۱۳۹۹-۰۵-۰۳ - ۹:۳۵

اشتغال‌زایی در مناطق محروم با فعال‌سازی معادن غیرفعال

چهار هزار و ۴۰۰ معدن غیر فعال در کشور وجود دارد که با توجه به عزم دولت برای راه‌اندازی آنها، اشتغال‌آفرینی قابل توجهی در مناطق کمتر برخوردار محقق خواهد شد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛تا پایان سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۰ هزار و ۴۰۴ معدن در سطح کشور به لحاظ اخذ پروانه بهره‌برداری مورد شناسایی قرار گرفته‌اند که از این تعداد بیش از پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال و بقیه، غیر فعال است.

ایران اکنون از نظر تنوع مواد معدنی با کشف ۶۸ نوع ماده معدنی در بین ۱۰ کشور شاخص جهان جای دارد و از لحاظ ذخایر شناسایی شده با حدود ۵۷ میلیارد تن ذخیره که حدود ۳۷ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است، جایگاه پانزدهم دنیا را دارد.

تفویض اختیار توسط شورای عالی معادن

«حسین مدرس خیابانی» سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرد: حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ معدن در کشور وجود دارد که از این تعداد چهار هزار و ۴۰۰ معدن غیر فعال است و می‌توان با اختیاراتی که شورای عالی معادن به شورای معادن استان‌ها داده، بخشی از این معادن را فعال ساخت.

وی افزود: فعال‌سازی این معادن و دیگر طرح‌های نیمه تمام در حوزه صنعت می‌تواند با اشتغالزایی لازم، تاثیر مستقیم بر زندگی روزمره مردم داشته باشد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از بخش خصوصی دعوت کرد تا در طرح‌های نیمه تمام حوزه معدن سرمایه‌گذاری کنند و این را نیز گفت: تعداد ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح نیمه تمام در حوزه صنعت و معدن اکنون وجود دارد.

۱۴۲ هزار نفر اشتغال مستقیم معادن

وزارت صنعت، معدن وتجارت، آمار رسمی اشتغال مستقیم در معادن کشور را به میزان ۱۴۲ هزار نفر پایان سال ۱۳۹۸ اعلام کرد. چنانچه به ازای هر معدن غیر فعال که به چرخه تولید و فعالیت متصل شود حدود ۵۰ نفر اشتغال مستقیم تحقق یابد، برآورد می‌شود بالغ بر ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار نفر در این ارتباط فعال شوند.

انتظار می‌رود استان‌ها برای رونق یافتن موضوع اشتغال جوانان، موضوع فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس را به شکل جدی در دستور کار قرار دهند و طیف وسیعی اشتغال غیر مستقیم را فراهم سازند.

فعال سازی یک‌هزار معدن 

وزارت صنعت امسال براین باور است که یکهزار معدن را در سطح کشور به چرخه تولید متصل سازد و این موضوع مهم علاوه بر رونق سرمایه‌گذاری در این بخش و اشتغال، نقش بسزایی در تولید را به همراه خواهد داشت و بستر ساز صادرات هم شود.

همچنین فعالیت یک‌هزار معدن جدید، به رفع محرومیت در مناطق محروم کمک می کند. بدین ترتیب زمینه زدودن چهره فقر و محرومیت از نقاط دور افتاده که عموما معادن در اینگونه مناطق واقع شده‌اند، فراهم می‌شود.

برنامه‌ریزی برای تکمیل ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح

مدرس خیابانی با اشاره به ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح نیمه تمام با پیشرفت ۶۰ درصد در حوزه صنعت و معدن، چندی پیش گفته بود، تعداد سه هزار و ۸۰۰ طرح از بین طرح‌های نیمه تمام که بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشتند، تکمیل شده است.

وی افزود: باید از ظرفیت بخش خصوصی برای راه‌اندازی طرح‌هایی که دولت قادر به تکمیل آن‌ها نیست استفاده شود.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش خصوصی کشور قدرت آن را دارد که با مشارکت و با واگذاری طرح‌ها به آنها این طرح‌ها را راه‌اندازی و به بهره‌برداری برساند.

صادرات در کنار تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه

به گفته مدرس خیابانی، بخش خصوصی توانمندی لازم را در کشور دارد، به گونه‌ای که سال گذشته ۴۲ میلیارد دلار صادرات داشت و ۴۳ میلیارد دلار هم کالاهای اساسی و مواد اولیه به کشور وارد کرد.

انتظار می رود امسال نیز برابر با عملکرد سال گذشته ارزش صادرات محقق شود و بدین ترتیب ضمن تامین مواد اولیه مورد نیاز، منابع لازم برای تهیه کالاهای اساسی صرف شود.

بخش معدن و صنایع معدنی نیز در تامین ارز مورد نیاز کشور نقش داشته و در سال‌های ۹۸- ۱۳۹۷ بیش از یک پنجم ارزش صادرات غیرنفتی متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی بوده است که پیش بینی شده امسال سهم بیشتری داشته باشد.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=6944
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما