۱۳۹۹-۰۲-۲۹ - ۸:۲۳

۱.۳ میلیون تن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: باوجود تحریم‌ها و شرایط دشوار کشور، تولیدات شیلاتی ایران در سال گذشته به یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار تن رسیده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛نبی‌الله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات ایران در گفتگو با برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر درباره خرید توافقی ماهیان پرورشی از تولیدکنندگان برای جبران خسارت ناشی از کرونا، گفت: ما مجدداً در سال ۹۸ روند افزایش تولید شیلاتی را باوجود تحریم‌ها و شرایط دشوار کشور شاهد بوده‌ایم و طبق برنامه باید یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصولات شیلاتی در سال گذشته تولید می‌شد که خوش‌بختانه عملکرد ما در بخش‌های تحقیقاتی و تولیدی بسترساز تولید در بخش خصوصی شد و تولید محصولات شیلاتی کشور به بیش از یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار تن رسید.

وی ادامه داد: کیفیت محصولات تولیدی آبزی‌پروری، صید، ماهیان پرورشی، میگو، پرورش ماهی در دریا از کیفیت عالی برخوردار است و این محصولات در بازارهای صادراتی به سهولت به فروش می‌رسیدند و خوشبختانه تراز تجاری بخش شیلات نیز در سال‌های اخیر روند مثبتی داشته است.

خون میرزایی یادآور شد: نیمه دوم و ۳ ماهه چهارم هرسال عمده فصل صید آبزیان پرورشی کشور است که متأسفانه با رخداد بیماری کرونا و الزامات مقابله با آنکه عمدتاً فاصله‌گذاری اجتماعی است؛ صید آبزیان پرورشی، صید از دریا، فعالیت کارخانه‌های فرآوری، مراکز عرضه در بازارهای آبزیان و مراکز صید بخش‌های مرتبط با شیلات تحت تأثیر قرار گرفتند.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: همچنین تعطیلی رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز تراکم مصرف این محصولات سبب شد تا حجم محصول تولیدی در مزارع پرورش ماهی در دریا و خشکی بالا برود.

وی با اشاره به افزایش تراکم محصولات تولیدی این بخش، تصریح کرد: ضرورت تسهیل برای این بخش احساس شد تا زیانی متوجه تولیدکنندگان که در معرض این آسیب هستند قرار نگیرد؛ همچنین ما نگران کاهش مصرف آبزیان در کشور نیز بودیم؛ زیرا روند مصرف آبزیان نیز تابع عرضه آن خواهد بود.

به گفته خون میرزایی چند مسیر برای حل مشکل تراکم تولید و متضرر نشدن تولیدکنندگان در نظر گرفته شد؛ در مسیر اول وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای خرید حمایتی محصولات پرورش ماهی در دریا و خشکی نامه نوشته و این مهم در دستور کار ستاد تنظیم بازار کشور قرار گرفته است.

وی افزود: خرید حمایتی این محصولات توسط شرکت پشتیبانی امور دام و در معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود تا مصوبه تنظیم بازار به شرکت پشتیبانی امور دام ابلاغ و کار خرید انجام شود.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به مسیر دوم و همراهی سازمان مرکزی تعاون روستایی، گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور به اتحادیه‌های خود ابلاغ کرده تا برای خرید این محصولات وارد مذاکره شوند و خرید انجام دهند.

وی تصریح کرد: همچنین در ماه‌ها قبل با معاونت ذی‌ربط در شهرداری تهران صحبت شده تا در مراکز فروش شهرداری فضاهایی برای خریدوفروش این محصولات نیز باشد و در این بخش همکاری کنند.

خون میرزایی با اشاره به اینکه خسارت ناشی از کرونا به شیلات کشور به‌صورت جداگانه بررسی و به وزارت جهاد کشاورزی ارسال‌شده است، تصریح کرد: موضوع خرید حمایتی به‌صورت جداگانه در حال اجرا است تا تولیدکنندگان با عرضه محصول و همچنین شرکت‌های واسطه با قیمت مناسب محصولات را خریداری کنند و آن را به فروش برسانند؛ همچنین مصرف‌کنندگان محصول سالم و باکیفیت را باقیمت مناسب در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: خرید حمایتی توسط پشتیبانی امور دام در حال نهایی شدن است و به‌زودی انجام می‌شود؛ البته در حال حاضر اتحادیه‌ها می‌توانند خرید ماهیان گرمابی و سردآبی را انجام دهند.

خون‌میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه جهش تولید در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: برای این منظور برنامه‌ای تدوین و به وزارت جهاد کشاورزی ارسال‌شده است.

وی به افتتاح ۲۵۰ طرح شیلاتی در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: نیمه اول سال ۱۴۰۰ نیز نزدیک به ۵۰ طرح افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای سال جهش تولید، اشتغال‌زایی بیش از ۲۴ هزار نفر با برآورد افزایش تولید سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن در حوزه صید و آبزی‌پروری پیش‌بینی‌شده است که ارزش‌افزوده بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان را برای کشور رقم خواهد زد و امیدواریم در این زمینه بسترهای لازم برای اجرایی شدن آن فراهم شود.

 

منبع: فارس

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=4428
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما