۱۳۹۹-۰۱-۱۱ - ۹:۲۴

۱۴ مشکل ساختاری اقتصاد را بشناسید

تحقق شعار جهش تولید نیازمند سلسله اقداماتی است که بخش عمده آن به ساختارهای اقتصاد کشور باز می گردد که نیاز است با همت جهادی به صورت تدریجی و در صورت امکان دفعی آنها را مرتفع کرد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛امسال برای تحقق شعار جهش تولید نیازمند سلسله اقداماتی هستیم که در صورت فراهم شدن و اجرای آن می‌توان در این راستا گام برداشت.

وقتی از تولید صحبت می‌شود، منظور چیست؟ همه بخش های اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و سایر بخشها و زیربخش‌ها را در بر می‌گیرد که در نهایت منجر به رشد تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی می‌شود.

تولید وقتی افزایش می‌یابد یا به تعبیری در مراحل بعدی رونق و جهش پیدا می کند بدان معنا است که بیکاری کاهش، اشتغال افزایش، سطح قدرت خرید مردم بالا میرود و تمام ظرفیت های مغفول یا خالی مانده نیز فعال می‌شود.

با این وصف اما جهش تولید یک خروجی اساسی دارد که آنهم صادرات است. با تولید علاوه بر تامین نیاز داخلی، با صادرات کالاهای تولید شده، ارز آوری برای کشور به ارمغان می آورد. بنابراین اگر روی تولید تاکید می شود به دلایل گفته شده است. برای جهش تولید باید به دنبال حل تدریجی و در صورت امکان دفعی مشکلات پیش روی اقتصاد است.

بخشی از دشواری‌های شرایط حاضر اقتصاد ایران ناشی از انباشت مشکلات ساختاری است که از سال های قبل وجود داشته‌اند و کماکان لاینحل مانده‌اند. سیاستگذاری برای شرایط اقتصادی پیش رو بدون در نظر گرفتن این مشکلات و چالش‌ها موفقیت آمیز نخواهد بود. بدیهی است که حل این اشکالات نیز در طول یکسال میسر نیست.

در واقع باید در رابطه با بخشی از این مشکلات، راهکارهای بلندمدت تری را جستجو کرد و در عین حال تلاش نمود که در سیاست های سال ۱۳۹۶ اگر امکان حل بخشی از آنها وجود ندارد، لااقل از روند منفی آنها جلوگیری شود. مهمترین چالش های ساختاری اقتصاد ایران به شرح زیرند:

۱- رشد بی رویه نقدینگی و آثار تورمی ناشی از آن

۲- عدم هدایت کارآمد منابع مالی به سمت تولید و سرمایه گذاری

۳- زیان دهی بانکها، وضعیت نامطلوب ترازنامه ای و انجماد منابع بانکی

۴- عدم تعادل صندوق های بازنشستگی و روند نگران کننده پیش رو

۵- انباشت بدهی های دولت و روند فزاینده کمبود منابع بودجه ای برای جبران آن

۶- محدودیت ها و زیان های وسیع ناشی از تحریم های اقتصادی

۷- محدود ماندن حجم و تنوع تجارت خارجی کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی

۸- به وجود برخی ساختارهای انحصاری و فساد آمیز در اقتصاد کشور

۹- فضای نامناسب کسب و کار و فضای غیررقابتی و انحصاری در بخش تولید

۱۰- تلاطم های ارزی و آسیب های اقتصادی و تجاری ناشی از این نوسانات

۱۱- وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی

۱۲- اتلاف و هدر رفت منابع به خصوص منابع یارانه ای

۱۳- سهم اندک مالیات به تولید ناخالص داخلی در اقتصاد ایران

۱۴- بحرانهای زیست میحطی نظیر کاهش ذخایر زیر زمینی آب، آلودگی هوا به ویژه کلانشهرها و ریزگردها

 منبع: فارس

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=2463
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما