۱۳۹۹-۰۳-۲۲ - ۱۳:۰۱
روحانی:

۲۰۰ طرح مهم تا پایان سال افتتاح می‌شود

رئیس جمهور تاکید کرد: امسال سال تولید ملی و رونق تولید نیست بلکه سال جهش تولید است و ما باید همه توانمان را به کار ببریم و حرکت‌مان را به گونه‌ای افزایش دهیم که امسال سال پر افتخاری برای ملت ما و کشور عزیزمان باشد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛حجت الاسلام حسن روحانی در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت صمت در استان‌های اصفهان و خراسان رضوی اظهار داشت: برای ما بسیار مهم است که امسال سالی پرکار و پر شتاب برای همه مسئولین و کارگران ما باشد.

وی افزود: امسال سال تولید ملی و رونق تولید نیست بلکه امسال سال جهش تولید است و ما باید همه توانمان را به کار ببریم و حرکت مان را به گونه‌ای افزایش دهیم که سال ما سال پر افتخاری برای ملت ما و کشور عزیزمان باشد.

روحانی با بیان این که در افتتاح امروز ما به چند نکته رسیدیم که بسیار مهم است و آن اینکه تولید فولاد کشور در دولت یازدهم و دوازدهم به دو برابر تولید فولاد در تاریخ ایران رسیده است، گفت: یعنی هرچه ما تولید فولاد داشتیم در این ۷ سال به دو برابر رسیده و این به معنای آن است که همه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و مهندسین ما برای آبادانی کشور تلاش می کنند.

رئیس جمهور افزود: مهم است که در فولاد رتبه ما دهم بوده و به رتبه هشتم می‌رسیم و ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد را امروز دارا هستیم و در فولاد، معدن، آهن اسفنجی و شمش فولاد زنجیره ما منظم و کامل شده و این که می‌بینیم یک جا کنسانتره و جای دیگر گندله افتتاح می شود، یعنی یک زنجیره شکل می‌گیرد.

روحانی با بیان اینکه باید کاری کنیم که در بخش فولاد از معدن که شروع می‌کنیم بتوانیم زنجیره بعدی را هم محقق کنیم که سریع‌تر محصول نهایی برسیم گفت: امروز کشور به یک کارگاه عظیم و بزرگ تبدیل شده و اگر از بالا به ایران نگاه کنید در هر استانی از شرق تا غرب و مرکز و جنوب و شمال کشور همه تلاش و کار می‌کنند.

وی ادامه داد: اینکه در بخش صنعت و معدن ۳۸۰۰ طرح مشغول فعالیت هستند و در سال جاری تا پایان سال ۲۰۰ طرح مهم به افتتاح می رسد به این معنی است که همه کشور در حال حرکت است و ما در بخش‌های مختلف اعم از صنعت کشاورزی و خدمات حمل و نقل و انرژی شاهد حرکت هستیم و موفق به افتتاح هفتگی طرح های بزرگ و موفق هستیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ۴ هزار و ۸۲۶ میلیارد تومان ارزش طرح‌هایی است که امروز افتتاح شد،‌گفت: این پاسخ بسیار خوبی به آن‌هایی است که در سال ۹۷ و ۹۸ می‌خواستند کشور ما را به زانو در بیاورند. گزارش که امروز در بخش لوازم خانگی داده شد، نشان داد که در سال ۹۸ که فشار ۹۷ را مضاعف داشتیم، تولید لوازم خانگی نسبت به سال قبل ۱۰ درصد و در برخی موارد ۳۳% و در برخی موارد هم ۱۲ درصد افزایش داشته و این به این معنا است که تحریم‌ها نتوانسته ما را از پا در بیاورد و طرح‌های مان را ادامه داده ایم و تولید مان را توسعه داده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه امروز تولید یخچال فریزر ۳۰۰ هزار دستگاه از امروز افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: این معلوم است که تحریم نمی‌تواند در اراده ملت ما تاثیر بگذارد. البته تحریم فشار می آورد و کار ما را سخت می‌کند و همین که عزیزان ما از ما ارز می‌خواهند و می‌گویند ارز بیشتر اختصاص داده شود تا بتوانیم تولیدمان را سرعت بیشتری بدهیم و این به این معناست که فشارها بی‌تأثیر نیست؛ اما دشمن نه توانست ما را از هدف بازدارد و نه توانسته ما را وادار به تسلیم کند. یعنی نگذاشتیم که دشمن به هدفش دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه ما راه خودمان را ادامه داده‌ایم و حالا ممکن است حرکتمان کمی کندتر شده باشد اما این حرکت ادامه خواهد یافت، گفت: در بخش صنعت سه چیز برایمان بسیار مهم است که یکی مواد اولیه است. یعنی بحمدالله معادن غنی کشور مواد اولیه را برای ما فراهم می‌کنند و ما در فولاد از کشور دیگری گندله نمیخریم که در اینجا به آهن اسفنجی و شمش فولاد تبدیل کنیم و  از معدن تا خط تولید نهایی شروع می‌شود.

روحانی با بیان اینکه ما مواد مواد اولیه غنی داریم که در اکثر موارد خودمان از معادن کشورمان استخراج می‌کنیم،‌ گفت: معادن بسیار مهم است و بارها در دولت توصیه کرده‌ام و امروز هم به وزارت صمت توصیه می‌کنم که یکی از کارهای بسیار مهم این است که معادن مان را آزاد کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه معادن روی کاغذ به افرادی واگذار شده و این معادن را حبس کرده اند؛‌ معادن کشور را از حبس نجات دهید، تصریح کرد: این ورق کارهایی که به اینها داده اید به آنها یک زمان دهید و اگر در آن زمان کوتاه نتوانستند بهره برداری کنند این کاغذها را ابطال کنید و این معادن را به مردم واگذار کنید و حتی در سخنان قبلی هم گفتم که می توانیم معادن را تبدیل به سهام کنیم و در بورس عرضه کنیم. بگذارید معادن آباد شود و این معادن بزرگترین سرمایه برای اشتغال کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ما مواد اولیه داریم،‌ گفت:‌ خوشبختانه دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه اکتشاف کار بسیار بزرگی کرده است. همین که الان مسئول ایمیدرو اعلام کرد که در این دولت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع جدید برای اکتشاف کار کردیم خیلی مهم است. اکتشاف اولین قدم است که ما را راهنمایی می‌کند که در کجا و در کدام ارتفاعات چه نوع مواد معدنی وجود دارد و پشت سر آن اقدامات بعدی انجام می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه نکته پس از مواد اولیه فناوری است و ما در این حوزه خوشبختانه خودکفا می‌شویم، تصریح کرد: امروز اعلام شد که در بسیاری از صنایع ۶۰ تا ۷۰ درصد داخلی هستند و در زمینه فولاد حتی به خاطر کرونا بخش خارجی که بنا بوده کار نهایی را انجام دهد نتوانسته به ایران بیاید و جوان های ایرانی خودمان اینها را به افتتاح رساندند. این افتخار بزرگی است و خدمت ملت شریف ایران عرض می‌کنم که این افتتاح ها در یک شرایط عادی کشور صورت نمی گیرد بلکه در شرایط تحریم شدید و کرونا صورت میگیرد.

روحانی افزود: اینکه استاندار اصفهان گفتند ما روز عید کار کردیم و صنایع ما روز سیزده‌به‌در مشغول کار بوده خیلی این آمار مهم بود که در بخشی از صنایع لوازم خانگی ما نسبت به دو ماهه سال قبل که کرونا نبوده در زمینه صنعت لباسشویی ۱۵۲ درصد افزایش داشته‌ایم و در زمینه تلویزیون ۴۹ درصد افزایش داشته ایم. پس ما متوقف نشده‌ایم و کرونا و تحریم ما را متوقف نکرد.

وی با بیان اینکه زمینه سومی که برای ما بسیار مهم است میدان صادرات است، اظهار داشت: باید کاری کنیم که بخشی از تولیدات صنایع ما صادر شود چون در صادرات است که وادار می شویم و کیفیت مان را بالا ببریم. در صادرات است که ما مجبور می‌شویم قیمت را متعادل کنیم. اگر بنا باشد جنسی را در داخل تولید کرده و به مردم خودمان بفروشیم می‌شویم صنعت خودرو. وقتی به مردم خودمان فروختیم امروز گران میکنیم فردا گران تر می کنیم امروز کیفیت را پایین می آوریم و فردا پایین‌تر می آوریم. اما اگر خودروسازی ما به روزی برسد که ۳۰ درصد محصول از صادر شود آن وقت ناچار است که قیمت را متعادل کند و کیفیت را بالا ببرد.

روحانی افزود: صادرات امر مهمی است برای اینکه ما به دنیای رقابت وارد شویم و بتوانیم حرکت مان را در این دنیای رقابت سریع کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در هر بخشی که می‌توانیم باید تولید ملی را افزایش دهیم؛ البته به اعتقاد من اگر مردم بزرگوار و عزیز ما دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، تمام مشاغل را حتی آن‌هایی که ممنوع هستند می‌‌توانند بازگشایی شوند. یعنی اگر همه دستورالعمل‌ها را مراعات کنند مدارس، دبیرستان ها و دانشگاه‌ها باز شوند و مساجد ما به طور کامل فعال شوند و تالارها و بخش گردشگری و حتی گردشگری خارجی ما فعال شوند.

وی افزود: اگر بتوانیم دستورالعمل‌ها را دقیقاً مراعات کنیم، همه مشاغل می تواند باز شود و علت اینکه ما قدم به قدم حرکت می‌کنیم، این است که اگر برای مردم عادی شود و فکر کنند که دوران کرونا سپری شده، دچار مشکل بزرگی برای سلامت مردم عزیزمان می شویم.

روحانی با تاکید بر اینکه تولید ملی را باید بالا ببریم، خاطرنشان کرد: اشتغال برای ما بسیار مهم است چون امسال به خاطر کرونا به اشتغال ما صدمه خورده و باید از جای دیگر آن را جبران کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه صادرات اگر مستمر نباشد گاهی تبدیل به سابقه بد می‌شود، اظهار داشت: یعنی ما به جایی صادر کنیم و وقتی طرف به ما اطمینان پیدا می کند سه ماه بعد بگوییم ما نمی‌توانیم صادر کنیم. در چنین شرایطی مشتری از دست ما پریده و این صادرات از دست ما رفته است پس باید صادرات ما مستمر باشد.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت هم باید مستمر باشد تصریح کرد: اگر صادراتی  با کیفیت خوب داشته باشید و فردا کیفیت پایین بیاید، فضای صادراتی را به طور کامل از دست می‌دهیم.

روحانی با بیان اینکه باید کارها را به مردم واگذار کنیم، گفت: دولت باید زمینه‌ها را برای مردم مهیا کند تا مردم بتوانند در یک حرکت پر شتاب هم تولید را بالا ببرند و هم صادرات را ارتقا دهند تا اشتغال و کار خوبی در کشور داشته باشیم.

 

منبع: فارس

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=5238
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما