۱۴۰۰-۰۹-۰۴ - ۱۳:۳۳

صادرات خاک‌های معدنی کشور منعی ندارد

مریدی گفت:بر اساس قانون صادرات خاک‌های زراعی ممنوع است، اما فروش خاک‌های معدنی منعی ندارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛طی سال‌های اخیر بحث قاچاق خاک ایران به کشور‌های همسایه مطرح بوده است، که برخی از آن‌ها از طریق گل همراه با سیب زمینی و برخی در غالب خاک‌های رنگی جزیره هرمز و در آخر هم صادرات خاک‌های زراعی و مرتعی به کشور‌های حوزه خلیج فارس برای جایگزین کردن با خاک شور آنها  مطرح بوده است.

این در صورتی است که در سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی قانونی را برای ممنوعیت صادرات خاک‌های زراعی و مرتعی تصویب کرده است.

علی مریدی مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در مورد قاچاق خاک گفت: براساس قانون حفاظت خاک که ۳ سال قبل تصویب و ابلاغ شد صادرات خاک مرتعی و زراعی ممنوع است، اما صادرات و خرید و فروش خاک معدنی محدودیت و منعی ندارد.

مریدی درمورد نوع خاک‌های صادراتی افزود: خاک‌هایی که اجازه صادرات دارند شامل: خاک معدنی که از معادن سنگ و معادن کانی، فلزی مانند آهن، مس و غیره می شود.

وی در مورد کشور‌های خواهان خاک ایران گفت: کشور چین یکی از مشتریان خاک‌های معدنی ایران است که با آن فولاد و مس تولید می‌کند، همچنین سنگ‌های تزئینی هم معمولا برای تولید زیور آلات و … به کشور ایتالیا صادر می شوند.

وی در مورد آمار صادرات خاک ایران به سایر کشور‌ها گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم و آمار صادرات خاک را معمولا گمرک دارد و سازمان محیط زیست بر روی آن نظارت می‌کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=26340
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما