۱۴۰۰-۰۹-۰۴ - ۱۵:۵۱

الگوی موفق چادرملو در احیای عرصه های بیابانی

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اقدام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای احیای عرصه های بیابانی در شهرستان اردکان را یک اقدام الگویی برای سایر سرمایه گزاران و صنعتگران یزد و کشور دانست و اظهار داشت: شرکت چادرملو پیشران در مسئولیت اجتماعی حوزه احیای عرصه های بیابانی است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛وحید جعفریان مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور  درباره عملکرد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حوزه احیای عرصه های بیابانی و مبارزه با بیابان زایی در استان یزد، اظهار داشت: طی سفر اخیر به استان یزد، فرصتی پیش آمد تا از فعالیت های اجرایی شرکت چادرملو در حوزه بیابان زدایی بازدید داشته باشیم.
وی با بیان اینکه همکاری بخش های مختلف صنعتی و معدنی در مشارکت برای احیای عرصه های بیابانی می تواند نقش کلیدی دراکوسیستم خشک و آسیب پذیر استان یزد داشته باشد، افزود: در این بازدید شاهد مشارکت خوب بخش خصوصی که در قالب یک تفاهم نامه با اداره کل منابع طبیعی استان یزد برای احیای عرصه های بیابانی استان انجام شده است، بودیم.
جعفریان گفت: شرکت چادرملو یک عرصه ۲۵۰ هکتاری از عرصه های بیابانی استان یزد را با انواع گونه های سازگار با مناطق بیابانی و با استفاده از آب پساب صنعتی که عملا کارکرد دیگری ندارد،احیا کرده که احیای این عرصه بیابانی به معنای تلطیف هوا و بهبود شرایط اکوسیستم است.
وی توضیح داد: شرکت چادرملو بخش زیادی از حوزه آسیب پذیرعرصه بیابانی عقدا- اردکان را با گونه های طاق، زیتون و سایر گونه های سازگار با بیابان احیا کرده که از گونه های مثمر هستند و با کشت متنوع و برنامه منظم آبیاری، به تثبیت ماسه های روان کمک کرده است.

جعفریان این اقدام شرکت چادرملو را یک اقدام الگویی برای سایر سرمایه گزاران و صنعتگران استان یزد و سایر استان ها دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه طوفان های گرد و غبار در تخریب خطوط ارتباطی و مواصلاتی کشور همچنین کاهش ایمنی جاده ها نقش دارند و به این وسیله موجب تضعیف بهره وری در شرکت های صنعتی هم می شوند؛ این اقدام الگویی شرکت چادرملو که در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی انجام شده است، می تواند در کاهش آسیب پذیری این بخش ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
جعفریان این اقدام صورت گرفته توسط شرکت چادرملو را بخشی از سیاست های توسعه مشارکت عمومی و خصوصی در فعالیت های مقابله با بیابان زایی عنوان کرد و گفت: ما از جانب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برنامه گسترده ای برای توسعه الگوهای مشارکتی در حوزه بیابان زدایی داریم؛چراکه این الگوها پایداری بهتری دارند و احساس مسئولیت جامعه نسبت به اهمیت حفظ اکوسیستم های آسیب پذیر و شکننده مناطق بیابانی را تقویت می کنند.
مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: بر این اساس تعهدی را برای استان ها قرار دادیم و استان یزد ۵۰۰۰ هکتار احیای عرصه های بیابانی را از طریق بخش خصوصی متعهد شد که تاکنون ۳۰۰۰ هکتار با سرمایه گذاری کامل بخش خصوصی اعم از صنایع و معادن و سرمایه گذاران در حوزه توسعه اکوتوریسم مناطق بیابانی در دست احیا دارد.
وی تاکید کرد: این مشارکت، اقدام ارزنده ای است که کمک می کند گستره وسیع عرصه های بیابانی را صرفا با منابع محدود و غیر پایدار دولتی گره نزنیم.
جعفریان توضیح داد: استان یزد در این زمینه پیشتاز و مجتمع چادرملو یکی از بنگاه های پیشران در حوزه مسئولیت اجتماعی بخش احیای عرصه های بیابانی است.
وی به تقدیر سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از شرکت چادرملو در روز جهانی مقابله با بیابان زایی، اشاره کرد و افزود: بر این اساس در برنامه های روز جهانی مقابله با بیابان زایی که سال جاری برگزار شد مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو را به عنوان الگوی موفق و دارای تجارب قابل تعمیم معرفی کردیم و انتظار داریم سایر بخش های صنعتی و معدنی هم در احیای عرصه های بیابانی نقش آفرین باشند.

عرصه های بیابانی استان یزد تحت تاثیر فرسایش بادی

جعفریان تصریح کرد: انتظار داریم صنایع متعدد استان یزد در ایجاد دیواره سبز پایدار در تونل باد شهرستان میبد برای حفظ سرمایه گذاری صنایع، حفظ جاده ها و تثبیت ماسه های روان به شکل پایدار، مشارکت داشته باشند و این موضوع را قابل دسترس می دانم.
وی با توضیح اینکه ماسه های روان و طوفان های ماسه ای حداقل در سال به طور مستقیم بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان خسارت به جاده ها، کشاورزان و صنایع کشور وارد می کند، بیان کرد: فعالیت های زیاد یزد در صنعت و معدن، این استان را نسبت به بیابانی شدن و تخریب سرزمین آسیب پذیر کرده است همچنین ۲ میلیون هکتار از عرصه های بیابانی استان یزد مستقیا تحت تاثیر فرسایش بادی هستند یعنی اگر در این عرصه ها پوش قابل توجهی از گیاهان سازگار ایجاد نشود به کانون گرد و غبار و شکل گیری تپه های ماسه ای تبدیل می شود که خسارت بار است.

لزوم پیوست بیابان زدایی برای هر فعالیت توسعه ای در یزد
وی بر ضرورت مشارکت در احیای عرصه های بیابانی استان یزد تاکید و بیان کرد: این میزان از آسیب پذیری در استان یزد ثابت می کند هرگونه توسعه در این استان باید با در نظر گرفتن فعالیت های بیابان زدایی باشد در غیر این صورت سرمایه گذاری ناپایداری انجام شده است و چون توجه به پایداری فعالیت های اقتصادی در یزد وجود دارد، انتظار می رود معرفی تجارب موفق و الگوهایی همچون شرکت چادرملو به سرعت مورد توجه سایر صنایع استان همچنین کشور قرار گیرد.

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=26348
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما