داریوش اسماعیلی روز گذشته در نشست خبری به شکل ویدئو‌کنفرانس در محل وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: سال ۹۸ سهم بخش معدن وصنایع معدنی ۲۵ درصد ارزش صادرات غیرنفتی بود و در بخش تولیدات هم روند افزایشی داشتیم. او میزان استخراج مواد معدنی پارسال را بیش از ۴۱۰ میلیون تن ذکر کرد و گفت: سال ۹۷ میزان استخراج مواد معدنی ۳۸۰ تا ۳۸۵ میلیون تن بود و انتظار می‌رود در سال ۹۹ رشد حداقل ۲۰ درصدی را در این زمینه داشته باشیم.

اسماعیلی که پس از سپری شدن ۷۹روز از انتصابش در پست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، نخستین نشست خبری خود را برگزار کرده بود، گفت: سال ۹۸ باوجود تحریم‌های بسیار شدید و قوی که آمریکا برای کشورمان اجرا کرد تا اقتصاد ایران را به زانو درآورد، اما موفقیت‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی، دشمن را ناکام ساخت.

آمار صادرات سال ۹۷ در بخش معدن و صنایع معدنی رقم ۹‌میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار را نشان داد که حدود ۲۱ درصد ارزش صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد و براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران سال ۹۸ ارزش صادرات غیر نفتی به ۳/ ۴۱ میلیارد دلار رسید که ۲۵ درصد آن رقم ۱۰ میلیارد و ۳۲۵ میلیون دلار را نشان می‌دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال پنج هزار و ۶۰۰ معدن در کشور فعال بودند که میزان حقوق دولتی وصولی معادن به یک هزار و ۸۷۱ میلیارد تومان رسید. به گفته اسماعیلی، اکنون ۱۰ هزار و ۴۰۴ معدن در کشور وجود دارد و حدود ۱۴۲ هزار نفر اشتغال مستقیم در معادن دارند. او اضافه کرد: سال گذشته (۱۳۹۸) امکان واردات ۳۲۱ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات معدنی فراهم شد که میزان ناچیزی از تقاضای این بخش را پاسخ داد.

منبع: ایرنا