۱۳۹۸-۱۱-۱۷ - ۷:۵۰

قاچاق لوازم آرایشی بیداد می کند

نمایندگان انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی و انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی، بر این عقیده اند که برخی تصمیمات باعث شده قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور بیداد کند.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ در نشست مشترک هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی و انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران، وضعیت کالاهای آرایشی و بهداشتی قاچاق در بازار کشور مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا، حمید مقیمی رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران، با انتقاد از تصمیم وزارت صمت برای ممنوعیت واردات کالاهای آرایشی به کشور، گفت: این قبیل تصمیمات غیر کارشناسی، فقط باعث می‌شود قاچاق بیداد کند.

وی با انتقاد از هزینه‌های دریافتی بابت IRC کالاها، افزود: قبلاً هزینه IRC فقط برای کالای مادر دریافت می‌شد اما حالا برای هر قلم از یک محصول برند که می‌تواند شامل رنگ و سایز و…، یک کالا باشد، هزینه دریافت می‌شود که این وضعیت به هیچ عنوان منطقی نیست.

علیرضا کیانی عضو هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده گفت: ممنوعیت‌های وارداتی در صنایعی مانند عطریات، جلوی پاسخگویی به سلیقه متنوع جامعه را خواهد گرفت. در بخش‌هایی از فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی نیز توان تولید کشور هنوز به جایی نرسیده که واردات را مخل تولید بدانیم و مشکلات تولید را باید در جای دیگری شناسایی کرد. هر چند در مواردی که توان تولید داخلی وجود دارد، در شرایط کنونی اقتصاد ایران می‌توان محدودیت‌ها و عوارض گمرکی ترجیحی در نظر گرفت.

به گفته وی، ممنوعیت‌های واردات رسمی، باعث رشد قاچاق شده است. رقیب تولید کننده، واردات رسمی نیست بلکه قاچاق و تجارت غیر رسمی است. اگر مسیر واردات باز باشد، تولید کننده هم در فضای رقابتی، فرصت رشد می‌یابد.

کیانی تاکید کرد: قابل درک نیست که چرا اقلامی مانند مداد آرایشی که تولید کننده داخلی ندارد، در انبارهای گمرکی معطل می‌ماند، آن هم وقتی که بازار، پر از مداد قاچاق خارجی است‌.

امیرمحمد پرهام فر مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز، گفت: هر کالایی در جامعه مصرف می‌شود، باید امکان واردات قانونی آن فراهم باشد تا به قاچاق منجر نشود. این مسئله شامل همه مصارف شرعی و قانونی جامعه است و منحصر به کالاهای اساسی نیست.

وی افزود: در اواخر سال گذشته، در وزارت صمت راه مناسبی برای تسهیل واردات و حمایت از تولید داخلی تدوین شد و انتظار می‌رفت که وزارت صمت، همین نقشه راه که بخش خصوصی وارد کننده و تولید کننده در نگارش آن سهیم بوده اند ملاک عمل قرار دهد. اما اطلاعات اشتباهی به وزیر صمت دادند که به دستور اشتباه منجر شد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز، ادامه داد: به دوستان وزارت صمت گفته ایم اگر بخشنامه ممنوعیت مطلق واردات فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی را اصلاح نکنند، گردش کار را برای صدور دستور لازم، به رئیس جمهور گزارش خواهیم داد.

پرهام فر افزود: ستاد مبارزه با قاچاق، برای جلوگیری از رشد قاچاق، حامی وارد کننده و تولید کننده قانونی است و بارها به سازمان‌های مختلف اجرایی، نامه نوشته و از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های وارداتی گلایه کرده ایم.

وی در مورد شماره بهداشتی گفت: کد irc ماهیت خوبی دارد و ابزار مناسبی برای جلوگیری از قاچاق است. ولی هزینه‌های آن باید طوری باشد که تولید کننده‌ها و وارد کننده‌ها، دچار مشکل نشوند. حتماً پیگیر این مسئله تا حل و رفع آن هستیم.

به گزارش مهر، در ادامه این نشست، هر دو انجمن تولید کننده و وارد کننده فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی، بیانیه مشترکی را صادر کردند که در راستای تأمین نیازهای مصرف کننده از طریق محصولات تولید کننده و وارد کننده رسمی است.

در این بیانیه آمده است: با توجه به ضرورت ساماندهی و افزایش انضباط در حوزه تولید، تجارت خارجی، بازرگانی داخلی، توزیع و عرضه فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی، به ویژه صیانت از سلامت جامعه، مبارزه با قاچاق و نگهداشت و توسعه اشتغال در این بخش، انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی و انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران به عنوان تنها تشکل‌هایی که شرکت‌های تولید و تجارت فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی را در کشور نمایندگی می‌کنند، راهکارهایی برای دستیابی به این اهداف دارند.

۱- قاچاق کالا در حوزه بهداشتی و آرایشی به عنوان مهم‌ترین دشمن سلامت مردم و اقتصاد رسمی کشور است که فعالان بخش خصوصی بهداشتی و آرایشی را آزار می‌دهد. در این زمینه، علاوه بر ارتقای شیوه‌های نظارت بر مرزها، تسهیل تجارت قانونی و هدفمند فرآورده‌ها نیز راهگشا خواهد بود. همچنین سازماندهی توزیع و انجام امور فرهنگی به منظور ترغیب جامعه به مصرف کالاهای اصیل.
طرفین با هدف پاکسازی بازار از کالای قاچاق و تضمین سلامت عمومی، سطح عرضه را پایش کرده و موارد تخلف را به منظور رسیدگی قانونی، به مراجع ذی ربط اطلاع خواهند داد.

۲. هر دو انجمن اتفاق نظر دارند که واردات رسمی و قانونی فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی به نفع کشور و مصالح نظام و سلامت جامعه است و تولید کنندگان هیچ مخالفتی با واردات رسمی و هدفمند نداشته و راه توسعه تولید داخلی را در رفع موانع تولید و مقابله با قاچاق می‌دانند و نه ممنوعیت‌های وارداتی. طرفین به مراجع مختلف قانونی اعلام می‌کنند که واردات قانونی و صد البته هدفمند، به عنوان عامل تضمین رقابت سالم و ارتقای کیفیت محصولات تولید داخل، مورد تاکید مشترک تولید کنندگان و واردکنندگان است.

۳. با توجه به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت حمایت از تولید ملی، هر دو انجمن تمام تلاش خود را در جهت اجرای فرمان راهبردی ایشان به کار خواهند بست. در همین راستا، مقرر شد شرکت‌های وارد کننده به واسطه آنکه نمایندگی شرکت‌های خارجی را در اختیار دارند، صاحبان برندهای معتبر جهانی را به تولید مشترک در ایران اعم از احداث کارخانه جدید یا بهره گیری از ظرفیت خالی شرکت‌های تولیدی داخلی تشویق کنند تا از این طریق، توان کمی و کیفی تولید داخلی افزایش یافته و اشتغال نیز توسعه یابد.

۴. دو انجمن که تنها تشکل‌های عرصه حوزه تولید و تجارت فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی کشور هستند و عموم شاغلان این بخش را پوشش می‌دهند، تمام تلاش خود را برای پیگیری بهبود فضای کسب و کار بهداشتی و آرایشی به کار خواهند برد تا از این طریق، رونق و اشتغال پایدار در این بخش تضمین شود.

۵. فعالان حوزه بهداشتی و آرایشی که همگی در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، ضمن اظهار ناراحتی از تحریم‌های غیرمنصفانه خارجی، آمادگی دارند از تمام ظرفیت‌های خود برای عبور از گردنه‌های سخت تحریم‌ها، بهره بگیرند. اعتماد دولت به بخش خصوصی و پرهیز از ایجاد مزاحمت‌های اداری و مقرراتی، به ما امکان می‌دهد که کالاهای سلامت محور مورد نیاز جامعه در حوزه کسب و کار خود را با بهترین کیفیت و قیمت ممکن به هموطنان عرضه کنیم.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=809
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما