۱۳۹۹-۰۳-۲۶ - ۸:۰۱

تراز تجاری شیلات سال گذشته مثبت شد

رئیس سازمان شیلات عملکرد، برنامه‌ها و فعالیت‌هایی این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛نبی الله خون میرزایی  اظهار کرد: سال گذشته فروردین ماه با سیل سنگین در چند استان آغاز شد و خسارت‌هایی را به زیرساخت‌های شیلات و ماهیان پرورش یافته در استخرها وارد کرد که این خسارت قابل توجه بود و خوشبختانه با همت تولید کنندگان و پشتیبانی مسئولان مربوطه مجددا فعالیت‌های آبزی پروری از سر گرفته شد و در پایان سال دستاوردها فراتر از انتظار بود.

وی ادامه داد: سال گذشته مطابق برنامه باید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصولات شیلاتی تولید می‌کردیم که این مقدار به یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن رسید که از تکلیف برنامه جلوتر بود. همچنین سال ۱۳۹۸  مصرف سرانه محصولات شیلاتی از تکلیف برنامه بیشتر شد؛ بطوریکه طبق برنامه باید سرانه مصرف به ۱۳ کیلوگرم می‌رسید اما این مقدار ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم شد.

به گفته وی سال گذشته تراز تجاری شیلات مثبت شد و امیدواریم با رفع موانع و مشکلات پیش آمده از کرونا این تراز افزایش یابد.

رعایت ملزومات محیط زیستی در پرورش میگو و ماهی

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: معتقدیم باید در پرورش میگو و ماهی ملزومات محیط زیستی رعایت شود و تولیدات پایداری داشته باشیم به گونه‌ای که به منابع آسیبی وارد نشود.

خون میرزایی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای حمایت از تولیدکنندگان حوزه شیلاتی در شرایط کرونایی دارید، گفت: قصد داریم تقاضای داخل کشور را تقویت کنیم و همچنین خرید حمایتی آبزیان را نیز انجام دهیم تا چرخ تولید به درستی بچرخد.

وی به صادرات محصولات شیلاتی نیز اشاره کرد و گفت: عمده محصولات صادراتی شیلات، محصولات فرآوری شده هستند که مشکلی از بابت صادرات ندارند. همچنین کشورهای آسیای جنوب شرقی، بازارهای اروسیا، عمان، قطر و مالزی نیز بازارهای صادراتی ایران هستند.

 میزان تولیدات تن ماهیان ۲۵۰ هزارتن است

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت تن ماهیان در کشور اشاه کرد وگفت: در جنوب کشور منابع و ذخایر خانواده تن ماهیان را داریم و صید آن نیز در کشور انجام می‌شود. در اقیانوس هند که عمده صیدگاه تن ماهیان است ناوگان جمهوری اسلامی ایران رتبه دوم صید را دارد و در غرب آسیا نیز دارای رتبه اول صید تن ماهیان است. همچنین میزان تولیدات تن ماهیان ۲۵۰ هزار تن است که از این میزان بخشی در داخل کشور مصرف و بخشی دیگر نیز صادر می‌شود. میزان صید تن ماهیان فراساحلی ۱۶۵ هزار تن است. امیدواریم مصرف تن ماهیان افزایش یابد و با به روز رسانی ناوگان بتوانیم میزان تولید تن ماهیان را در کشور افزایش دهیم.

کشتی‌های غیرمجاز وارد آب‌های کشور نشده‌اند

خون میرزایی با بیان اینکه در داخل کشور به کشتی‌های خارجی مجوز ورود به آب‌های ایران داده نشده است، گفت: کشتی‌های چینی نیز در آب‌های کشور حضور ندارند و آنچه که از گزارش توقیفات توسط یگان حفاظت سازمان شیلات و یا نیروی دریایی سپاه و ارتش به دست آمده است نشان می‌دهد مالکیت تمامی کشتی‌ها، ایرانی است. اگر کشتی صیادی کشور خارجی بدون مجوز وارد آب‌های سرزمین شده باشد، تجاوز به آب‌های سرزمینی محسوب می‌شود.

فصل پرورش میگو با تاخیر شروع شد

رئیس سازمان شیلات به وضعیت پرورش میگو در کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته ارز مورد نیاز برای واردات مولدین تخصیص نیافت، سرما ادامه پیدا کرد و ترس ناشی از محدودیت‌های صادراتی بر تولید کنندگان حاکم بود، به همین دلیل فصل پرورش میگو با تاخیر شروع شد. امیدواریم بتوانیم این عقب ماندگی را جبران کرده و مطابق با برنامه جهش تولید پیش برویم.

وی اضافه کرد: مطابق برنامه بایستی ۵۲ هزار تن تولید میگو داشته باشیم که امیدواریم به این رقم برسد.

قیمت آبزیان مناسب است

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت آبزیان با افزایش مواجه نخواهد شد یا خیر،  گفت: محصولات مختلف تابع قیمت گذاری  نبوده،  بلکه عرضه و تقاضا هستند. قیمت آبزیان نسبت به سایر پروتئین‌ها مناسب تر است و تصور می‌کنیم که این قیمت برای آبزیان تازه و بسته بندی مناسب است.

رتبه نخست پرورش ماهی قزل آلا در جهان

رئیس سازمان شیلات اضافه کرد: در صنعت پرورش ماهی قزل آلا در آب‌های شیرین در رتبه نخست جهان قرار داریم و سالانه ۱۸۰ هزار تن ماهی قزل آلا در کشور تولید می‌شود و آنچه که باعث شد این صنعت در داخل کشور رشد کند این بود که تقاضای خوبی داشت و متناسب با نیاز پرورشی،  مراکز تکثیر توسعه پیدا کرد.

وی همچنین در ادامه به تخم چشم زده ماهی اشاره کرد و گفت: سال گذشته به علت سیاست‌های اقتصادی کشور ارز دولتی برای واردات تخم چشم زده اختصاص پیدا نکرد و ضریب خودکفایی تامین تخم چشم زده افزایش یافت. امیدواریم در سال ۱۳۹۹ در راستای تقویت خودکفایی میزان تولید در داخل کشور افزایش یابد و به سمت مولدسازی پایدار در این صنعت پیش برویم.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=5387
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما