۱۳۹۸-۱۲-۲۶ - ۱۶:۳۹

تجارت خارجی ایران به مرز ۸۰ میلیارد دلار رسید

آمارها نشان می‌دهد ارزش تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه امسال ۷۸ میلیارد دلار بوده که ۳۸ میلیارد دلار آن به صادرات و حدود ۴۰ میلیارد دلار آن به واردات اختصاص داشته است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بررسی آمار منتشر شده از سوی گمرک نشان می‌دهد تجارت خارجی ایران در دوره تحریم توانسته است بخش قابل توجهی از ارزش خود را حفظ کند و همچنان با وجود محدودیت‌های تحریمی به فعالیت خود ادامه دهد.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که در ۱۱ ماهه سال ۹۸ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور ( به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۲۵ میلیون تن و به ارزش حدودی ۳۸.۵ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، افزایشی ۱۷.۶۱ درصدی در وزن و کاهشی ۴.۴۸ درصدی در ارزش دلاری داشته است.
همچنین میزان واردات کشور در این مدت با افزایشی ۱۰.۸۴ درصدی در وزن و ۲.۳۱ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷، به ارقام ۳۲ میلیون تن و حدود ۴۰ میلیارد دلار رسیده که به گفته سخنگوی گمرک ایران، از این مقدار ۶۵ درصد آن کالاهای اساسی بوده است.
کشورهای عمده مقصد صادرات
طی ۱۱ماهه سال ۹۸، بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر ۸.۸۷۰ میلیارد دلار و سهم ۲۳ درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۸.۵۰۸ میلیارد دلار و سهم ۲۲.۰۴ درصد، ترکیه با ۴.۹۶۱ میلیار دلار و سهم ۱۲.۸۵ درصد، امارات متحده عربی با ۴.۰۷۷ میلیارد دلار و سهم ۱۰.۵۶ درصد و کشور افغانستان با ۲.۱۴۳ میلیارد دلار و سهم ۵.۵۵ درصد از کل ارزش صورت گرفته است.
کشورهای عمده طرف معامله واردات
در ۱۱ ماهه سال ۹۸، کشور چین با اختصاص رقمی بالغ بر ۱۰.۱۰۶ میلیارد دلار و سهمی در حدود ۲۵.۳۰ درصد از کل ارزش واردات در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. همچنین کشورهای امارات متحده عربی با ۷.۹۴۲ میلیارد دلار و سهم ۱۹.۸۹ درصد، ترکیه با ۴.۶۵۸ میلیارد دلار و سهم ۱۱.۶۶ درصد، هند با ۳.۴۲۵ میلیارد دلار و سهم ۸.۵۸ درصد و آلمان با ۱.۹۱۹ میلیارد دلار و سهم ۴.۸۱ درصد از کل ارزش واردات جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.
لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=2238
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما