۱۴۰۱-۱۰-۱۷ - ۷:۴۴

گزارش فائو از نقش مهم ایران در تأمین غذای جهان

آمارهای فائو از نقش مهم ایران در تأمین مواد غذایی جهان خبر می‌دهد به‌طوری‌که ایران در صادرات ۲۵ محصول کشاورزی جزو ۲۰ کشور نخست جهان قرار گرفته است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛آمارهای سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد ایران از نقش مهمی در تأمین مواد غذایی جهان برخوردار است و در میان صادرکنندگان بزرگ محصولات غذایی در جهان قرار گرفته است.

بر اساس آمار فائو از سال ۲۰۲۱ ایران در صادرات ۲۵ محصول کشاورزی جزو ۲۰ کشور نخست جهان قرار داشته و رتبه‌هایی از ۱ تا ۲۰ را در این زمینه به خود اختصاص داده است. دراین‌بین، ایران در صادرات ۱۲ محصول رتبه‌های تک‌رقمی از ۱ تا ۹ را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ایران در سال ۲۰۲۱ با خشکسالی مواجه بوده و تولیدات کشاورزی ایران در این سال کاهش‌یافته بود.

ایران بزرگ‌ترین صادرکننده انجیر جهان

عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده انجیر جهان در سال ۲۰۲۱ به ایران اختصاص داشته است. ایران در این سال ۸۷۶۳ تن انجیر صادر کرده است که بیش از هر کشور دیگر بوده است. دو کشور اروپایی اتریش و اسپانیا بعد از ایران و به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. اتریش در این سال ۷۳۷۴ تن انجیر و اسپانیا ۵۴۷۲ تن انجیر صادر کرده‌اند.

رتبه دومی جهان در صادرات ۳ محصول به ایران اختصاص دارد

رتبه دومی صادرات سه محصول پسته، کشمش و بادمجان در سال ۲۰۲۱ نیز متعلق به ایران بوده است. ایران پس از آمریکا دومین صادرکننده پسته جهان بوده و بیش از ۱۳۶ هزار تن پسته در این سال صادر کرده است. آمریکا با صادرات ۲۲۱ هزارتنی در رتبه اول و ترکیه با ۲۳ هزار تن در رتبه سوم قرار داشته‌اند.

ایران همچنین ۱۰۶ هزار تن کشمش صادر کرده و پس از ترکیه در رتبه دوم صادرات این محصول قرار گرفته است. ترکیه در این سال ۲۵۷ هزار تن کشمش صادر کرده است. آمریکا با صادرات ۷۷ هزارتنی، یک پله پایین‌تر از ایران، در رتبه سوم قرار گرفته است.

اسپانیا در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۶۸ هزار تن بادمجان صادر کرده و بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول شناخته شده است. ایران بافاصله کمی و با صادرات ۱۶۵ هزارتنی در رتبه دوم قرار گرفته است. مکزیک نیز با صادرات ۸۹ هزارتنی سومین صادرکننده بزرگ بادمجان بوده است.

سبقت اسپانیا و آمریکا از دیگران در صادرات محصول آب بر

ایران در صادرات دو محصول هندوانه و انگور فرنگی رتبه سوم جهان را در اختیار دارد. در فضای رسانه‌ای انتقادات زیادی به صادرات هندوانه ایران به‌عنوان یکی از محصولات آب بر مطرح شده است. اما آمار فائو نشان می‌دهد حتی کشورهای صنعتی جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول در جهان هستند. اسپانیا بزرگ‌ترین صادرکننده هندوانه در جهان است. این کشور در سال ۲۰۲۱ بیش از ۹۰۴ هزار تن هندوانه به کشورهای دیگر صادر کرده است. دو کشور صنعتی دیگر یعنی ایتالیا و بزرگ‌ترین اقتصاد صنعتی جهان یعنی آمریکا نیز به ترتیب چهارمین و پنجمین صادرکنندگان بزرگ هندوانه در جهان بوده‌اند.

مکزیک با صادرات ۷۷۵ هزارتنی در رتبه دوم و ایران با صادرات ۳۴۹ هزارتنی در رتبه سوم بزرگ‌ترین صادرکنندگان هندوانه جهان قرار گرفته‌اند. ایتالیا ۲۸۴ هزار تن و آمریکا ۲۵۳ هزار تن هندوانه صادر کرده‌اند.

ایران همچنین رتبه سوم جهان در صادرات انگور فرنگی را داشته و ۷۲ تن از این محصول را صادر کرده است. لهستان با صادرات ۹۳۱ تنی در رتبه نخست و میانمار با ۷۹ هزار تن در رتبه دوم از این نظر قرار داشته‌اند.

ایران رتبه چهارمی صادرات خرما در جهان

ایران در صادرات محصول مهم خرما نیز جایگاه مهمی در جهان دارد. ایران در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۴۵ هزار تن خرما صادر کرده که تنها از صادرات سه کشور کمتر بوده است. عربستان با صادرات ۳۱۸ هزارتنی در رتبه نخست از این نظر قرار داشته و عراق و امارات دوم و سوم شده‌اند.

رتبه ایران در صادرات خیار ۵، کیوی و پیاز ۶

رتبه پنجمی صادرات خیار نیز به ایران اختصاص دارد. ایران ۱۶۶ هزار تن خیار در سال ۲۰۲۱ صادر کرده است که تنها از صادرات چهار کشور کمتر بوده است. مکزیک با صادرات ۸۴۰ هزارتنی خیار در تبه نخست جهان قرار داشته است.

ایران در صادرات کیوی و پیاز رتبه ششم جهان را دارد. ایران بیش از ۶۹ هزار تن کیوی در سال ۲۰۲۱ صادر کرده است. نیوزیلند با صادرات ۸۵ هزارتنی در رتبه نخست جهان قرار داشته است.

هلند با صادرات ۱.۶۹ میلیون‌تنی بزرگ‌ترین صادرکننده پیاز در جهان بوده است و ایران نیز با صادرات ۳۷۲ هزارتنی به‌عنوان ششمین صادرکننده بزرگ این محصول شناخته شده است.

ایران هشتمین صادرکننده بزرگ گوجه‌فرنگی

رتبه هفتم صادرات کاهو و رتبه هشتم صادرات گوجه‌فرنگی نیز به ایران اختصاص داشته است. ایران در این سال بیش از ۶۵ هزار تن کاهو و ۲.۹ میلیون تن گوجه‌فرنگی صادر کرده است. اسپانیا با صادرات ۸۶۴ هزارتنی بزرگ‌ترین صادرکننده کاهو و مکزیک با صادرات ۱۹ میلیون‌تنی بزرگ‌ترین صادرکننده گوجه‌فرنگی بوده‌اند.

رتبه دهمی ایران در صادرات مغز بادام، سیب‌زمینی و کدو

ایران در صادرات سه محصول مغز بادام، سیب‌زمینی و کدو در رتبه دهم جهان قرار گرفته است. آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده مغز بادام بوده است و ایران با صادرات ۸۴۱۶ تنی در رتبه دهم قرار داشته است. فرانسه در صادرات سیب‌زمینی با صادرات ۲.۴ میلیون‌تنی رتبه نخست جهان را داشته و ایران نیز ۳۵۰ هزار تن از این محصول را صادر کرده است. ایران همچنین بیش از ۳۴ هزار تن کدو صادر کرده است. مکزیک با صادرات ۵۴۸ هزارتنی در رتبه نخست قرار داشته است.

رتبه ۱۱ کلم و ملون در اختیار ایران

کلم و ملون دو محصولی بوده‌اند که ایران رتبه یازدهم را در صادرات آن‌ها کسب کرده است. ایران ۶۹ هزار تن کلم در سال ۲۰۲۱ صادر کرده است. چین با صادرات ۹۰۴ هزارتنی رتبه نخست جهان را از این نظر به خود اختصاص داده است.

ملون نیز یکی دیگر از محصولات به‌اصطلاح آب بر است که ایران با صادرات ۴۸ هزارتنی در رتبه یازدهم جهان از این نظر قرار گرفته است. اسپانیا بیش از ۸ برابر ایران ملون صادر کرده و در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته است. هلند و آمریکا رتبه‌های پنجم و ششم جهان را در صادرات این محصول داشته‌اند.

ایران رتبه ۱۲ صادرات سیب درختی

جایگاه دوازدهمین صادرکننده بزرگ سیب درختی به ایران اختصاص دارد. ایران ۱۸۱ هزار تن سیب در سال ۲۰۲۱ صادر کرده است. چین با صادرات ۱.۰۷ میلیون‌تنی رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است.

رتبه سیزدهم سیر سبز و فلفل سبز نیز متعلق به ایران بوده است. ایران ۵۷۵۸ تن سیر سبز و ۴۴۷۲۰ تن فلفل سبز در سال ۲۰۲۱ صادر کرده است. چین با صادرات ۱.۹ میلیون‌تنی سیر سبز در رتبه نخست صادرات این محصول قرار داشته است.

ایران در صادرات گردو رتبه ۱۵ جهان

رتبه چهاردهم صادرات هویج و زردآلو خشک در سال ۲۰۲۱ متعلق به ایران بوده است. ایران ۶۷ هزار تن هویج و ۸۵۸ تن زردآلو خشک صادر کرده است.

ایران در صادرات گردو نیز جزو بیست کشور نخست جهان بوده و با صادرات ۲۱۳۰ تنی به‌عنوان پانزدهمین صادرکننده بزرگ این محصول شناخته شده است. آمریکا با صادرات ۱۱۶ هزارتنی بزرگ‌ترین صادرکننده گردو جهان بوده است.

ارزن و به نیز دو محصول دیگری هستند که ایران از نظر صادرات آن‌ها در میان بیست کشور نخست جهان قرار داشته است. صادرات ارزن ایران ۲۴۷۷ هزار تن اعلام شده و ایران شانزدهمین صادرکننده بزرگ این محصول در جهان شناخته شده است. صادرات به ایران نیز ۱۲۴ تن بوده و ایران در صادرات این محصول رتبه ۲۰ را به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=47643
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما