۱۴۰۱-۱۲-۲۷ - ۱۴:۳۵

صادارت غیر نفتی به ۵۲.۵ میلیارد دلار می‌رسد

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برآورد عدد پایانی دولت قبل در مورد صادرات غیرنفتی ۳۷.۵ میلیارد دلار بود، اما این عدد امسال به ۵۲.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمد مهدی برادران گفت: امسال ده مورد رشد تولید به ثبت رسیده است رشد تولید براساس صنعت و منبع بانک مرکزی در پاییز به یازده و ۶ درصد رسیده است.

او گفت: رشد ناخالص ملی ما ۸ درصد بوده  به طوری که بیشترین رشد به ما اختصاص داشته است، و در تابستان امسال نرخ بیکاری با ایجاد اشتغال کاهش پیدا کرده است که ما توانستیم اشتغال را در کشور گسترش دهیم. در رشد بخش صنعت روند رو به رشدی را شاهد بوده ایم، آمار صادرات کشور نسبت به سال‌های قبل بی نظیر بود که پیش بینی می‌شود امسال ۵۷ میلیون دلار برسد.

به گفته معاون وزیر صمت، بیشترین رشد به صنعت نساجی کشور اختصاص پیدا کرده است. رشد صنعتی کشور در عرصه اقتصادی که کمتر از سه دهم درصد بوده، هم اکنون به ۶.۷ درصد افزایش یافته و ما رونق بیشتری را در صنایع با فناوری‌های جدید و دانش‌بنیان شاهد هستیم.  در حوزه اشتغال اقدامات مؤثری در سال‌های اخیر انجام شده و صادرات محصولات صنعتی نیز با رقم ۴۵.۵ میلیارد دلار رشد قابل قبولی را پیدا کردند که عمده محصولات نیز غیرنفتی بوده است برآورد عدد پایانی دولت قبل در مورد صادرات غیرنفتی ۳۷.۵ میلیارد دلار بود اما این عدد امسال به ۵۲.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

برادران افزود: شاخص مدیران خرید (عدد کمتر از ۵۰ نشانه رکود است) در بهمن ماه نیز نشان می‌دهد که بیشترین رشد برای صنعت نساجی با ۶۵.۳ درصد بود. گروه ماشین سازی و لوازم خانگی با ۶۴.۹ درصد در رده بعدی قرار دارد. همچنین شاخص چوب و کاغذ ۵۶.۷ درصد بوده است.  در حوزه رشد شاخص تولید و فروش نیز رشد ۱۰ ماهه مجموع گروه صنعت به ترتیب ۱۱.۵ درصد (تولید) و ۸ درصد (فروش) بوده است. خوشبختانه تا به امروز در حوزه الیاف ۳۰ درصد،موکت و پتو۱۴ درصد ،کولر گازی ۸۰ درصد،مقوا ۶درصد،کاغذ تحریر۱۸۲ درصد،نوشت افزار ۲۰ درصد،فرش دستباف ۱۰ درصد و فرش ماشینی ۴ درصد رشد داشته اند. در حال حاضر ۸۰درصد کالا هه دارای شناسه هستند به طوری ۵۳۰ قطعه خودرو دارای شناسه اصل هستند.

به گفته او، هرچه قدر تولید داخل افزایش یابد به طبع میزان قاچاق کاهش پیدا می کند. مواد اولیه لوازم خانگی اگر افزایش پیدا کند ناخودآگاه تولید کننده محصول خود را افزایش می‌دهد، برخی تولید کنندگان قیمت‌های خود را نجومی کردند امیدواریم سازمان حمایت با ورود به این حوزه بتواند جلوی ضرر تولید کننده را بگیرد. ما در میزان و تولید مشکلی نداریم، ولی در هفته‌های گذشته بازار دارای تنش بود که خداروشکر رفع شده است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=51240
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما