۱۳۹۹-۰۵-۰۴ - ۸:۰۱

بهره‌برداری از ۴۲ سد بزرگ مخزنی در ۷ سال گذشته

تعداد ۱۸۶ سد بزرگ مخزنی در کشور وجود دارد که ۴۲ مورد از این سدها از سال ۱۳۹۲ تاکنون به چرخه آبی کشور وارد شده‌اند، قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۶ سد دیگر نیز به بهره‌برداری برسد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ایران از جمله کشورهایی به شمارمی رود که از منابع آبی کمی برخوردار است، بنابراین استفاده از هر امکانی که بتواند به ذخیره‌سازی بیشتر این منابع کمک کرده و وضعیت پایدارتری را در تامین آب مورد نیاز ایجاد کند مورد استقبال قرار می‌گیرد.

در این راستا،  سدسازی یکی از اقدامات اساسی در ذخیره‌سازی منابع آب و تامین نیازهای آبی بخش‌های مختلف کشور به شمار می‌رود.

روند سد سازی گرچه در کشورمان از سابقه زیادی برخوردار است اما در مقایسه با سایر کشورهایی که از این فرصت حداکثر استفاده را برای تامین آب مورد نیاز کرده‌اند، کمی عقب‌تر هستیم.

آمارها نشان می‌دهد تا قبل از انقلاب اسلامی تعداد ۱۹ سد با حجم مخزن ۱۳ میلیارد و ۴۰۴ میلیون متر مکعب در کشور وجود داشت که در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی تعداد ۱۲۷ سد دیگر به بهره بردای رسید.

بر اساس آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران در شرایط کنونی ۱۸۶ سد بزرگ مخزنی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۲ سد در دولت های یازدهم و دوازدهم مورد بهره برداری قرار گرفته است.

آمارها نشان می دهد از ابتدای دولت یازدهم تا پایان مرداد ۱۳۹۶ تعداد ۲۵ سد با حجم مخزن چهار میلیارد و ۵۴۰ میلیون متر مکعب به بهره برداری رسیده که نشان از فعالیت موثر دولت یازدهم در این بخش دارد.

تعداد سد های به بهره برداری رسیده از ابتدای دولت دوازدهم تا سوم مرداد امسال به رقم شانزده سد با حجم مخزن ۷۶۱ میلیون متر مکعب بوده که این روند همچنان ادامه دارد و بیش از ۵۰ سد دیگر در آینده افتتاح خواهد شد.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دولت دوازدهم مقرر است تا پایان امسال ۹ سدبا حجم مخزن ۳۱۷ میلیون متر مکعب و آب قابل تنظیم ۲۴۸ میلیون متر مکعب مورد بهره برداری قرار گیرد.

همچنین تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۷ سد با ظرفیت یک میلیارد و ۶۲۶ میلیون متر مکعب به بهره برداری خواهد رسید.

دولت تدبیر و امید برنامه ریزی کرده تا در سال‌های بعد تعداد ۷۴ سد با حجم مخزن ۱۶ میلیارد و ۸۲۲ میلیون متر مکعب به بهره برداری برسد و در مجموع تعداد ۱۰۰ سد با حجم مخزن ۱۸ میلیارد و ۷۶۵ میلیون متر مکعب به سدهای کشورمان اضافه شود.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=6976
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما