج میلیارد و ۳۷ میلیون دلار رسیده است.

سهم صادرات نیز هفت میلیون و ۷۸۱ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار بوده و همچنین سهم واردات، ۲ میلیون و ۴۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار بوده است.

۵ مقصد صادراتی ایران

چین با ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار تن به ارزش ۵۶۶ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن به ارزش ۴۴۱ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۳۲۴ هزار تن به ارزش ۳۳۸ میلیون دلار، افغانستان با ۵۱۴ هزار تن به ارزش ۱۵۸ میلیون دلار و ترکیه با ۲۲۶ هزار تن به ارزش ۱۰۸ میلیون دلار، پنج مقصد صادراتی کشور بوده اند که از لحاظ وزنی ۷۳ درصد و از لحاظ ارزش بیش از ۷۴ درصد از صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

پنج کشور اصلی طرف معامله برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور در مرداد، چین ۳۳۵ هزار تن به ارزش ۷۴۶ میلیون دلار، امارات ۳۹۰ هزار تن به ارزش ۷۰۷ میلیون دلار، ترکیه ۲۲۷ هزار تن به ارزش ۲۹۷ میلیون دلار، هند ۱۵۲ هزار تن به ارزش ۱۸۴ میلیون دلار و آلمان با ۵۵ هزار تن به ارزش ۱۲۵ میلیون دلار بوده اند که در مجموع یک میلیون و ۱۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۹ میلیون دلار کالا از این کشورها وارد کشور شده است و از لحاظ وزنی نزدیک به ۵۷ درصد و از لحاظ ارزش ۷۴ درصد کل واردات کشور را شامل می شود.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=8559
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما