۱۴۰۰-۰۹-۰۹ - ۱۲:۵۸

خاک کشاورزی قاچاق نمی شود

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت:تا به این لحظه مستنداتی در کشور مبنی بر اینکه خاک قاچاق می شود به معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی نرسیده است. ممکن است خاک صنعتی صادر شود که آن هم قانون مخصوص به خود را دارد ولی قاچاق خاک کشاورزی صورت نمی گیرد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ علیمراد اکبری در نشست خبری که امروز به مناسبت روز جهانی خاک برگزار شد، در پاسخ به این سوال که وزارت جهادکشاورزی چه اقداماتی در راستای تامین آب کشاورزان اصفهانی انجام داده است، گفت: بهترین کشاورزان کشور را در اصفهان داریم که دانش بالایی در حوزه کشاورزی دارند و توان تولیدی آنها بالا است. در حوزه زاینده رود وزارت جهادکشاورزی اقدامات خوبی انجام داده است و مجموعه این اقدامات راندمان آبیاری را به ۷۰ درصد رسانده است. برنامه هایی هم برای پایداری تولید داریم. امیدواریم از خشکسالی عبور کرده و این برنامه ها را در حوزه زاینده رود اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه مسئولیت مدیریت منابع آب، انتقال آب بر عهده معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی نیست، گفت: البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که خشکسالی همه کشور و به طور کل همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. چون کشور ما اقلیم خشک و نیمه خشکی دارد نمود این خشکسالی بیشتر و در مناطقی که بارندگی بیشتری دارند کمتر نشان داده می شود.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: خشکسالی بر منابع آب و خاک تاثیر می گذارد. رشد گیاه را متوقف می کند. مراتع ضعیف می شوند و فرسایش خاک نیز افزایش می یابد. برای صیانت از منابع خاک در ۵ استان کشور نقشه های مدیریت پذیر خاک را اجرایی خواهیم کرد. براساس این نقشه دقیقا مشخص می شود که غنای خاک، درصد حاصلخیری، درصد تخریب، میزان مواد آلی  و… در خاک چقدر است و برای تقویت آن باید از چه کودی استفاده شود.

اکبری در پاسخ به این سوال که گفته می شود که برخی در حال قاچاق خاک از کشور هستند و آیا وزارت جهادکشاورزی نظارتی بر این موضوعات دارد یا خیر، گفت: چندین سال است که این بحث در کشور وجود دارد و تصاویری هم در این مورد پخش شده است. تا به این لحظه مستندی در کشور از اینکه خاک قاچاق می شود به معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی نرسیده است. ممکن است خاک صنعتی صادر شود که آن هم قانون مخصوص به خود را دارد ولی قاچاق خاک کشاورزی صورت نمی گیرد.

وی همچنین به سند ملی آب نیز اشاره کرد و گفت: این سند به روز شده است و به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=26653
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما