۱۳۹۹-۰۶-۱۴ - ۹:۱۱

کرونا تقاضای بسته‌بندی را افزایش داد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ از کاهش صادرات در این صنعت در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت که ویروس کرونا در مقطع کوتاهی که مرزها بسته شده بود بر صادرات این صنعت تاثیر منفی گذاشت، اما به دلیل افزایش تولید اقلام بهداشتی، ضدعفونی و حتی برخی انواع مواد غذایی، تقاضای بسته‌بندی چاپ در زمان کرونا افزایش داشته است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بابک عابدینی اظهار کرد: ظرفیت صادرات در صنعت چاپ به تقاضای داخلی بستگی دارد و ما می‌توانیم مازاد ظرفیت را صادر کنیم. بیشترین حجم صادرات صنعت چاپ در زمینه بسته‌بندی‌های پلیمری مثل بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی است، چراکه در داخل مزیت تولید مواد اولیه آن را داریم؛ البته به شرطی که تولیدکنندگان داخلی قیمت تمام شده فیلم خام بسته‌بندی که روی آن چاپ می‌شود را به قیمت فوب وارداتی محاسبه نکنند؛ چراکه در این صورت مزیت رقابتی از کشور گرفته می‌شود.

وی افزود: ما می‌توانیم فیلم خام را چاپ کنیم و به آن ارزش افزوده دهیم تا با صادرات آن برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

عابدینی با بیان اینکه در حال حاضر موقعیت خوبی برای این کار وجود دارد، تصریح کرد: اما گرانول تولید این فیلم‌ها را در بازار بورس به نرخ جهانی می‌فروشند و قیمت آن بسیار بالا است؛ بنابراین قیمت فیلم خام بالا رفته و ما مزیت رقابتی برای صادرات در منطقه را تا حدودی از دست دادیم.

۱۰ سال پیش واردکننده لیبل چسب دار بودیم؛ حالا می‌توانیم صادر کنیم 

همچنین به گفته وی ایران در زمینه تولید لیبل‌های چسب دار، یعنی برچسب‌هایی که روی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، دارویی و غذایی درج می‌شود ظرفیت صادراتی خوبی دارد؛ به طوری که در صورت فراهم بودن بسترهای صادراتی ظرفیت سالانه ۵۰۰ میلیون دلار هم وجود دارد که در حال حاضر انجام نمی‌شود. این در حالی است که حدود ۱۰ سال پیش، سالانه یک میلیارد دلار واردات در این زمینه انجام می‌شد.

ظرفیت سالانه صادرات فیلم‌های پلیمری؛ بیش از ۵ میلیارد دلار

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با بیان اینکه در زمینه فیلم‌های پلیمری هم ظرفیت سالانه بیش از پنج میلیارد دلار وجود دارد، تصریح کرد: این در صورتی است که بتوانیم به ظرفیت مورد نظر برسیم، راه ها باز باشد و تحریم‌ها برداشته شود. در حال حاضر مانع اصلی صادرات، مشکلاتی است که به دلیل تحریم‌ها در زمین نقل و انتقالات پول وجود دارد. البته تحریم‌ها مشکلات و موانعی هم در زمینه تامین مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات ایجاد کرده است. همچنین در زمینه ثبت سفارش و تخصیص ارز نیز مشکلاتی وجود دارد که بخشی از آن به تصمیمات بانک مرکزی بر می‌گردد.

وی افزود: بنابراین به طور کلی امکانات صادرات از نظر ظرفیت تولید در صنفت چاپ خوب است اما به ثمر نشستن این ظرفیت به مشارکت دولت و اتخاذ تصمیمات درست نیاز دارد.

تاثیر کرونا بر صادرات صنعت چاپ

همچنین به گفته وی، ویروس کرونا در مقطع کوتاهی که مرزها بسته شده بود بر صادرات این صنعت تاثیر منفی گذاشت، ولی تقاضای بسته‌بندی چاپ در زمان کرونا افزایش داشته است. برای مثال در ایران و ترکیه تقاضای بسته‌بندی در زمینه بسته‌بندی‌های انعطاف پذیر که پلیمری هستند، لیبل و جعبه حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

عابدینی با بیان اینکه در کل ظرفیت تولید و تقاضای بسته‌بندی چاپ در منطقه حتی در زمان شیوع ویروس کرونا بالا رفته است، در توضیح علت این افزایش گفت: در پی شیوع ویروس کرونا تولیدات داخلی در زمینه مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی و حتی وقتی مواد غذایی که در گذشته وارد می‌شد اما به دلیل مشکلات ارزی وارد نمی‌شود، افزایش یافته است. از طرف دیگر در موارد زیادی مراجعه مستقیم برای خرید انجام نمی‌شود و سفارش ارسال داده می‌شود که این مسئله تقاضای بسته بندی برای ارسال محصولات را بیشتر کرده است. در زمینه ماسک و سایر اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا نیز تقاضای بسته‌بندی افزایش داشته است.

وضعیت صادرات صنعت چاپ در سال ۹۸

وی با بیان اینکه آمار دقیقی درباره میزان صادرات در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد، گفت که به طور حدودی صادرات در سال گذشته در همه بخش‌های صنعت چاپ بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که به دلیل افزایش مشکلات ارزی و تامین مواد اولیه، افزایش قیمت تمام شده در پی آن و در پی افزایش نرخ ارز و همچنین کاهش صادرات در ماه‌های پایانی با شیوع ویروس کرونا نسبت به سال ۱۳۹۷ کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ از کاهش تقاضا در تولید بخش تجاری چاپ در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: تقاضای بخش تجاری چاپ مثل فاکتورها، بروشورها، کاتالوگ‌ها و منوهای غذا در شش ماه گذشته کاهش داشته است؛ بنابراین تقاضا برای کاغذ تحریر و گلاسه کم شده و قیمت آن با افزایش نرخ ارز افزایش نداشته و تورم ارزی روی آن تاثیر نداشته و حتی قیمت‌ آن‌ها کمی کاهش هم داشته است.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=8505
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما