۱۳۹۸-۱۱-۱۳ - ۱۲:۴۴
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

صادرات خاک صنعتی کشور با مجوز است

معاون خاک و آب وزیر جهاد کشاورزی گفت: در قانون حفاظت از خاک آمده است که خاک‌های صنعتی با نظارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی قابلیت صادرات را دارد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛علی‌مراد اکبری امروز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر با بیان اینکه تا امروز یک مورد گزارش از قاچاق خاک یا درخواست برای مجوز صادرات خاک کشاورزی نداشته‌ایم، اظهار کرد: کلیپ‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن مسئله قاچاق خاک مطرح است اما با همکاری که ما با وزارت اطلاعات داشته‌ایم تاکنون هیچ موردی از قاچاق خاک کشاورزی از کشور نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: خاک‌هایی که از کشور خارج می‌شود بیشتر خاک‌های صنعتی هستند که برای خروج آنها مجوز صادر می‌شود.

اکبری با تاکید بر اینکه خروج خاک صنعتی با مجوز امکانپذیر است، افزود: در قانون حفاظت خاک آمده است که خاک‌های صنعتی با نظارت وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی قابلیت صادرات دارد.

وی اضافه کرد:‌ این خاک‌ها بیشتر در صنعت به کار می‌روند و امکان کشت در آنها وجود ندارد و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که تا امروز حداقل به دست ما مدرک یا سندی مبنی بر قاچاق خاک کشاورزی نرسیده است.

معاون خاک و آب وزیر جهاد کشاورزی از به امضا رسیدن پروتکلی بین اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی در حوزه بهره‌وری از آب خبر داد و گفت: برای بهره‌وری از آب یک سندی در ۲۴ بند با نام سند بهره‌وری از آب تهیه و بین اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی به امضا رسیده است که اجرایی شدن آن می‌تواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

اکبری ادامه داد: ما هر هفته یک جلسه در اتاق بازرگانی مربوط به همین سند داریم تا برای اجرایی شدن تمام بندهای آن اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی لایحه خاک نیز تدوین شده است، اظهار کرد: قرار بر این بود که این آیین‌نامه ظرف شش ماه آماده شود و ما بر این اساس آیین‌نامه مربوطه را با کمک کارشناسان تهیه و به واحدهای تخصصی وزارتخانه‌های مربوطه ارسال کرده‌ایم.

معاون خاک و آب وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طی امروز و فردا آیین‌نامه خاک به دولت برای تصویب نهایی ارسال و به زودی آماده اجرا خواهد شد.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تنها ۱.۵ میلیون هکتار از خاک‌های کشاورزی کشور بدون محدودیت و مشکل است، افزود: از ۷.۸ میلیون از اراضی کشاورزی کشور حدود ۶۰ درصد کمتر از یک درصد مواد عالی دارند و قسمت اعظمی از آن نیز حتی به کمتر از ۵ درصد هم می‌رسد.

وی ادامه داد: ۴.۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور نیز که در چرخه کشت قرار دارند، با مشکل و محدودیت شوری و ۲.۵ میلیون هکتار با مشکلات عدیده سنگ‌ریزه قلیایی و غیره روبه‌رو است.

به گفته اکبری قرار بر این بود که برای افزایش ۳ تا ۵ درصدی مواد عالی خاک‌های کشاورزی به کشاورزان تسهیلات پرداخت شود تا از کودهای دامی و طیور برای تغذیه خاک استفاده شود اما تاکنون اعتباری برای آن پرداخت نشده است.

معاون خاک و آب وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در کشور اظهار کرد: تا امروز ۲.۴ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که ۱.۱ میلیون هکتار آن در دولت یازدهم و دوازدهم اجرا شد.

اکبری ادامه داد: تا قبل از انقلاب در ۱۴۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شبکه‌های فرعی و زه‌کشی اجرا شده بود که در حال حاضر به ۱.۶ میلیون هکتار رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه در احداث شبکه‌های زه‌کشی از کشورهای پیش‌روی دنیا هستیم، افزود: در پروژه زه‌کشی دو استان خوزستان و ایلام از تکنولوژی‌های جدید دنیا استفاده شده که یکی از آنها تولید کشورمان است.

اکبری با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون راندمان آبیاری در مزارع کشاورزی از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافته است، گفت: در سال ۹۸، ۱۰۰درصد منابع تخصیص یافته شده به بخش توسعه آبیاری نوین جذب شده است.

معاون خاک و آب وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام نیز ما موفق به اتمام ۲۹۵ هزار هکتار از آن شده‌ایم که با واسطه آن میزان تولید محصولات کشاورزی از ۱.۷۵ میلیون تن به ۴.۵۵ میلیون تن افزایش یافته است.

اکبری پیش‌بینی کرد که تا پایان سال ۹۸ میزان تولید محصولات کشاورزی تا ۶.۵ میلیون تن نیز افزایش پیدا کند.

وی از دلایل افزایش تولید محصولات کشاورزی را اقداماتی مانند اصلاح خاک، آبشویه و تغذیه خاک عنوان کرد.

معاون خاک و آب وزیر جهاد کشاورزی تولید ۲۱۰ هزار هکتار برنج که موجب درآمدی بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای کشاورزان خوزستانی شد را از نتایج اقدامات در حوزه خاک این استان دانست.

اکبری گفت: افزایش ۵۰۰۰ میلیارد تومانی کشاورزان خوزستان از کشت برنج در حالی است که ما برای کل پروژه اصلاح خاک این استان تنها ۴.۵ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

وی همچنین از آغاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری پروژه خوزستان و ایلام طی یک ماه آینده خبر داد و گفت: روز گذشته جلسه‌ای با کانال وزیر نیرو و سرپرست وزیر جهاد کشاورزی داشته‌ایم که قرار شد حداکثر ظرف یک ماه آینده فاز دوم پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری تا سطح ۲۲۰ هزار هکتار آغاز شود.

معاون خاک و آب وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بر این اساس سازمان برنامه و بودجه باید تا فرصت تعیین شده اعتبار مورد نظر را تامین و وزارت نیرو نیز تخصیص آب را طی یک ماه آینده قطعی کند.

اکبری با اشاره به تخصیص ۵۰ میلیون یورو در کمیسیون تلفیق مجلس برای اجرای فاز دوم پروژه مذکور افزود: این تخصیص اعتبار باید در صحن علنی مجلس مورد رأی‌گیری قرار گیرد تا امکان تخصیص آن فراهم شود.

وی میزان برآورد معاونت خاک و آب برای اجرای فاز دوم را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

معاون خاک و آب وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت طرح شبکه زه‌کشی و آبیاری فرعی غرب و شمال غرب کشور گفت: کل سطح این پروژه ۲۲۷ هزار هکتار بوده که آنچه مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است حدود ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

اکبری اضافه کرد: ۲۳۰ هزار هکتار از این طرح آماده بهره‌برداری است که از این میزان ۵۲ هزار هکتار آن سطح سبز دارد و سطح باقیمانده منتظر تامین آب از سوی وزارت نیرو است.

وی تصریح کرد: برای اتمام کامل این پروژه وزارت نیرو با کمبود ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار روبه‌رو شده است ضمن اینکه ما نیز حدود یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان کمبود اعتبار برای به پایان رساندن طرح داریم.

معاون خاک و آب وزیر جهاد کشاورزی پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری را یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های توسعه در کشور عنوان کرد و افزود: ۹۹.۵ درصد از این پروژه را با همت معاونت خاک و آب جهاد کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

اکبری یکی دیگر از طرح‌های در دست اقدام این معاونت را طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان و بلوچستان برشمرد و گفت: برای اجرای این طرح ما ۳۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار گرفته‌ایم که به ازای هر هکتار ۷۱ میلیون تومان تخصیص می‌یابد.

وی اجرای این پروژه را برخلاف انتقادات انجام شده ۱۰۰درصد اقتصادی دانست و گفت: برخی می‌گویند تخصیص ۸۵۰ میلیون دلار برای این طرح غیرمنطقی است در حالی که صرف ۷۰ میلیون تومان به ازای هر هکتار توسعه سیستم‌های آبیاری نوین با توجه به بازدهی آن ۱۰۰درصد اقتصادی است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=626
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما