۱۴۰۰-۰۳-۲۶ - ۷:۴۱

احیا و فعال‌سازی ۵۰۰ معدن ایران در ۲ سال گذشته

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تحقق احیا و فعال‌سازی ۵۰۰ معدن کوچک از سال ۹۸ تا خرداد سال جاری خبر داد و تصریح‌کرد: این تعداد به میزان هدف اولیه پایه پیشنهادی برای ایجاد طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک بوده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛«وجیه‌الله جعفری» در شورای هماهنگی طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک، افزود: از ابتدای امسال تا ۲۳ خرداد ماه، ۱۰۱ معدن کوچک احیا و فعال شده است.

به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، از ابتدای اجرای طرح (سال ۹۸) تا خرداد ماه امسال، ۵۰۰ معدن احیا و فعال شده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح همچنان ادامه دارد، گفت: انجام اقدامات کلینیکی مناسب، زمینه مطلوب‌تری برای احیاء این نوع معادن ایجاد می‌کند که در نهایت به افزایش اشتغال و تولید در معادن خواهد انجامید.

رییس شورای هماهنگی این طرح در ادامه بر لزوم هماهنگی بیشتر کارگروه با ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید و خاطرنشان‌کرد: این امر موجب خواهد شد تا معادن غیرفعال نیز وارد مدار تولید و اشتغال شده و طرح نیز تقویت شود.

وی گفت: با توجه به تحلیل‌های آماری جدید، در صورت نیاز ساختار دستورالعمل های ابلاغی وزارت صنعت قابل بازبینی خواهد بود و چنان‌چه مواردی برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح نیاز به اصلاح اداری دارد، تصمیم سازی برای اقدام لازم میسر خواهد شد.

جعفری، همچنین درباره تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری در معادن کوچک گفت: بسته‌ها باید به گونه ای باشند که بتوان اقدام یکپارچه بر روی آن‌ها انجام داد و در این مسیر، استفاده از قالب شرکت های سهامی عام پروژه، خروجی مطلوب‌تری به دنبال خواهد داشت.

چالش‌ها و مشکلات معادن کوچک

در این جلسه، «سید رضا عظیمی» مدیر اجرایی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک با اشاره به تاثیر ورود سازمان نظام مهندسی معدن در سرعت گرفتن اجرای طرح فوق، گفت: کارگروه‌های استانی مشترک با حضور نمایندگان سازمان نظام مهندسی معدن ایران و استان‌ها، خانه معدن ایران و سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تشکیل شده که می‌تواند هم‌افزایی قابل توجهی در اجرای فرآیندهای طرح و موارد تشخیصی کلینیکی معادن غیرفعال قابل توسعه داشته باشند و فرآیندهای اداری در سازمان صنعت استان‌ها را نیز تسریع کند.

وی با برشمردن برخی چالش و مشکلات برای فعال‌سازی معادن، افزود: بر اساس پرسشنامه‌های تکمیل شده، تاکنون و بر مبنای اظهار معدن‌داران و نمایندگان تکمیل‌کننده فرم‌ها، ۲۳درصد از این معادن مشکل نقدینگی، هشت درصد نیاز به اکتشاف تکمیلی، ۱۴ درصد مشکل بازار، سه‌درصد مشکل زیرساخت، ۱۵ درصد موانع اداری، ۲۱درصد تامین تجهیزات معدنی و ۱۱ درصد تامین نیروی انسانی ماهر دارند.

همچنین «شاهسوارانی» نماینده سازمان نظام مهندسی معدن نیز اعلام‌کرد: تاکنون اطلاعات سه‌هزار و ۲۷ معدن غیرفعال از طرف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای تکمیل پرسشنامه به سازمان نظام مهندسی معدن ایران ارائه شده که از این میزان، تعداد ۲ هزار و ۴۱۷ معدن وارد سامانه طرح احیاء معادن (سطام) شده است.

  امروز افزون بر ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی در سطح کشور شناسایی شده که از این رقم حدود ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. شمار مواد معدنی اکتشافی در کشور ۶۸ ماده است که سهم مصالح ساختمانی نسبت به فلزی غالب است.

ایران دارای ۱۰ هزار و ۴۰۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری است که پنج‌هزار و ۶۰۰ معدن آن فعال است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=18700
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما