۱۳۹۹-۰۱-۱۴ - ۸:۲۰

چرا صادرات سیگار کاهش یافت؟

بررسی آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاکی از کاهش ۲۷.۳ درصدی صادرات سیگار در ۱۱ ماهه سال گذشته است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی بالا بودن هزینه تولید و مشکلات تامین مواد اولیه را از جمله دلایل این کاهش می داند.

  آمارها نشان می‌دهد که تا پایان بهمن ماه سال گذشته ۵۰ میلیارد و ۱۱۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید ۴۰ میلیارد و ۷۶۰ میلیون نخ در مدت مشابه سال ۱۳۹۷ حدود ۲۲.۹ درصد افزایش داشته است. با این وجود با توجه به اینکه مصرف سیگار در این مدت ۵۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نخ تخمین زده شده است، برآورد شده ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نخ در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸ قاچاق شده که نسبت به مدت مشابه سال قبلش تقریبا نصف شده است. در چنین شرایطی صادرات سیگار نیز با کاهش ۲۷.۳ درصدی از ۱۵۰ میلیون نخ در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۷ به ۱۰۹ میلیون نخ در مدت مشابه سال گذشته رسیده است.

درباره دلایل کاهش صادرات، محمدرضا تاجدار  با بیان اینکه بالا بودن هزینه تولید و در نتیجه بالا بودن قیمت تمام شده محصول امکان صادرات و رقابت در بازارهای صادراتی را برای ایران کمتر می‌کند، تصریح کرد: در حالی که  تولیدکننده ایرانی تلاش می‌کند تا قیمت محصول نهایی را بتواند به زیر ۸۰ دلار برساند، محصول مشابه در مناطق آزاد امارات حداکثر بین  ۵۵ تا ۶۰ دلار تولید و روانه بازار شده و امکان هر گونه رقابت را از تولیدکنندگان داخلی سلب می‌کند.

وی با بیان اینکه تمام کارخانه هایی که مواد اولیه وارداتی دارند با چنین مشکلاتی مواجه هستند، گفت: حدود ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید سیگار در کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی همچنین در پاسخ به اینکه در سال جاری قیمت سیگار چند درصد افزایش خواهد یافت؟ گفت: بعد از مشخص شدن میزان افزایش حقوق دستمزد و تورم امکان برآورد دقیق در این زمینه فراهم می‌شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=2506
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما