۱۳۹۹-۰۵-۰۸ - ۹:۳۲

دلایل اصلی گران شدن نهادهای دامی

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس توضیحاتی درباره علل گرانی نهادهای دامی ارائه کرد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به افزایش قیمت نهادهای دامی در چند وقت اخیر و تاثیر آن بر قیمت گوشت و مرغ، گفت: در بحث نهاده‌های دامی چند مشکل وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه اولین مشکل این است که ذخایر استراتژیک در پشتیبانی امور دام بسیار پایین است، ادامه داد: به جای اینکه ما شش ماه ذخیره داشته باشیم نهایتاً برای بیست روز ذخایر داریم که این مشکل باید حل شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس دومین مشکل در افزایش قیمت نهادهای دامی را عدم تخصیص ارز دولتی عنوان کرد و اظهار داشت: برای تامین نهاده‌های دامی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در چهارماه گذشته  نیاز بوده است که تنها دولت ۴۰۰ میلیون دلار به این موضوع اختصاص داده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و  منابع طبیعی مجلس سومین مشکل را انحصار در واردات نهاده‌های دامی دانست و اضافه کرد: در حال حاضر ۹ شرکت کار واردات نهاده های دامی را انجام می دهند و برخی از این شرکت‌ها محموله‌های خود را در پایانه ها نگه می دارند تا عرضه و تقاضا به هم بریزد و محموله های خود را با قیمت‌های بالاتر بفروشند.

محمودزاده تصریح کرد: این انحصار در واردات باعث شده که برخی با قیمت ها بازی کنند و باعث رشد قیمت گوشت و مرغ در کشور شوند.

وی افزود: اگر در واردات نهاده‌های دامی با ایجاد تعاونی رقابت ایجاد کنیم می توانیم برخی از مشکلاتی که امروز گریبان واردات این محصولات را گرفته را حل و فصل کنیم.

نماینده مهاباد در مجلس اضافه کرد: یکی از راهکارهایی که می توان بحث انحصار در واردات نهاده های دامی را ریشه کن کرد  این است که به خود مرغداران و دامداران اجازه واردات نهاده‌های دامی داده شود تا خود آنها مستقیم و بی واسطه نهاده‌ها را وارد کنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس  با بیان اینکه یکی از مشکلات دیگر مرغداران حمل و نقل نهاده های دامی است، گفت: وقتی تولید کنندگان از سایت مربوطه  خرید می‌کنند ۴ ماه بعد کالای خود را تحویل می‌گیرند و  پس از تحویل مشکلی که ایجاد می‌شود این است که برای حمل محموله‌های خود باید هزینه های گزافی را پرداخت کنند که در این راه دولت باید خود مسئولیت جابجایی را بر عهده می گرفت.

محمودزاده تصریح کرد:این مشکلاتی که بنده نام بردم باعث شده که تولیدکنندگان رغبت چندانی نداشته باشند و طبق آماری که به دست اعضای کمیسیون رسیده حدود ۵۰ درصد جوجه ریزی ها در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

 

منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=7172
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما