۱۴۰۰-۰۸-۲۲ - ۱۲:۰۶

خروج فله‌ای طلای سرخ ‌از کشور

ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران است که در حال حاضر با مشکلاتی چون عدم قیمت‌گذاری صحیح، چالش‌های پیش پای صادرکنندگان و تعریف نشدن زنجیره تولید تا توزیع و فرایند آن باعث شده تا زعفران ایرانی در جایگاه مطلوب صادرات قرار نگیرد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ایران، نخستین و بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران است اما در حال حاضر و با وجود چنین ظرفیتی در کشور، متاسفانه نتوانسته است بخش عظیمی از صادرات غیر‌نفتی ما در راستای اقتصاد مقاومتی را شامل شود.

برای حفظ جایگاه ایران در تولید و فروش این محصول، قیمت‌گذاری و  تسهیل روند صادرات باید مدنظر دولت قرار گیرد تا دست واسطه از خروج  این طلای سرخ به صورت فله‌ای از کشور کوتاه و با توسعه فرآیندهای تجاری‌سازی و فروش و فرآوری این محصول پرارزش، از خام فروشی این محصول جلوگیری کنیم.

استان اصفهان حائز رتبه چهارم کشور در تولید محصول زعفران است

احمدرضا رئیس‌زاده  با اشاره به برداشت زعفران در استان اظهار کرد: عملیات برداشت و فرآوری زعفران از اواخر مهرماه سال جاری در مناطق سردسیر استان آغاز شده و به مرور به شهرستان‌های معتدل و گرمسیر گسترش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه استان اصفهان حائز رتبه چهارم کشور در تولید محصول زعفران است، افزود: سطح زیرکشت زعفران بالغ بر ۱۶۰۰ هکتار و با تولید بیش از ۹۰۰۰ کیلوگرم بوده که نسبت به سال گذشته ۱۵۰ هکتار در سطح و ۲۰۰ کیلوگرم در وزن افزایش داشته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: متوسط عملکرد مزارع زعفران استان ۵/۶ کیلوگرم در هکتار بوده که در مقایسه با میانگین کشور که ۵/۳ کیلوگرم است، بسیار قابل ملاحظه است.

وی با اشاره به سطح زیکشت  زعفران در هر شهرستان تصریح کرد: شهرستان‌های تیران و کرون با ۲۴۵ هکتار، نطنز ۲۴۰ هکتار، نجف آباد ۱۶۰ هکتار، آران و بیدگل ۱۰۰ هکتار، شاهین شهر و میمه ۹۵ هکتار، اردستان ۹۵ هکتار و کاشان ۹۴ هکتار به ترتیب بیشترین سطح زیرکشت را نسبت به سایر شهرستان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس‌زاده گفت: مدیریت باغبانی سازمان در راستای حمایت از توسعه کشت و فرآوری زعفران همه ساله اقدام به برگزاری کلاس‌ها، کارگاه‌ها و بازدیدهای علمی و آموزشی و پرداخت تسهیلات کم بهره و یارانه به متقاضیان کشت زعفران می‌نماید. همچنین به منظور تکمیل زنجیره ارزش زعفران، برای اولین بار در استان، کارگاه خرید و بسته‌بندی محصول زعفران از زعفران کاران استان راه‌اندازی شده است.

زعفران جزو کالاهای اولویت‌دار قرار ندارد

حسین توکل نیز  با اشاره به اینکه زعفران جزو ۲۲ قلم کالای اولویت‌دار نیست، اظهار داشت: سه نوع قیمت‌گذاری ارسالی، متعارف و مصوب وجود دارد. قیمت‌گذاری ارسالی مربوط به اقلامی مانند تن ماهی، رب گوجه و ..است که کارخانه با آنالیز تعیین می‌کند.

مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت افزود: قیمت متعارف براساس هزینه‌های کشاورز و حمل و نقل وهزینه‌های جانبی برای میوه و …تعیین می‌شود و قیمت مصوب نیز مانند قند و شکر و بنزین را دولت تعیین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای زعفران قیمت‌گذاری صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: زعفران براساس عرضه و تقاضا در بازار قیمت‌گذاری می‌شود و سازمان صمت در قیمت‌گذاری دخالتی ندارد.

توکل گفت: اگر مواردی از گران فروشی به سامانه ۱۲۴ از سوی شهروندان اطلاع داده شود، براساس شکایت تنظیم شده، سازمان به تخلف صورت گرفته رسیدگی می‌کند.

هر چند استان اصفهان را نمی‌توان به عنوان قطب تولید زعفران در کشور محسوب کرد اما این موضوع دلیلی بر بی‌ارزش بودن این محصول نیست و ضرورت دارد با هم افزایی مسئولان استانی و شهرستان‌هایی که در آن طلای سرخ کشت می‌شود، کشاورزان، جهاد کشاورزی منطقه و فعالان این حوزه موضوع قیمت‌گذاری و تعیین بها و هدایت بازار این محصول را پیگیری کنند.

همچنین با شناسایی ظرفیت‌ها، بستری برای ایجاد نشان تجاری مختص این استان و بسته‌بندی شایسته صورت گیرد تا با ایجاد ارزش افزوده، از خام فروشی این محصول جلوگیری شود؛ چراکه ممکن است محصول ما به نام و کام دیگر کشورها به دنیا عرضه شود. همچنین در عرصه بازاریابی، زنجیره تولید تا توزیع و صادرات تسهیل‌گری‌هایی صورت گیرد، چراکه این محصول مهم از طریق مرزهای مختلف کشور روانه بازارهای خارجی می‌شود، در صورتی که صادرکننده در رویارویی با  چالش‌هایی چون پاسخگویی به بانک مرکزی و سامانه نیما عقب‌نشینی می‌کند.

 

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=25605
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما