۱۴۰۱-۰۵-۲۶ - ۱۳:۰۴

صادرات مرکبات ایران برای اولین بار به چین

معاون وزیر جهاد کشاورزی از برنامه صادرات محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: برای اولین بار مرکبات ایران به چین صادر می‌شود.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمد علی برومندی معاون وزیر در امور باغبانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌های بخش نوین کشاورزی ضمن تشریح اقدامات دولت برای افزایش صادرات گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با چین امضا شده، قرار است مرکبات ایران برای اولین بار به این کشور صادر شود.

وی با بیان اینکه چینی‌ها خواستار لیمو شیرین ایران هم هستند، افزود: صادرات به این کشور آغاز شده و ادامه خواهد یافت.

برومندی همچنین از ‌‌‌‌صادرات سالانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن مرکبات به کشورهای دیگر خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال رشد صادرات بیشتر شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از صادرات سیب درختی به پاکستان خبر داد و گفت: طی ماه‌های آتی این صادرات رشد بیشتری خواهد داشت.

وی در ادامه در این باره که قیمت برخی محصولات کشاورزی در بازار افزایش یافته است، گفت: هزینه‌های تولید پس از اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها افزایش یافته و در حقیقت حاشیه سود تولیدکنندگان نیز کمتر شده است.

برومندی همچنین وجود دلالی و واسطه‌گری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عامل افزایش قیمت بازار عنوان کرد و اظهار داشت: قیمتی که در سر مزرعه تولیدکننده عرضه می‌کند، بسیار تفاوت زیادی با آنچه که در بازار به فروش می‌رسد دارد.

این مسئول موضوع کاهش سرانه مصرف میوه در کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تکذیب کرد و گفت: تولیدات ما حاکی از این است که سرانه مصرف در کشور کاهش نیافته، زیرا هر آنچه تولید می‌شود در داخل به مصرف می‌رسد و بخش اندکی صادر می‌شود.

به گفته این مسئول سال گذشته واردات موز و میوه‌های گرمسیری حدود ۴۵۰ میلیون دلار معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده که وزن تقریبی آنها ۶۰۰ هزار تن بوده است.

برومندی همچنین به تاکید رئیس‌جمهور به تولید میوه‌های گرمسیری در منطقه مکران اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی هم برای تولید این نوع میوه‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۳ هزار هکتار گلخانه برای تولید موز در کشور ایجاد شده است، افزود: در صورت حمایت از این بخش می‌توان تولید میوه‌های گرمسیری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توسعه داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان به میزان خسارت سیل اخیر به بخش‌های کشاورزی و باغبانی اشاره کرد و بیان داشت: به دو محصول خرما و انجیر خسارت جدی وارد شده و پیش‌بینی می‌شود ، خسارتهایی به حدود ۹ هزار تن انجیر تولیدی وارد شده است.

برومندی تولید نهال عاری از ویروس و گواهی‌شده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راهکار جدی برای افزایش تولید عنوان کرد و گفت: ورود شرکت‌های دانش بنیان و فناور‌یهای نوین که امروز نیز در این نمایشگاه تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد، می‌تواند باعث بهبود و توسعه عملکرد بشود.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=39503
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما