۱۳۹۹-۰۳-۲۶ - ۱۳:۰۰

مهلت ثبت قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ تا فردا

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که همه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی باید حداکثر تا روز سه‌شنبه قیمت‌های خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند و بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار ثبت در این سامانه (۱۲۴) جزیی از زنجیره تامین و فروش است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛عباس تابش در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه اگر تولیدکننده یا عرضه کننده قیمت کالای خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت نکند، به عنوان عرضه خارج از شبکه مورد برخورد قرار خواهد گرفت، ‌ گفت که از روز سه شنبه دستورالعمل نظارتی لوازم خانگی را ابلاغ خواهیم کرد و وارد فاز برخوردی در این حوزه می‌شویم.

وی افزود: در خصوص بازدارندگی مجازات‌ها به دنبال اصلاح قوانین هستیم و پیگیری می‌کنیم که قانون و سقف جرایم برای رسیدن به حداکثر بازدارندگی اصلاح شود، اما همین قانون فعلی نیز بازدارندگی خود را دارد.

رئیس سازمان حمایت با اشاره به تاکید رئیس جمهوری بر اهتمام جدی همه دستگاه‌ها در رعایت حقوق مصرف کنندگان، اظهار کرد: وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این دستور را در چارچوب وظایف بخشی خود در سه بخش در حال اجرا دارد. بخش اول این موضوع، تامین است که تاکیدات سرپرست وزارت صمت نیز بر روی تامین ارز، تامین مواد اولیه و ذخیره مناسب کالایی است. بخش دوم هم مربوط به قیمت است و  تولید برای تداوم حیات خود باید قیمت مناسب خود را داشته باشد و نگاه ما این است که مسیر حمایت از مصرف کننده از تولید وافر و کافی می گذرد.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان موضوع برخورد با متخلفان بازار را بخش سوم وظایف عنوان کرد و گفت: بعد از دستور هفته گذشته رئیس جمهوری، بازرسان سازمان حمایت برای ۵۰۰ شرکت متخلف به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان پرونده تخلف تشکیل داده اند و ۵۰ درصد این پرونده ها به تعزیرات ارسال شده است و تا آخر ماه ۵۰ درصد دیگر نیز ارسال خواهد شد.

تا دو هفته آینده سامانه گارانتی عملیاتی می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه انتظارت و گلایه‌های مردمی در حوزه کنترل بازار درست است و ما مکلف به رفع این دغدغه ها هستیم، اظهار کرد: سازمان حمایت سامانه‌های خود را بروز کرده و تا دو هفته آینده سامانه گارانتی برای خدمات گارانتی کالاهای مصرفی و سرمایه ای عملیاتی خواهد شد.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه موثرترین راهکار برای کنترل بازار استفاده از سامانه‌ها است، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۱۱ درصد بازدید و بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا که در سامانه انبارها ثبت شده بودند، افزایش پیدا کرد و ۳۸ درصد تخلفات کمتر شد.

تابش با اشاره به اینکه حوزه لوازم خانگی مورد تاکید رئیس جمهوری نیز بوده، از برگزاری نشستی با اتحادیه لوازم خانگی خبر داد و گفت:  تمام کالاهای هدف این حوزه ( ۵ کالا) را اصلاح قیمت کردیم که در این راستا تلویزیون تا ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی تا ۲۵ درصد اصلاح قیمت شد. همچنین از همه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی خواستیم حداکثر تا روز سه شنبه قیمتهای خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار ثبت در این سامانه (۱۲۴) جزیی از زنجیره تامین و فروش است.

وی همچنین با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در جلسه اقتصادی دولت مبنی بر اینکه کوتاهی و اهمال در برابر افزایش قیمت‌ها پذیرفته نیست، اظهار کرد: این تاکید و دستور رئیس جمهوری در خصوص اعمال واکنش به موقع در مقابل افزایش قیمت‌ها، دستور اول رئیس جمهوری نیست و نشانگر حساسیت ایشان نسبت به حوزه مصرف کنندگان و دغدغه حقوق مصرف کنندگان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تاکیدات رئیس جمهوری در این حوزه فرابخشی بوده، گفت: ایشان تاکید داشتند که همه دستگاه‌ها بر رعایت حقوق مصرف کنندگان اهتمام جدی داشته باشند و طبیعتاً مخاطب بخشی از این تأکیدات نیز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است که در این راستا اقدامات لازم را حتماً انجام خواهیم داد.

در هفته‌های گذشته افزایش قیمت لوازم خانگی خبرساز شده و مشاهدات میدانی از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد که در سال جاری لوازم خانگی ایرانی ۲۵ تا ۳۰ درصد و کالاهای خارجی که عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در نهایت روز گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که در قیمت‌های لوازم خانگی بازنگری شده تلویزیون حداکثر ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی حداکثر ۲۵ درصد مجاز به افزایش قیمت نسبت به بهمن سال گذشته هستند و به زودی قیمت‌ها به تفکیک برند در سامانه ۱۲۴ اعلام می شود.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=5403
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما