۱۳۹۸-۱۱-۱۴ - ۹:۴۵
با گسترش ویروس کرونا؛

کاهش ۹۹.۹۵ درصدی نرخ کشتی‌های حمل بار در جهان

بحران ویروس کرونا در چین بسیاری از بازارها را ملتهب کرد اما هیچ بازاری به اندازه حمل بار از این بابت آسیب ندیده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بر مبنای شاخصی که درآمد کشتی‌های حمل بار را رصد می‌کند، نرخ کشتی‌های فله‌بر که معمولا برای حمل مواد خامی مانند سنگ آهن استفاده می‌شوند از اوج خود در سپتامبر ۹۹.۹۵ درصد کاهش پیدا کرده و به کمتر از ۴۰۰۰ دلار در روز رسیده است.

شاخص “درای بالتیک” در ژانویه بیش از نیمی کاهش یافت و به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۱۶ رسید. شیوع ویروس کرونا در چین و گسترش سریع آن بازار حمل محموله‌های باری که به دلیل تعطیلات سال نوی چینی ضعیف شده بود را تقریبا به زانو درآورده است.

ریزش نرخ کرایه حمل محموله‌های باری منعکس کننده میزان تاثیر چین روی بازارهای جهانی کالاهایی مانند مس و نفت خام است که تحت تاثیر شیوع بیماری مرگبار با سقوط شدید قیمت‌ها مواجه شده‌اند.

کارشناسان بازار پیش بینی می‌کنند این ضعف در بحبوحه ابهام درباره مدت زمانی که پیامدهای این ویروس ادامه خواهد داشت، استمرار پیدا می‌کند. از نظر فصلی، نرخ‌ها در ژانویه به دلیل سال نوی چینی و اوضاع جوی نامساعد برزیل پایین بودند و ویروس هم عامل منفی دیگری است که اضافه شده است.

سنگ آهن بزرگترین محموله فله‌ای است که به شکل دریابرد تجارت می‌شود و صادرات سنگ آهن از معادن عظیم در برزیل و استرالیا به مصرف کنندگان در چین و اروپا سالانه به حدود ۱.۶ میلیارد تن می‌رسد.

معدنکاران این نگرانی‌ها را کم اهمیت شمرده‌اند، شرکت فورتسکیو متالز استرالیا در این باره گفت: نگرانی درباره این ویروس بیشتر از نظر روانی تاثیر منفی گذاشته و تجارت فیزیکی سنگ آهن بر افت نرخ‌ها دخیل نبوده است. شرکت برزیلی واله هم اعلام کرد فعالیت‌ها در بنادر آسیایی در وضعیت عادی قرار دارد.

قیمت‌ها ممکن است در صورت تخفیف پیدا کردن نگرانی نسبت به شیوع این ویروس یا عدم اختلال قابل توجه فعالیت بنادر بهبود پیدا کنند و با پایان یافتن فصل تعطیلات سال نو دوباره بالا روند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=666
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما