۱۳۹۹-۰۴-۰۴ - ۸:۰۳
سخنگوی گمرک خبر داد:

صادرات ۲۴۰ هزار تنی خرما در سال ۹۸

سخنگوی گمرک گفت: در سال ۹۸ نزدیک به ۲۴۰ هزار تن خرما، به ارزش ۲۱۱ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۲۸۶ دلار به ۸۵ کشور دنیا صادر شد

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛سیدروح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: صادرات خرمای کشور در سال گذشته به ۲۳۸ هزار و۱۵۲ تن رسیدکه از میان خرماهای صادراتی، خرمای” مضافتی” با ۹۸ هزار و ۳۳ تن و ارزش ۱۰۳ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۱۱۷ دلار ۴۲ درصد از کل وزن خرمای صادراتی و ۴۹ درصد ارزش صادرات خرما را به خود اختصاص داده است و به ۸۳ کشورصادرشده است که از بین مقاصد صادراتی، پاکستان با ۱۰ هزار و ۹۰ تن و ارزش ۹ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۱۸۶ دلار در رتبه اول، قزاقستان با هشت هزار و ۳۵۵ تن و ارزش هفت میلیون و۸۵۶ هزار و۷۰۰ دلار در رتبه دوم و امارات با هفت هزار و ۵۷۵ تن و ارزش هشت میلیون و ۶۸۷ هزار و۵۹۰ دلار مقصدسوم از لحاظ وزن ورتبه دوم از لحاظ ارزش در صادرات این نوع خرما بوده است.

وی افزود: خرمای “زاهدی” سهم ۱۱.۵ درصدی از وزن و ۱۰.۵ درصد ارزش خرمای صادراتی را در سال ۹۸ رابه خود اختصاص داده است و به بیش از ۳۴ کشور صادرشده است. وزن صادرات این نوع خرما ۲۷ هزار و ۴۸۲ تن وارزش آن ۲۲ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۶۰۷ دلار بوده است که کشورهای پاکستان، افغانستان و ترکیه به ترتیب با ۱۷ هزار و ۲۷۸ تن و ارزش ۱۳ میلیون و۶۴۵ هزار و۲۰۳ دلار، چهار هزار و ۵۶۰ تن و ارزش چهار میلیون و۳۰۱ هزار و ۷۴۱ دلار و هزار و ۴۷۷ تن به ارزش یک میلیون و۱۶۴ هزار و ۳۱۷ دلار سه مقصد اول تا سوم صادراتی خرمای” زاهدی” از کشورمان بودند.

سخنگوی گمرک در ادامه گفت: خرمای “شاهانی” با ۱۳ هزار و ۹۸۲ تن و ارزش چهار میلیون و ۶۳۴ هزار و ۸۱۷ دلار به ۱۰ کشور و خرمای استعمران با ۱۳ هزار و ۵۹۵ تن و ارزش ۶ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۸۴ دلار به ۴۳ کشور صادر شده است.
لطیفی افزود: خرمای” کیکاب” نیز با ۱۳ هزار و ۱۸۸ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۱۴ دلار به ۲۶ کشور و خرمای پیاروم با دو هزار و ۷۰۳ تن به ارزش ۸میلیون و ۷۸۸ هزار و ۳۵۹ دلار به ۲۷ کشور در سال ۹۸ صادر شده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک اظهار داشت: سایر خرماها و محصولات وابسته به آن نیز ۶۹ هزار و ۱۷۰ تن به ارزش ۵۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۲۸۸ دلار بوده است که ۲۹ درصد وزن و ۲۵.۵ درصد ارزش خرمای صادراتی کشورمان در سال ۹۸ را تشکیل می‌دهند که به ۵۷ کشور دنیا صادر شده است.

لطیفی در پایان افزود: امارات، قزاقستان و ترکیه سه کشور اول صادرات خرمای “استعمران”، امارات، مالزی و بنگلادش سه خریدار اول خرمای” پیاروم”، هند، امارات و دانمارک نیز سه خریدار اول خرمای” شاهانی”، قزاقستان، اکراین و عراق سه مقصد اول خرمای”کیکاب” و افغانستان قزاقستان و ترکیه نیز مقاصد اصلی صادرات سایر خرماها و محصولات مرتبط در سال ۹۸ بودند.

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=5693
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما