۱۳۹۸-۱۱-۰۱ - ۷:۵۰

شرط لازم برای حضور در بازارهای صادراتی کیفیت کالاست

مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و واردات سازمان ملی استاندارد گفت: اگر مثلث سه وجهی از صادرات، تولید و اشتغال داشته باشیم حلقه واصل این سه وجه کیفیت است بنابراین زمانی می توان در بازار صادراتی حضور داشت که کالا کیفیت داشته باشد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛  تقی تقی پور گفت: سازمان ملی استاندارد  تنها مرجعی است که بحث ایمنی و سلامت مصرف کننده جزو وظایف ذاتی آن است و این موضوع شامل تمام مصرف کنندگان کالای ایرانی چه در داخل و چه در خارج کشور می شود.

مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد افزود: بنابراین به استناد بند ۱۵ ماده ۷ تقویت کیفیت کالاهای صادراتی جزو وظایف سازمان ملی استاندارد است.

وی با بیان اینکه دیدگاه های مختلفی در مورد توسعه صادرات وجود دارد گفت: اما دیدگاه سازمان آن است که کالا حتما باید دارای شناسه باشد و کالای بدون شناسه در دنیای تجارت جایگاهی ندارد و استاندارد زبان مشترک تمام تجارت های بین المللی است.

تقی پور اظهار داشت: به همین دلیل به استانداردها در تجارت بسیار تاکید شده است و الزامات صادراتی مرتبط تاکید می شود.

مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و واردات سازمان ملی استاندارد بیان داشت: گفته میشود صادرات پایدار لوکوموتیو اشتغال و تولید پایدار است در حالی که ما میگوییم اگر مثلث سه وجهی از صادرات، تولید و اشتغال داشته باشیم حلقه واصل این سه وجه کیفیت است بنابراین زمانی می توان در بازار صادراتی حضور داشت که کالا کیفیت داشته باشد.

تقی پور اظهار داشت: بر این اساس با توجه به نیاز بازار هدف سازمان ملی استاندارد خودش را موظف دانسته که برای توسعه صادرات انعطاف داشته باشد و بر اساس نیاز بازار هدف و خواست تولید کنندگان برای صادرات انعطاف داشته باشد.

وی افزود: بنابراین به استناد به صد و هفتادمین جلسه شورای عالی صادرات علاوه بر اینکه کالای می توانند بر مبنای استاندارد ملی تولید و صادر شوند بلکه بر مبنای استاندارد کشورهای هدف و استاندارد منطقه ای و حتی ضوابط فنی هم امکان پذیر باشد.

تقی پور با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد برای حمایت از تولید بسته حمایتی از صادرات را تهیه کرده است بیان داشت: که در این بسته تولید کنندگان می توانند مواد اولیه و تجهیز ات تولید وارداتی از منظر سازمان بخش وسیعی از مشکلات برای واردات تولیدکنندگان داخلی راهگشای می شود و مثلا اگر کالایی وارد شود در یک گمرک مشخص اسناد کیفی آن ارائه شود در مرحله بعد اگر با همان نام و برند همان کالا وارد شود و دسترسی به اسناد مقدور نباشد با رفرنس سابقه ورود قبلی میتوان کالا را وارد کرد.

 

منبع: فارس

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=223
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما