۱۳۹۸-۱۱-۰۸ - ۱۰:۱۸

جریمه برچسب‌نزدن قیمت بر کالا بازدارنده نیست

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: جریمه برچسب قیمت نزدن بر کالا‌ها ۹۵ هزار تومان است که اصلا بازدارنده نیست.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ یاسر رایگانی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: جریمه برچسب قیمت نزدن ۹۵ هزار تومان است در حالی که فقط در شعبه‌های تعزیرات هزینه بررسی و رسیدگی به آن حدود ۱۵۰ هزار تومان می‌شود که نشان می‌دهد این میزان جریمه، اصلا بازدارنده نیست.

وی گفت:، اما این بدان معنا نیست که مردم از این تخلف بگذرند بلکه مهم است و تکرار این نوع تخلف حتی به تعطیلی محل کسب متخلف منجر خواهد شد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: طرح‌ها و تقاضای ما برای اصلاح قوانین تعزیرات و اصلاح جریمه‌ها در چرخه بروکراسی اداری مانده و تاکنون به جایی نرسیده است.

رایگانی همچنین با اشاره به رسیدگی به حدود ۵۰۰ هزار پرونده در ۱۰ ماه امسال گفت: از این تعداد ۱۲۴ هزار پرونده مربوط به درج نکردن قیمت بود و بیشترین و کمترین پرونده‌ها نیز به ترتیب متعلق به استان تهران و استان کردستان بود.

وی با بیان این که در ساختار اداری تعزیرات، عنوان شغلی بازرس تعریف نشده است گفت: در بازرسی‌ها و گشت‌های مشترکی که داریم ما کاسبان و فروشندگان سالم و درستکار را هم می‌بینیم به نحوی که ما ۵۰ هزار واحد صنفی را که تخلف نداشته اند ثبت کرده ایم و از تخلف ۳۳ هزار واحد که سابقه تخلف نداشته اند نیز رد شده ایم.

سخنگوی تعزیرات همچنین از تقلب در کسب، ابراز نگرانی کرد و افزود: باید تمرکز نظارتمان را روی این موارد هم بیاوریم و تقلب کسب هم کلان است و هم پنهان مثل اینکه فردی یا شرکتی روی یک کالا نوشته صد در صد طبیعی و یا آبمیوه طبیعی یا روغن غنی شده با ویتامین دی …، اما درست نباشد.

رایگانی با بیان این که در سال ۹۷ و ۹۸ بیش از ۲۰ هزار پرونده خودوریی بررسی و ۸۵ درصد آن‌ها مختومه شد گفت: خودرو ساز‌ها به کیفیت قطعاتی که استفاده می‌کنند وسواس و دقت داشته باشند و قطعه سازان یا وارد کنندگان قطعات بی کیفیت را به تعزیرات معرفی و شکایت کنند.

خسرو ابراهیم نیا نایب رئیس اتاق اصناف نیز با بیان این که کاسب حبیب الله است گفت: اکثر قریب به اتفاق کاسبان و واحد‌های صنفی ما درست کارند و براساس شرع و قانون فعالیت می‌کنند.

ابراهیم نیا افزود: حتی ۵ ریال جریمه هم به لحاظ معنوی برای کاسب زیاد و برای او خسارت بزرگی است، زیرا با اعتبار و آبروی شغلی و حسن شهرت او در ارتباط است و باید به این موضوع توجه داشت که برخی از قوانین هم ممکن است زمینه ساز برخی تخلفات شود.

وی گفت: بازرسی‌های ما سنتی است و باید متحول شود و بازرسان به صورت تخصصی به واحدهی صنفی مراجعه کنند برای این که خیلی از این پرونده‌ها که تشکیل می‌شود و در نهایت هم فرد با ارائه اسناد و فاکتور‌ها تبرئه می‌شود به تخصص نداشتن بازرسان در آن صنف، مربوط می‌شود.

سیدجواد احمدی معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم گفت: مادر همه تخلفات صنفی درج نکردن قیمت است برای این که کسی که قیمت روی جنس و کالایش نمی‌زند نیتش گرانفروشی است که تخلفی بزرگ است.

وی افزود: مردم باید خودشان هم کمک کنند و از فروشندگانی که برچسب قیمت نمی‌زنند خرید نکنند درست است که جریمه درج نکردن قیمت کم است، اما باید آنقدر این جدی گرفته و تکرار شود که متخلف را پشیمان کند.

احمدی گفت: درصد کمی از واحد‌های صنفی تخلف دارند از هر ۱۰۰ بازرسی فقط ۶.۵ درصد منجر به تشکیل پرونده می‌شود و ۹۳.۵ درصد درست و سالم و قانونی فعالیت می‌کنند.

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به راه اندازی سامانه ۱۲۴ دات آی آر افزود: در این سامانه ۱۰۰ قلم کالا روزانه رصد می‌شود و مردم می‌توانند مراجعه و ثبت شکایت کنند و ما در اسرع وقت رسیدگی می‌کنیم.

وی گفت: تاکنون بیش از ۸ میلیون بازدیدکننده از این سایت داشته ایم که بیش از ۹۵۰۰ شکایت هم ثبت شده و به همه ان‌ها تقریبا رسیدگی شده است و مواردی هم که مانده نیاز به اسناد و مدارکی دارد.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=480
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما