۱۳۹۹-۰۲-۰۶ - ۱۵:۱۳

صادرات غیرنفتی ۴۱ میلیارد دلار را رد کرد

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود جزییات تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۸ را منتشر کرده که نشان‌دهنده صادرات ۴۱.۴ میلیارد دلاری در سال گذشته است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛براین اساس ایران در طول این مدت تجارت خارجی خود را از مرز ۸۵ میلیارد دلار عبور داد که از این عدد ۴۱.۴ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۴۳.۷ میلیارد دلار مربوط به واردات می‌شود.

به این ترتیب تراز تجاری ایران در این سال منفی ۲.۴ میلیارد دلار شده این در حالی است که تراز تجاری در سال ۱۳۹۷ مثبت ۱.۵ میلیارد دلار بوده است.

طبق آمارهای ارائه شده در این گزارش وزن صادرات ایران در این سال ۱۳۴ میلیون تن بوده و وزن واردات نیز از مرز ۳۵ میلیون تن عبور کرده است.

به این ترتیب ارزش صادرات ایران کاهش هفت درصدی را نشان می‌دهد ولی از نظر وزنی صادرات بیش از ۱۳ درصد رشد کرده است. علت کاهش ارزشی صادرات تغییر در قیمت مبنای کالاهای صادراتی در گمرک بود که از ابتدای سال ۱۳۹۸ به اجرا درآمد.

واردات ایران نیز از نظر ارزشی رشد ۱.۳ و از نظر وزنی رشد ۹.۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

متوسط قیمت صادراتی ایران در سال ۱۳۹۸، ۳۰۹ دلار به ازای هر تن بوده است که کاهش ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی عملکرد تجاری ایران در ۱۲ ماه سال گذشته نیز حاکی از آن است که بیشترین صادرات با ۵.۹ میلیارد دلار در ماه اردیبهشت به ثبت رسیده و پس از آن آذرماه با ۴.۹ میلیارد دلار قرار دارد.

کمترین صادرات به فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ با ۲.۵ میلیارد دلار اختصاص یافته که علت این کاهش وقوع سیل در تعدادی از استان‌های کشور در دوره مورد بحث بود. همچنین در اسفندماه سال ۱۳۹۸ صادرات ایران به عدد ۲.۸ میلیارد دلار رسیده که تاثیر شیوع ویروس کرونا را نشان می‌دهد.

در حوزه واردات نیز در اردیبهشت‌ماه ۴.۴ میلیارد دلار واردات به ثبت رسیده که بالاترین آمار را نشان می‌دهد. همچنین فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ با ثبت واردات ۲.۳ میلیارد دلاری پایین‌ترین تجارت را به خود اختصاص داده است.

اتاق بازرگانی تهران اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران را نیز بررسی کرده که براین اساس چین با واردات بیش از ۹.۵ میلیارد دلار کالا به تنهایی ۲۳ درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. پس از آن عراق با حدود ۹ میلیارد دلار، ترکیه با حدود پنج میلیارد دلار، امارات متحده عربی با حدود ۴.۵ میلیارد دلار و افغانستان با حدود ۲.۳ میلیارد دلار اصلی‌ترین واردکنندگان کالا از ایران بوده‌اند.

در این میان واردات ترکیه از ایران رشدی ۱۱۱ درصدی داشته که نشان می‌دهد این همسایه غربی در سالی که گذشت خود را به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران مطرح کرده است. همچنین واردات چین از ایران نیز در سالی که گذشت افزایشی ۲.۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

در حوزه واردات کالا نیز از عدد ثبت شده بیش از ۱۱ میلیارد دلار معادل ۲۵ درصد از کل واردات ایران از چین صورت گرفته که افزایشی ۷.۷ درصدی را نشان می‌دهد. پس از آن ایران حدود ۲۰ درصد از واردات خود را از امارات متحده عربی، ۱۱درصد را از ترکیه، ۸.۴ درصد را از هند و ۴.۸ درصد را از آلمان وارد کرده است.

در جدول صادرکنندگان کالا به ایران در کنار چین صادرات ترکیه حدودا ۹۰ درصد افزایش یافته و امارات متحده عربی و هند نیز به ترتیب ۳۴ و ۳۳ درصد صادرات بیشتر به ایران داشته‌اند، اما صادرات آلمان به ایران کاهشی ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد که تحت تاثیر تحریم‌های یک جانبه آمریکا رخ داده است.

ترازهای تجاری ایران با امارات متحده عربی و چین منفی بوده اما تراز تجاری منفی با ترکیه در سال ۱۳۹۷ در سالی که گذشت، مثبت شده است.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=3513
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما